وام قرض‌الحسنه برای شرکت‌های دانش‌بنیان، بهترین تأمین مالی برای تولید بهترین محصولات است

وزیر امور اقتصادی و دارایی در مراسم امضای تفاهم همکاری بانک قرض الحسنه مهر ایران با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای تامین مالی و حمایت از ۱۰۰۰ شرکت دانش بنیان و فناور گفت: تامین مالی قرض الحسنه دانش بنیان ها بهترین نوع تامین مالی برای تولید بهترین محصولات است.

به گزارش فردای همدان و به نقل از روابط عمومی بانک قرض‌الحسنه مهر ایران به نقل از شادا، وزیر اقتصاد در ابتدای سخنان در این مراسم با اشاره به رسالت وزارت امور اقتصادی و دارایی در زمینه تامین مالی اقتصاد کشور گفت: شاید به یک معنا بتوان گفت این وزارتخانه یک وزارتخانه تامین مالی است و به غیر از حوزه هایی که به درآمدهای نفتی مربوط است، بیشترین وظیفه در بخش تامین درآمدهای پایدار در اقتصاد کشور بر عهده وزارت امور اقتصادی و دارایی محول شده است.
دکتر خاندوزی در ادامه تصریح کرد: پشتیبانی از تامین مالی اقتصاد به معنای عام کلمه ازاهداف و ماموریت های اصلی وزارت اقتصاد است و زمانی که سیاست گذار خواسته است نمایندگی خود را در نهادهای حوزه تامین مالی اعم از مجمع عمومی بانک های دولتی و شورایی تعیین کند باز این مسئولیت را بر عهده وزارت امور اقتصادی و دارایی گذاشته است و از همین مفهوم محوری می توان به عنوان عنصر پیوند دهنده مسئولیت های به ظاهر متعدد و پراکنده وزات اقتصاد نام برد.
وزیر اقتصاد در ادامه به تشریح اقدامات صورت گرفته توسط وزارت اقتصاد و سازمان های تابعه در جهت تامین مالی اقتصاد و کمک به شرکتهای دانش بنیان گفت: در حوزه مالیات و سایر ابزارهای درآمد زایی تلاش ما این بوده است که بیشترین جذابیت برای شرکت های دانش بنیان ایجاد شود و اساسا به این بخش به عنوان محل تامین منابع درآمدی دولت نگاه نکنیم.
دکتر خاندوزی افزود: اتفاقی که در قانون جهش تولید دانش بنیان و آیین نامه اجرایی آن و به ویژه بندهایی که در موضوع اعتبار مالیاتی رخ داد، یکی از نمونه هایی است که در سال جاری با همکاری معاونت علمی ریاست جمهوری داشتیم و تلاش می کنیم این گونه ابزارها به عنوان مشوق حوزه دانش بنیانی کشور فعال تر از قبل وجود داشته باشد .
وزیر اقتصاد تصریح کرد: تا پیش از این هم مجموعه ای از معافیت ها در بخش مالیاتی در اقتصاد کشور وجود داشت، اما با اضافه شدن این ابزارهای جدید به سبد معافیت ها و حمایت ها از بخش دانش بنیان ، شاهد رشد و شکوفایی بیشتر این شرکتها در اقتصاد خواهیم بود.
دکتر خاندوزی در ادامه گفت: در بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ نیز پیشنهاد دادیم با توجه به اینکه بخش هایی از اقتصاد ایران همچنان از رکود خارج نشده است و نیاز به توجه بیشتر دارد، همچنان حمایت های مالیاتی لازم از این بخش ها صورت بگیرد و قطعا وقتی بخش واقعی تولید کنندگان و شرکتها در اقتصاد ایران فعال شده و رونق ایجاد کنند، مجموعه درآمد ملی نیز افزایش پیدا کرده و در نتیجه برای دولت نیز افزایش درآمد ایجاد خواهد کرد.
وزیر اقتصاد با تاکید بر اینکه حتما نباید توقع داشته باشیم که این اتفاق زود رخ دهد، افزود: امیدوار هستم سطح درآمد مالیاتی که سازمان برنامه و بودجه برای درآمدهای مالیاتی سال ۱۴۰۲ مشخص می کند حاوی همین پیام باشد که نگاه تسهیل گرایانه و توأم با گشایش به حوزه شرکتهای تولیدی کشور به طور عام و شرکتهای دانش بنیان به طور خاص همچنان ادامه خواهد داشت.
دکتر خاندوزی در تشریح اقدامات انجام شده در حوزه سایر ابزارهای تامین مالی نیز گفت: در بین انواع روش های تامین مالی بانکی استفاده از تسهیلات قرض الحسنه، ویژگی بسیار ممتازی است که در تامین مالی ۱۰۰۰ شرکت دانش بنیان و فناور توسط بانک قرض الحسنه مهر ایران دیده می شود.
وزیر اقتصاد در ادامه تصریح کرد: در این طرح از بهترین روش تامین مالی یعنی تسهیلات قرض الحسنه و در حوزه تولید بهترین محصولات در اقتصاد کشور استفاده شده است که ضرب ممتاز در ممتاز کلید واژه ای است که برای جلسه امروز واقعا برازنده است .
خاندوزی با تقدیر از اقدامات بانک قرض الحسنه در تامین مالی طرح های دانش بنیان و فناور گفت: جلسه امروز صرفا با هدف ارایه تسهیلات به هزار شرکت دانش بنیان تشکیل نشده بلکه حضور رییس کل محترم بانک مرکزی و معاونت علمی ریاست جمهوری در این جلسه با هدف حمایت از این اقدام است که نقطه افتتاح و شروعی در بین روش های تامین مالی برجسته شود.