کشت ۱۷۰۰ هکتار کلزا در همدان

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان همدان از کشت ۱۷۰۰ هکتار کلزا در سال زراعی جاری در مزارع استان خبر داد و گفت: پیش‌بینی می‌شود بین ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ تن محصول از این سطح برداشت شود.

به گزارش فردای همدان، علی بایگانه با بیان اینکه کشت کلزا از نیمه شهریورماه آغاز شده و تا هفته اول مهرماه انجام شده است، اظهار کرد: سال گذشته ۱۲۰۰ هکتار کلزا در استان همدان کشت شده بود که از این سطح ۱۴۰۰ تن برداشت شد.

وی با اشاره به اینکه عملکرد کلزا در مزارع دو تن در هکتار است، تصریح کرد: قیمت خرید تضمینی کلزا با احتساب یارانه کشت ۲۴ هزار تومان درنظر گرفته شده است.

کشت ۴۰۰ هزار هکتار گندم

وی با بیان اینکه برنامه کشت گندم بیش از ۴۰۰ هزار هکتار درنظر گرفته شده است، افزود: پیش‌بینی می‌شود ۶۵۰ تا ۷۰۰ هزار تن گندم از مزارع استان برداشت شود البته به شرایط اقلیمی و بارندگی بستگی دارد.

مدیر امور زراعت سازمان جهادکشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه تاکنون ۳۰ درصد گندم دیم در استان کشت شده است، یادآور شد: در سال زراعی گذشته ۴۷۰ هزار تن گندم از ۳۳۰ هزار هکتار برداشت شده است.

وی با تأکید بر اینکه کود شیمیایی کشت امسال نیز تأمین شده است، اظهار کرد: با توجه به محدودیت کود فسفات در حال حاضر فقط برای طرح جهش تولید در دیم‌زارها این کود درنظر گرفته شده به‌طوریکه ۶۰۰۰ تن کود شیمیایی برای طرح جهش تولید در دیم‌زارها تأمین شده است.

قیمت خرید تضمینی گندم ۱۳ هزار تومان

وی با بیان اینکه بیش از ۱۰ هزار تن بذر اصلاح شده گندم آبی و ۵۰۰۰ تن بذر اصلاح شده گندم دیم در استان همدان تأمین شده است، خاطرنشان کرد: قیمت خرید تضمینی گندم برای سال‌زراعی جدید با احتساب یارانه ۱۳ هزار تومان درنظر گرفته شده است.

بایگانه با اشاره به اینکه سال گذشته ۱۶۰ هزار هکتار جو آبی و دیم در استان همدان کشت شده بود، گفت: سال گذشته ۱۶۰ هزار هکتار جو در استان کشت شده بود که نهایتاً ۱۱۵ هزار هکتار به برداشت رسید و ۲۳۰ هزار تن محصول از این سطح برداشت شد.

وی با بیان اینکه قیمت خرید تضمینی جو ۶۷۸۰ تومان تعیین شده است، ادامه داد: امسال هم برنامه کشت جو در مزارع استان ۱۶۰ هزار هکتار است که پیش‌بینی می‌شود ۳۱۰ هزار تن محصول از این سطح برداشت شود.

مدیر امور زراعت سازمان جهادکشاورزی استان همدان درباره بیمه محصولات زراعی استان همدان نیز خاطرنشان کرد: از دو سال گذشته که طرح جهش تولید در دیم‌زارها آغاز شد، ۲۲۵ هزار هکتار از مزارع تحت پوشش بیمه قرار گرفتند.