طرح آبرسانی به همدان تا اربعین به بهره‌برداری می‌رسد

با بهره‌برداری از فاز نخست طرح آبرسانی به همدان، 600 لیتر در ثانیه آب به همدان منتقل می‌شود و به مرور زمان زمان قطعی آب شرب کاهش می‌یابد.

به گزارش فردای همدان، معاون تلفیق و امور تنظیم‌گری شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: فاز نخست طرح آبرسانی به همدان با ظرفیت ۶۰۰ لیتر در ثانیه، تا قبل از اربعین حسینی (۲۶ شهریور) امسال بهره‌برداری می‌شود.

علیرضا الماسوندی در نوزدهمین نشست اعضای شورای آب استان همدان افزود: بر اساس آخرین آماری که از پروژه آبرسانی به همدان استخراج شده است، کار مکانیکال این طرح به پایان رسیده و با بهره برداری از فاز نخست آن، ۶۰۰ لیتر در ثانیه آب به همدان منتقل می‌شود. وی با تأکید بر اینکه آیین افتتاحیه این اَبَر پروژه، در زمان بهره برداری کامل از طرح برگزار می‌شود، اظهار داشت: با بهره برداری کامل از این طرح، حداکثر تا آبان ماه امسال، یک هزار و ۲۰۰ لیتر در ثانیه آب به همدان انتقال می‌یابد. الماسوندی تصریح کرد: عملیات برق رسانی به سه ایستگاه پمپاژ این طرح باقی مانده است که برای تکمیل آن باید ۷۲ دکل نصب شود.

وی با اشاره به اینکه ارتفاع ۵۷۰ متری پمپاژ آب، موجب زمانبر شدن تست شبکه می‌شود، ادامه داد: مرحله آزمایش این طرح حدود پنج روز زمان نیاز دارد تا مشکلات احتمالی ارزیابی شود.

معاون تلفیق و امور تنظیم‌گری شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: خط آبرسانی به همدان، ظرفیت انتقال یک هزار و ۸۰۰ لیتر آب در ثانیه، معادل سالانه ۵۴ میلیون متر مکعب آب را دارد. وی تأکید کرد: به منظور برطرف کردن مشکلات شهروندان همدان، به همت دولت سیزدهم هر آنچه که مصوبه وزارت نیرو برای تامین آب همدان است اجرایی می‌شود.

الماسوندی با اشاره به پایان عملیات اجرایی خط گذرگاه(بای پس) انتقال آب تالوار به سد آبشینه افزود: آزمایش این خط روز پنج‌شنبه انجام می شود و طراحی، اجرا و بهره برداری از خط گذرگاه، یک نقطه کلیدی بود تا کمبود آب سد اکباتان جبران شود.

وی اظهار داشت: طول این خط ۱۶.۲ کیلومتر و به قطر ۷۰۰ میلیمتر است که در کمترین زمان ممکن اجرایی شد؛ کاری که با استفاده از تجربه، بدون مطالعه و بدون اعتبار به صورت ضربتی اجرا شده و به مرحله تست رسیده است و در نوع خود یک رکورد محسوب می‌شود. معاون تلفیق و امور تنظیم‌گری شرکت مدیریت منابع آب ایران با اشاره به ویژگی‌های خط گذرگاه(بای پس) تصریح کرد: این خط به عنوان لینک آبرسانی شهر محسوب می‌شود، ناحیه شرقی و غربی را متصل می کند، کمک بخش سد اکباتان و سد آبشینه است و ضریب اطمینان سد اکباتان را افزایش می‌دهد.

وی ادامه داد: در فصول کم مصرف می‌توانیم با استفاده از ظرفیت این خط منابع آب سطحی شمال استان را در سد آبشینه ذخیره کنیم.

الماسوندی افزود: تغذیه این خط باید از طریق جایگزینی چاه‌های منطقه خالق وردی و آق‌حصار صورت گیرد.

شبکه توزیع آب همدان اشکالات زیادی دارد

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب ایران هم گفت: شبکه توزیع آب شهر همدان، نامناسب و دارای اشکالات زیادی است که این ‌موضوع بحران کم آبی را در این شهر دوچندان کرده است. اتابک جعفری‌لور با اشاره به اینکه یکی از ایرادات اصلی شبکه آبرسانی شهر همدان، جدایی ناحیه آب سطحی از ناحیه آب زیر زمینی است، افزود: شبکه آبرسانی غربی و شرقی شهر همدان رینگ اتصال ندارد و مخازن سطحی، آب بیشتری را نسبت به ذخایر زیرزمینی تأمین می‌کند.

جعفری‌لور با بیان اینکه دبی سنجی کنتور هیدرولیکی شبکه اهمیت بالایی دارد، گفت: در حال حاضر ۵۷ چاه کشاورزی به شبکه آبرسانی همدان متصل شده است که خط انتقال تعدادی از آنها شکستگی داشت و مالکان تعدادی نیز هنوز توافقنامه را امضا نکرده بودند.

وی تأکید کرد: ظرفیت آبدهی اسمی این تعداد چاه ۹۵۲ لیتر در ثانیه است که با اثر بخشی ۴۶۲ لیتر در ثانیه، آب را به همدان می‌رساند.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب ایران با اشاره به اینکه از روز پنج‌شنبه نیز با اتصال چند چاه جدید، ظرفیت آبرسانی به شهر همدان بین ۲۵۰ تا ۳۵۰ لیتر در ثانیه افزایش یافته است، گفت: با همکاری خوبی که کشاورزان داشتند عدد جذب آب از بخش چاه‌های کشاورزی به بیش از ۵۰۰ لیتر در ثانیه رسیده است.

۵۵ حلقه چاه کشاورزی به شبکه آبرسانی همدان متصل شد

معاون حقوقی، پشتیبانی و مجلس شورای اسلامی وزیر نیرو گفت: به منظور جبران بخشی از آب مورد نیاز شهروندان، ۵۵ حلقه چاه کشاورزی به شبکه آبرسانی همدان متصل شده است.

احمد حیدری افزود: ۲ گروه عملیاتی جدید، برای برطرف کردن حوادث شبکه آبرسانی به همدان اضافه شده است. وی اظهار داشت: مناطق شهرک فرهنگیان و بین النهرین در شهر همدان، مشکلاتی را در شبکه آبرسانی دارند که با تلاش شبانه روزی کارکنان شرکت آبفا، این مشکل در حال برطرف شدن است.

حیدری تصریح کرد: از ابتدای آغاز شرایط بحرانی آب در همدان، چهار فشار شکن در سطح شبکه آبرسانی شهر نصب شده است که بخشی از مشکلات موجود این ۲ منطقه، ناشی از این موضوع است.

وی با اشاره به اینکه چهارشنبه بیش از ۲ هزار و ۲۰۰ تماس با سامانه ۱۲۲ برقرار شد، خاطرنشان کرد: گزارشات مردمی که از طریق مرکز ۱۲۲ شرکت آبفا به دست ما می‌رسد، تحلیل و بررسی می‌شود تا بر اساس آن مشکلات آبرسانی سطح شهر برطرف و آب به راحتی به دست مردم برسد. معاون حقوقی، پشتیبانی و مجلس شورای اسلامی وزیر نیرو گفت: بر اساس آماری که از چاه‌ها به دست ما رسیده در حال حاضر ۵۵ چاه به شبکه آبرسانی شهر همدان متصل شده است که تداوم آبدهی آنها نیاز به پایداری شبکه دارد.

وی ادامه داد: عملیات اتصال چاه‌ها به شبکه آبرسانی به سختی صورت گرفته است که این چاه‌ها برای پایداری شبکه نیاز به تأمین و نگهداری دارد. حیدری تأکید کرد: گروه‌های متخصص زیادی از سایر استان‌ها به همدان اعزام شده‌اند و با استقرار در ۲ منطقه امزاجرد و ینگجه، به دنبال برطرف کردن مشکلات موجود هستند.

وی افزود: اتصال ۲۲ چاه توسط این گروه‌ها از سه‌شنبه شب آغاز شد که از این تعداد ۱۲ حلقه در منطقه امزاجرد قرار دارد و برای اتصال آنها باید ۱۳ کیلومتر خط انتقال اجرا شود.

معاون حقوقی، پشتیبانی و مجلس شورای اسلامی وزیر نیرو گفت: ۱۱ حلقه چاه‌ در منطقه ده‌پیاز در حال اتصال به شبکه است که ظرفیت مناسبی دارند و با توجه به پایان فصل کشاورزی، پیش‌بینی می‌شود از آنها حدود ۲۵۰ لیتر در ثانیه آب برداشت شود. وی تأکید کرد: چهارشنبه به صورت میانگین نزدیک به ۳۴۰ لیتر در ثانیه آب از سد اکباتان برداشت شد و با اضافه شدن چاه‌های کشاورزی جدید مشکل آب همدان تا حدودی برطرف شد.

مدت زمان قطعی آب کاهش یافت

استاندار همدان هم با بیان اینکه با بهره‌بردای از خط بای پس، ظرفیت آبدهی در شهر افزایش پیدا می‌کند و در روزهای آتی مدت زمان قطعی به کمترین میزان خود می‌رسد، گفت: زمان اعمال سهمیه‌بندی آب در سطح شهر از پنجشنبه کاهش یافته است.

علیرضا قاسمی افزود: وی تصریح کرد: نظم و انضباط در حوزه آبدهی شبکه اهمیت بالایی دارد و اگر ساعات قطعی آب در سطح شهر همدان کم شود، بخش زیادی از مشکلات شهروندان برطرف می‌شود.

وی ادامه داد: خط گذرگاه (بای پس) پروژه آبرسانی به همدان تکمیل شده است و پس از سپری کردن مراحل آزمایش، تا چند روز آینده بهره برداری می‌شود؛ این خط نقش موثری در تعادل شبکه آبرسانی همدان دارد.

قاسمی فرزاد تصریح کرد: خط گذرگاه (بای پس) بیش از هشت ویژگی مثبت و راهبردی برای رفع مشکلات شبکه آبرسانی همدان دارد که طراحی و اجرای آن در کوتاه‌ترین زمان ممکن، بسیار هوشمندانه بود.

وی با اشاره به اینکه این خط تا افتتاح طرح آبرسانی به همدان، آب چاه های اطراف از جمله منطقه خالق‌وردی را به تصفیه خانه شهید بهشتی می‌رساند، خاطرنشان کرد: مجموعه استانداری، چهار معاون استاندار، فرمانداران همدان، کبودرآهنگ و بهار، فرماندهان سپاه و نیروی انتظامی و مجموعه وزارت نیرو شبانه روز در حال انجام وظیفه و خدمت رسانی به مردم در راستای برطرف کردن مشکلات آب همدان هستند.

استاندار همدان تأکید کرد: مشکلاتی کنونی آب همدان از گذشته به ما ارث رسیده است، با این وجود ما شرمنده مردم هستیم و تمام تلاش خود را برای بر طرف کردن مشکلات و خدمتگزاری به شهروندان به کار می‌گیریم.

وی با اشاره به اینکه مجموعه آب منطقه ای و آبفا تلاش دارند هرچه زودتر مشکلات آب همدان برطرف شود، افزود: وزیر نیرو از این طرح به عنوان اَبَر پروژه نام برده‌است و به عنوان طرحی ملی به آن نگاه می‌شود.

قاسمی فرزاد تأکید کرد: چاه‌های کشاورزی، به صورت موقت وارد شبکه شده؛ این چاه‌ها به امانت گرفته شده است و باید به زودی به مالکان آن بازگردانده شود.

وی اظهار داشت: ۳۰ حلقه چاه پدافندی که تصویب شده باید به سرعت حفاری و آماده اتصال به شبکه قرار گیرد؛ چاه‌های شرکت آبفا نیز در مدار باقی می‌ماند تا به صورت موقت نیازها برطرف شود.