طلسم جهانی شدن همدان را با همدلی بشکنیم/ پلاک ثبت جهانی هگمتانه را بر پیشانی همدان بزنیم

جلسه این هفته کمیسیون مالی، سرمایه‌گذاری و گردشگری شورای اسلامی شهر همدان، با موضوع هم اندیشی و بررسی پرونده ثبت جهانی "منظر تاریخی، شهری هگمتانه تا همدان" با حضور مدیرکل میراث فرهنگی استان، مشاور طرح و عضو هیات علمی دانشگاه بوعلی‌سینا، مدیران شهرداری و جمعی از فعالان گردشگری و خبرنگاران برگزار شد.

به گزارش فردای همدان، رییس کمیسیون مالی، سرمایه‌گذاری و گردشگری شورای شهر همدان در این جلسه ضمن تشکر از پیگیری مسولین امر و فعالان گردشگری در خصوص ثبت جهانی هگمتانه، گفت: جهانی شدن هگمتانه سالیان سال است که آرزوی فعالان و دوستداران میراث فرهنگی همدان بوده که به امید خداوند متعال با هم‌گرایی هم پلاک ثبت جهانی را برای همدان بزنیم و طلسم چندین ساله را بشکنیم.
حمید بادامی‌نجات با بیان اینکه با ثبت جهانی “منظر تاریخی، شهری هگمتانه تا همدان” چشم‌انداز ویژه‌ای از صنعت گردشگری همدان باز خواهد شد، افزود: با هم‌گرایی و هم‌افزایی میان دستگاه‌ها و البته همراهی وزارتخانه که اتفاق افتاده، جهانی شدن همدان دیگر دور از انتظار نیست.
بادامی‌نجات با اشاره به اینکه اقدامات ثبت جهانی “منظر تاریخی، شهری هگمتانه تا همدان” کار ارزشمندی است که میراث فرهنگی در حال بسترسازی و انجام آن است، افزود: خوشبختانه وزارتخانه قول‌هایی مبنی بر ارسال پرونده به یونسکو را داده است.
وی با تاکید بر اینکه باید پلاک ثبت جهانی را بر پیشانی همدان بزنیم و طلسم چندین ساله را بشکنیم، اضافه کرد: در حال حاضر یکی از نگرانی‌ها این است که همشهریان چه نظری درباره ثبت جهانی دارند و شهرداری باید در این امر با آموزش‌های شهروندی یاری‌گر باشد تا مردم هم به این مساله حساس شوند.
رییس کمیسیون مالی، سرمایه‌گذاری و گردشگری شورای شهر همدان از عزم شورا و شهرداری همدان و آمادگی همکاری برای ثبت جهانی پرونده هگمتانه خبر داد و اظهار داشت: مدیریت شهری نقش موثری در ساماندهی بافت‌های تاریخی دارد و عزم ما هم بر این است که کمک کنیم تا اگر مشکل و موانعی برای ثبت جهانی وجود دارد را بتوانیم با همدلی هم رفع کنیم.
حمید بادامی‌نجات با بیان اینکه هر ساله ایران یک ظرفیت برای ثبت جهانی دارد، تاکید کرد: پرونده ثبت جهانی”منظر تاریخی، شهری هگمتانه تا همدان” باید در اولویت کاری مسئولین استان و شهر قرار گیرد و از ظرفیت ویژه‌ ایجاد شده در وزارتخانه ، به نحو احسن بهره ببریم .
وی ادامه داد: اتفاق مهم و ارزشمندی برای همدان رقم خواهد خورد و برای تحقق آن نقش رسانه ها هم بسیار تاثیرگذار است.
بادامی نجات با اشاره به گستردگی فعالیت شهرداری، اضافه کرد: در کنار آگاهی بخشی مردم و اطلاع رسانی از ارزش ثبت جهانی هگمتانه، ضمن تشکر از زحمات همه مسئولین امر ورود مسئول ارشد شخص استاندار، معاون عمرانی استاندار، دستگاه های اجرایی و خدمات رسان در کنار شهرداری و میراث فرهنگی می‌تواند روند کار را تسهیل کند.
مسگریان: عزم همگان برثبت جهانی هگمتانه است
رییس شورای اسلامی شهر همدان نیز در این جلسه ضمن تشکر از اقدام ارزشمند کمیسیون سرمایه گذاری و گردشگری شورا در پیگیری و بررسی پرونده ثبت جهانی “منظر تاریخی، شهری هگمتانه تا همدان” ، گفت: همدان شهر نوپایی نیست و با توجه به قدمت دیرینه و پیشینه تاریخی خود باید زودتر از ین زمان به ثبت جهانی می‌رسید و هم اکنون نیز یک اتفاق مبارکی است که به لطف خداوند متعال بزودی رقم خواهد خود.
محمود مسگریان با اشاره به پیشینه تاریخی همدان و مشاغل ارزشمند گذشته، اظهار داشت: متاسفانه هویت اصلی بازار را از دست داده ایم و برخی از داشته بازار ها تغییر شغل داده‌اند.
وی با تاکید بر احیا و حفظ بازار همدان، اضافه کرد: با توجه به بسترها و اقدامات صورت گرفته برای ثبت جهانی هگمتانه، عزم همگی برای تحقق این امر مهم است.
رییس شورای شهر همدان با اشاره به ویژگی‌های بازار همدان در معرفی ان به عنوان شهر تاب آور، شهر تاثیرگذار و شهر سبزپایدار جهان اسلام، افزود: هم اکنون نیز به عنوان شهر یادگیرنده مطرح است و باید از این فرصتها با تاکید بر ارزشها و باورها و اعتقادات خودمان نسبت به شناساندن شهر همدان به جهانیان کوشا باشیم.
حجت الاسلام صفری افلاکی: نگاه گردشگری در اجرای کارها باشد
نایب رئیس شورای اسلامی شهر همدان نیز در ادامه با اشاره به اینکه شهرداری همواره برای جهانی شدن همدان هزینه می‌کند، گفت: این موضوع یکی از دغدغه‌های مدیریت شهری است که برای محورهای گردشگری هزینه کند.
حجت‌الاسلام ناصر صفری افلاکی با بیان اینکه مدیران و کارشناسان شهرداری باید دوره‌های تخصصی مدیریت گردشگری را بگذرانند تا اطلاعات آنها در این حوزه جامع و کامل‌تر باشد، اضافه کرد: نگاه شهرداری به بافت نباید صرفا اقتصادی باشد بلکه دید فرهنگی، اجتماعی، گردشگری و هویتی نیز باید در این دیدگاه گنجانده شود.
وی با تاکید بر اینکه فضاهای تاریخی نباید فریز شوند، گفت: شهرداری نباید طرح جامع و پیاده‌راه‌های رینگ اول را از طرح خارج کند و اگر تاکنون این پروژه‌ها اجرایی نشده کوتاهی شهرداری بوده است.
حجت‌الاسلام صفری افلاکی با اشاره به تدوین سیاست های گردشگری در کمیسیون فرهنگی در سال گذشته، اضافه کرد: هم اکنون این سایست‌ها مصوب شده و لازم است اجرای آن با کمک رسانه‌ها مطالبه شود.
وی با تاکید بر اینکه تمامی پروژه‌ها باید پیوست گردشگری داشته باشند، اظهارداشت: رونق گردشگری،رونق اقتصادی، معنوی و فرهنگی را به دنبال خواهد داشت و در کنار آن هویت و طبیعت شهر نیز حفظ می‌شود.
علی‌اکبر نظری: جهادی‌ در زمینه گردشگری وارد شویم
رئیس شورای اسلامی شهرستان و عضو شهری شورای شهر همدان هم در این جلسه با بیان اینکه همدان در طول تاریخ مظلوم واقع شده است، گفت: همدان ظرفیت‌های زیادی دارد اما غفلت‌های سنگینی صورت گرفته، از همین‌رو در زمینه گردشگری باید جهادی کار کرد تا بتوانیم بخشی از غفلت‌ها را جبران کنیم اگر چه بخش‌هایی قابل جبران نیست.
علی‌اکبر نظری با اشاره به اینکه عدم هماهنگی‌ها، همدان را به اینجا رسانده است، عنوان کرد: در شهر همدان انجماد فرهنگی وجود دارد و باید با هم‌افزایی و همکاری انجمادها را بشکنیم.
وی با اشاره به پیشینه تاریخی و وجود خرده فرهنگ‌های متفاوت در همدان، افزود: اینها همه از زمینه‌های جذب گردشگر است بر این اساس برای بهره‌بری مناسب از داشته‌هامون باید هماهنگی‌های لازم را داشته باشیم.
وی با تاکید بر استفاده از بوم شناسان و تاریخ‌دانان گفت: در حال حاضر افراد متخصصی داریم که باید از نظر علم و تخصص آنها بهره بگیریم.

مالمیر: اهمیت مشارکت و پذیرش محلی، در تحق ثبت جهانی هگمتانه
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان در این جلسه با اشاره به دستاوردهای ثبت جهانی منظر تاریخی، شهری هگمتانه تا همدان، گفت: یکی از مهمترین اثرات این پرونده پیش از ثبت، این است که مشکلات و موانع محدوده شناسایی و اصلاح نابسامانی‌ها انجام می‌شود بنابراین هم‌افزایی صورت می‌گیرد و می‌شود راه چند دهه را در مدت زمان کوتاهی طی کرد.
علی مالمیر با بیان به اینکه وقتی اثری ثبت جهانی شود الزاماتی به آن وارد است که باید آنها را رعایت کرد، افزود: برای تبلیغات جذب گردشگر خارجی نیازمند نقاط نورانی هستیم که ثبت جهانی همین نقطه نورانی است، به عبارتی ثبت جهانی در انتخاب مقصد گردشگران خارجی اهمیت زیادی دارد.
وی با بیان اینکه اگر بخواهیم بازار نوظهور گردشگری غرب کشور راه بیفتد باید آثاری را در فهرست جهانی به ثبت برسانیم، اظهار کرد: پرونده ثبت جهانی “منظر تاریخی، شهری هگمتانه تا همدان” پروژه خاصی است، این پرونده ترکیب یک محوطه تاریخی، بازار و بافت است و می‌تواند تلفیقی از ثبت جهانی استان‌هایی مثل خوزستان، یزد و اصفهان تلقی شود.
مالمیر با اشاره به اینکه وقتی پروژه به نتیجه برسد نقطه عطفی در توجه به بافت‌ها در کشور اتفاق می‌افتد و راه را برای دیگر نقاط کور باز می‌کند، اضافه کرد: سال‌هاست از وزارتخانه مطالبه می‌کنیم چرا کهن‌ترین پایتخت ایران یک اثر ثبت جهانی ندارد و معتقدیم درباره ثبت جهانی به همدان اجحاف شده است.
به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان هیچ زمانی به اندازه امروز وفاق برای ثبت جهانی پرونده نبوده و هیچ‌گاه هم این پرونده اولویت وزارتخانه نبود، بنابراین اینکه وفاقی در استان و وزارتخانه ایجاد شده و فرصت مغتنمی برای ثبت جهانی است که باید قدر آن را بدانیم.
وی با اشاره به اینکه ارزیابان یونسکو سال آینده از محدوده هگمتانه بازدید خواهند کرد، گفت: ۹۰ درصد کارهای ثبت جهانی تمام شده است.
وی دو موضوع مشارکت دستگاه های اجرایی و پذیرش جامعه محلی را از عوامل موثر در تحقق ثبت جهانی پرونده هگمتانه برشمرد و اضافه کرد: عرصه ثبت جهانی دارای فکر و مدیریت است که برای اجرای برنامه‌ها نیازمند ساختار هستیم و آماده شدن محدوده برای ثبت جهانی، مشارکت شهرداری، دستگاه‌های خدمات‌رسان، جامعه محلی و اصناف را می‌طلبد.
محمدیان‌منصور: ثبت جهانی مبنای انتخاب مسیر گردشگران خارجی است
مشاور طرح جهانی شدن هگمتانه و عضو هیات علمی دانشگاه بوعلی‌سینا، نیز در این جلسه به تشریح اهمیت نقش گردشگری در همدان و بررسی پرونده ثبت جهانی هگمتانه پرداخت و گفت: اگر محورهای توسعه اقتصادی همدان را نشناسیم و برای آنها برنامه نداشته باشیم در چند سال آینده تمدنمان از بین می‌رود و تمام این اتفاقات از بی‌توجهی به علم است.
دکتر صاحب محمدیان‌منصور با اشاره به اینکه در برنامه ششم توسعه، گردشگری سومین صنعت خاص اقتصادی کشور است، مطرح کرد: در گردشگری تاریخی و طبیعی استان همدان می‌توانیم آثار جهانی داشته باشیم و این موضوع باید برنامه‌ آینده ما برای گردشگری باشد.
وی با اشاره به پتانسیل‌های فراوان همدان در زمینه شهرهای ملی و جهانی، بیان کرد: همچنین در برنامه ششم توسعه، حفظ و صیانت از گردشگری و استفاده از بخش خصوصی آمده و ذکر شده است تا پایان برنامه باید گردشگری خارجی پنج برابر شود.
محمدیان‌منصور با اشاره به اینکه اگر می‌خواهیم استان رشد کند باید سندهای بالادستی را مطالعه کنیم، یادآور شد: تا زمانی که در یونسکو اسمی از همدان نیاید نمی‌توانیم گردشگر خارجی جذب کنیم و تا زمانی که پذیرای گردشگر خارجی نباشیم نمی‌توانیم در اقتصاد تاثیر مثبتی داشته باشیم.
عضو هیات علمی دانشگاه بوعلی‌سینا با اشاره به اینکه با وجود ثبت جهانی، همدان مسیر و مقصد گردشگران خارجی می‌شود، افزود: محدوده ثبت جهانی باید مسیر مشخص و شاخصی داشته و گسست نداشته باشد که این امر نیازمند هم‌‌افزایی و مشارکت شهرداری و دستگاه‌های اجرایی است.
فتحیان‌نسب: وضعیت ایمنی بازار همدان فاجعه بار است
معاون شهرسازی و معماری شهردار همدان هم با بیان اینکه پیاده‌راه بوعلی یکی از بی‌نظیرترین پیاده‌راه‌ها است، گفت: این پیاده‌راه یک مسیر تاریخی را برای گردشگر رقم می‌زند.
امیر فتحیان‌نسب، با اشاره به اینکه برای ثبت جهانی منظر تاریخی هگمتانه بودجه نیاز است، گفت: اکنون وضعیت بازار همدان فاجعه است و از لحاظ ایمنی هر لحظه استعداد یک حادثه ناگوار را دارد.
فتحیان‌نسب اظهار کرد:‌ برای سیما، منظر، کف سازی، ایمنی، پوشش سقف، تصرفات و حقوقی بازار بودجه زیادی نیاز است که شاید به هزار میلیارد تومان می‌رسد و باید برای آن بودجه جذب کرد.
مدیر منطقه چهار شهرداری همدان نیز گفت: گذر فرهنگی از میدان باباطاهر و گنبد علویان بسته و به هویت محله توجه شده است.
علی طهماسبیان اضافه کرد: ما آمادگی این را داریم که اجرای پروژه ها را با مشورت و هماهنگی مدیران میراث فرهنگی انجام دهیم.