ورزش همگانی و همگانی کردن ورزش

بالغ بر 60 هزار نفر وابسته به ورزش همگانی در شهر همدان وجود دارد و این میزان در استان به جمعیت بالغ بر 250 هزار نفری رسیده است و یک سوم بیمه‌های ورزشی به هیأت ورزش‌های همگانی اختصاص دارد.

به گزارش فردای همدان، محمود مسگریان در یکصد و نوزدهمین جلسه صحن با تبریک هفته دولت، با اشاره به کسب رتبه سوم همدان در طرح شهر فعال، بیان کرد: این عنوان به واسطه تلاش‌ها و اقدامات هیئت ورزش‌های همگانی در سطح کشور کسب شد.
مسگریان با تأکید بر اینکه بار ورزش استان اکنون بر دوش مدیرکل ورزش و جوانان است، افزود: امید است با تلاش بیشتر و همکاری مداوم شورا و اداره کل در زمینه ورزش همگانی و قهرمانی به نتایج بهتری دست پیدا کنیم.
صفری‌افلاکی: ورزش همگانی و همگانی کردن ورزش وظیفه قانونی شهرداری‌هاست
نایب رییس شورای اسلامی شهر همدان وظیفه ذاتی شهرداری در حوزه ورزش را تامین زیرساخت‌ها، احداث ورزشگاه‌ها و بسترسازی برای ورزش همگانی و نه قهرمانی دانست و اظهار کرد: متاسفانه شهرداری همدان مسیر را اشتباه رفته و بودجه‌های کلانی در بحث فوتبال و تیم‌داری در این رشته هزینه کرده است.
حجت‌الاسلام ناصر صفری‌افلاکی خواستار مطالبه اختصاص سهم سایر رشته‌های ورزشی توسط اداره کل ورزش و جوانان از شهرداری شد و گفت: ثمره تیم‌داری یک رشته تماشای یک ورزش توسط جوانان و نوجوانان ما شده است؛ چرا ساختار وزارت ورزش و جوانان و ادارات زیرمجموعه متاثر از فدراسیون‌ها و فضای جهانی ورزش و فقط مسابقات شده است؟
وی با اشاره به فشار ورزش قهرمانی به ورزشکاران حرفه‌ای و تاثیر نامطلوب آن بر سلامت آنها بیان کرد: آیا هدف ورزش این است در حالی که سلامتی و ایجاد نشاط و شادابی هدف ورزش است که در ورزش همگانی و نه قهرمانی محقق می‌شود.
نایب رییس شورای اسلامی شهر همدان افزود: بداخلاقی و جابجایی پول‌های کلان بدون ضوابط شرعی و قانونی را در مواردی شاهد هستیم و این موضوع جای تأسف دارد؛ چرا باید در فوتبال صدها برابر سایر رشته‌های ورزشی هزینه شود و سکوت کنیم؟
صفری‌افلاکی با انتقاد از اختصاص بودجه‌های کلان به فوتبال تصریح کرد: ورزش سالم بومی و تاریخی ما از جمله کشتی و ورزش باستانی که باعث الفت بیشتر شده و بخشی از هویت ملت است چند درصد بودجه ورزش را مصرف می‌کنند؟
وی با بیان اینکه اداره کل ورزش و جوانان نباید به حمایت از یک تیم با میلیاردها تومان هزینه و بودجه افتخار کند، ادامه داد: ورزش به ویژه ورزش همگانی ضامن سلامت تک تک مردم است و اگر در این بخش هزینه نکنیم برای سلامت مردم در بیمارستان‌ها هزینه به دولت و مردم تحمیل می‌شود.
نایب رییس شورای اسلامی شهر همدان خاطرنشان کرد: سال گذشته سیاست‌های ورزشی توسط کمیسیون فرهنگی شورا در ۲۱ بند تدوین شد که متأسفانه هیچ عمل و حرکتی در شهرداری برای تحقق این سیاست‌ها نمی‌بینیم و این روند باید اصلاح شود.
صفری‌افلاکی با تاکید بر اینکه شورای شهر به منظور ترویج ورزش همگانی حمایت خود را اعلام می‌کند، یادآور شد: ورزش تنها منحصر به اداره کل ورزش و جوانان نیست و شهرداری نیز در این خصوص وظایفی دارد.
بادامی‌نجات: همگانی کردن ورزش یکی از اولویت‌های مدیریت شهری و شوراست
رییس کمیسیون سرمایه‌گذاری، مالی و گردشگری شورای شهر همدان با تاکید بر اینکه باید سیاست‌های مدیریت هری در حوزه ورزش‌های همگانی تدوین شود، اظهار کرد: ورزش همگانی و شهروندی به صورت مشخصی به شهرداری وابستگی دارد.
حمید بادامی‌نجات وجود یک سوم جمعیت استان را در شهر همدان دانست و گفت: ظرفیت‌های بسیاری برای کمک به ورزش همگانی وجود دارد و اداره کل ورزش و جوانان می‌تواند از طریق ارتباط بیشتر با شهرداری و جذب اعتبارات در این راستا به توسعه زیرساخت‌ها و اتمام پروژه‌های ناتمام کمک کند.
وی با تأکید بر اینکه همگانی کردن ورزش یکی از اولویت‌های مدیریت شهری و شوراست، بیان کرد: در صدد هستیم به وظایف خود در حوزه ورزش عمل کنیم.
رییس کمیسیون سرمایه‌گذاری، مالی و گردشگری شورای شهر همدان افزود: ورزش شهروندی در شهرداری فعال بود که کمرنگ شده و در بحث ورزش محلات نیز اقدامات خوبی شده بود که به منظور توسعه ورزش همگانی و شهروندی باید تداوم یابد.
کاوسی‌امید: باشگاه پیاده‌روی ۶۰۰ هزار نفری در شهر همدان ایجاد شود
رییس کمیسیون برنامه، بودجه و فناوری اطلاعات شورای شهر همدان با تبریک کسب عنوان سوم در طرح شهر فعال توسط هیئت ورزش همگانی همدان اظهار کرد: پیشنهاد می‌شود که پیاده‌روی به عنوان محور کاری معرفی کرده و با ترویج این آمریکا باشگاه پیاده‌روی ۶۰۰ هزار نفری در همدان تشکیل شود.
اکبر کاوسی‌امید با بیان اینکه با نصب یک اپلیکیشن و شمارش تعداد گام‌های افراد در هر روز باشگاه ۶۰۰ هزار نفری پیاده‌روی همدان محقق می‌شود، گفت: با این کار بین شهروندان نیز رقابت ایجاد شده و هر روز یک شهروند را به عنوان نفر برتر معرفی کنیم.
وی خواستار تعیین یک وقت آزاد برای سالن‌های در اختیار هیات‌های ورزشی و بخش خصوصی به منظور استفاده همه شهروندان از این امکانات شد و بیان کرد: شهروندان در این ساعات باید بتوانند به صورت رایگان از سالن‌های ورزشی استفاده کنند.
رییس کمیسیون برنامه، بودجه و فناوری اطلاعات شورای شهر همدان افزود: آموزش و پرورش در تمام امور خوب پای کار آمده و می‌توان از حیات مدارس نیز تا ایجاد پارک‌های دارای محیط مطلوب بانوان برای ورزش بانوان استفاده کرد.
کاوسی‌امید با انتقاد از عملکرد ضعیف روابط عمومی اداره کل ورزش و جوانان و شهرداری در اطلاع‌رسانی این اتفاق خوب، تصریح کرد: انتظار می‌رفت اطلاع‌رسانی گسترده‌تری از این موفقیت در سطح شهر شاهد باشیم که کمک به ایجاد جریانی در توسعه ورزش همگانی باشد.
وی با بیان اینکه در دور گذشته شورا توجه به پارک‌های محلی و ایجاد فضاهای ورزشی در این پارک‌ها توجه ویژه شده بود، ادامه داد: امید است که این روند ادامه یافته و همدان به عنوان شهر ورزش در کشور سرآمد شود.
حیدری: مدیریت هیات های ورزشی، غنیمت انتخاباتی نیست
رییس کمیسیون فنی عمرانی شورای اسلامی شهر همدان با بیان اینکه ماهیت، خاستگاه و دستاوردهای ورزش مشخص است، اظهار کرد: اهمیت ورزش در منابع روایی، متون دینی و سابقه باستانی و تاریخی ما مشخص است اما متأسفانه هر موضوع خوبی اخیراً دچار آفت‌هایی شده که باید در مقابل این روند بایستیم.
مهدی حیدری با تاکید بر اینکه در دوره‌هایی شاهد بودیم که مدیریت هیئت‌های ورزشی به مثابه غنایمی بود، گفت: برخی افراد به دنبال نفوذ باندهای خود بودند تا بتوانند بهره‌های سیاسی خود را ببرند.
وی با تاکید بر اینکه خوب است مسئول ورزش در استان به ورزش و نه مسایل سیاسی و… بپردازد، بیان کرد: بارها دیده‌ایم یک نفر از نزدیکان یک نماینده در عزل و نصب روسای هیئت‌های ورزشی دخالت داشته و حتی پس از انتخاب مدیر نیز به این صورت بوده که این اتفاق ورزش را از رسالت اصلی خود دور می‌کند.
رییس کمیسیون فنی عمرانی شورای اسلامی شهر همدان افزود: ورود برخی افراد در عزل و نصب‌ها یک آسیب است و درخواست داریم مدیرکل ورزش و جوانان استان در حوزه ورزش تا حد امکان با درایت در مقابل این مسایل بایستد و اجازه ندهد ورزش را سیاسی کنند.
حقیقی: چکیده ورزش همگانی منتهی به ورزش قهرمانی می‌شود
مدیرکل ورزش و جوانان استان همدان نیز با بیان اینکه همدان یکی از شهرهای فعال در حوزه‌های مختلف و به ویژه ورزش است، تصریح کرد: این مهم نتیجه تلاش‌های شورا، شهرداری، هیئت ورزش‌های همگانی و تلاشگران در این عرصه است.
علی حقیقی با تأکید بر اینکه تلاش بر فعال کردن ورزش همگانی در نقاط مختلف شهر بوده است، ادامه داد: فرصتی ایجاد شده به عنوان خادم مردم در این جایگاه و در ارتقای سلامت شهروندان و ایجاد شور و نشاط، نقشی داشته باشیم.
وی با اشاره به برگزاری همایش‌های پیاده‌روی و ایجاد ایستگاه‌های سلامت خاطرنشان کرد: ارتقا سلامت و توسعه ورزش همگانی در استان نیازمند تلاش بیشتر و فراهم سازی بستر و فضای بیشتر است.
مدیرکل ورزش و جوانان استان همدان یادآور شد: چکیده ورزش همگانی منتهی به ورزش قهرمانی می‌شود؛ استان قهرمان‌های ارزشمندی دارد که در ورزش الگو هستند.
حقیقی با بیان اینکه انتظار می‌رود پرداخت یک درصد اعتبار ورزشی از سوی دستگاه‌های اجرایی دنبال شود، اظهار کرد: در شورای ورزش و تربیت بدنی، هدف احیای ورزش همگانی است.
وی به حضور پنج ورزشکار استان در بازی‌های کشورهای اسلامی و کسب دو عنوان شاخص اشاره کرد و گفت: شیما صفایی مدال طلای تنیس روی میز و بهنام آرین نیز عنوان دومی را در این رقابت‌ها کسب کردند.
مدیرکل ورزش و جوانان استان همدان بیان کرد: برنامه حوزه ورزش گسترده بوده و یکی از موضوعات مهم آن، ایجاد پایگاه استعدادیابی است که به همت 50 هیئت ورزشی در شهر همدان و 360 هیئت ورزشی در استان انجام می‌شود.
حقیقی در واکنش به درخواست یکی از اعضای شورا در خصوص ورود افراد سیاسی به عزل و نصب‌ها درهیئت‌ها و ورزش استان، یادآور شد: سال‌های گذشته در برخی هیئت‌ها این اتفاق رخ داده اما در این دوره تلاش می‌شود از افراد متخصص استفاده شود.
وی تصریح کرد: در صورت ورود به بحث پیشگیری و ایجاد بسترهای ورزشی از بروز بسیاری آسیب‌ها کاسته خواهد شد.
مدیرکل ورزش و جوانان استان همدان ادامه داد: در سطح استان هشت مجموعه ورزشی بانوان وجود دارد و استخر ویژه بانوان در کوچه مشکی از سال 1398 آماده شده و درخواست داریم به منظور استفاده زا این سرمایه عظیم و گسترده ورودی این مسیر تصمیماتی لحاظ شود.
سبزواری: جمعیت بالغ بر 60 هزار نفر وابسته به ورزش همگانی در شهر همدان
رییس هیأت ورزش‌های همگانی استان همدان نیز به عنوان کسب شده در طرح شهرهای فعال ایران اشاره کرد و یادآور شد:  یک هزار و 584 شهر در این طرح توانستیم رتبه دوم را در سه آیتم شهر دوستدار ورزش، شهر دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی و شهر دوستدار کودک کسب کنیم.
هادی سبزواری کسب این عنوان را برندی برای استان دانست و خاطرنشان کرد: باید مثلثی بین شورا، شهرداری و اداره کل ورزش و جوانان و هیأت ورزش‌های همگانی به منظور ارتقا این جایگاه داشته باشیم.
وی با اشاره به فعالیت 111 کمیته ذیل هیأت همگانی ادامه داد: این کمیته‌ها فعالیت قابل توجهی دارند و در بحث ورزش روزانه 22 ایستگاه بانوان و 114 ایستگاه آقایان در سطح شهر فعال است.
رییس هیأت ورزش‌های همگانی استان همدان اظهار کرد: کارهای بزرگی در هیأت انجام شده و ادعایی نداریم و تنها برای برپایی ورزش همگان و توسعه سلامت گام برمی‌داریم.
سبزواری به جمعیت بالغ بر 60 هزار نفری وابسته به ورزش همگانی در شهر همدان اشاره کرد و گفت: این میزان در استان به جمعیت بالغ بر 250 هزار نفری رسیده است و یک سوم بیمه‌های ورزشی به هیأت ورزش‌های همگانی اختصاص دارد.
گفتنی است در این جلسه تقدیرنامه‌ای با امضای رییس فدراسیون ورزش‌های همگانی و رییس کمیته المپیک تقدیم رییس شورای اسلامی شهر همدان شد.