انگیزه‌بخشی و قانون مدار شدن هدف ساماندهی نیروی انسانی در شهرداری

رییس کمیسیون نظارت، بازرسی و امور اداری شورای شهر همدان با بیان اینکه در راستای انگیزه‌بخشی و قانون مدار شدن باید ساماندهی نیروی انسانی در دستور کار قرار گیرد، گفت: متأسفانه تعدادی نیروی خدماتی شرکتی در بخش اداری به کار گرفته شده‌اند که باید به جایگاه خود برگشته و مشکلات در این خصوص رفع شود.

به گزارش فردای همدان، مرتضی کرباسیان در کمیسیون نظارت، بازرسی و امور اداری شورا با موضوع “سامانه منابع انسانی” یکی از مشکلات شهرداری را تنوع در نیروها از لحاظ رابطه استخدامی دانست و اظهار کرد: با نیروهای حجمی، شرکتی، قراردادی، پیمانی و رسمی در شهرداری مواجه هستیم.

وی با بیان اینکه طبق قانون اختصاص پست‌های مدیریتی و نیز ابلاغ به نیروهای حجمی و شرکتی که هیچ رابطه استخدامی ندارند، ممنوع است، گفت: در برخی مناطق و سازمان‌ها شاهد این موضوع هستیم که موجب دلسردی و بی‌انگیزگی کارکنان رسمی، پیمانی و قراردادی می‌شود.

رییس کمیسیون نظارت، بازرسی و امور اداری شورای شهر همدان بیان کرد: هدف از برگزاری این جلسات ساماندهی منابع انسانی و عدالت در پرداخت‌ها است.

کرباسیان در ادامه با بیان اینکه دولت افزایش لازم در پایه حقوق کارگران را با حدود 60 درصد افزایش داسته است، یادآور شد: در بخش کارمندی افزایش حقوق پایه 10 درصد بوده که مشکلاتی را برای آنها ایجاد کرده است.

رییس کمیسیون نظارت، بازرسی و امور اداری شورای شهر همدان خاطرنشان کرد: با توجه به افزایش حقوق‌ها پرداخت اضافه کاری و تعطیل کاری نباید به صورت یکسان باشد و باید دو نکته مورد توجه قرار گیرد.

کرباسیان با بیان اینکه اضافه کاری و تعطیل کاری بیشتر برای جبران کاستی حقوق کارمندان است، ادامه داد:حقوق پایه کارگران زحمتکش شهرداری نیازی به ترمیم نسبت به کارمندان ندارد.

وی با تأکید بر اینکه اضافه کاری و تعطیل کاری طبق قانون باید به افرادی تعلق بگیرد که در ساعات اداری در محل کار حضور دارند، اظهار کرد: این مهم در بخش‌هایی همچون فنی عمرانی، شهرسازی، حقوقی و بخش‌های نظارتی مصداق می‌یابد.

کرباسیان تاکید کرد: پیگیری حق فنی برای نیروهای واحد فنی و واحدهای املاک و حقوقی ضروری است.

رییس کمیسیون نظارت، بازرسی و امور اداری شورای شهر همدان گفت: شهرداری باید برای جبران خدمات کارکنان و نیز انگیزه‌بخشی به همه کارکنان و کارگران پر تلاش که به طور ویژه انجام وظیفه می‌کنند و تفاوت دارند با افرادی که در انجام وظایف خود کوتاهی کرده و موجب نارضایتی مردم هستند لایحه طبقه بندی مشاغل یا لایحه پرداخت عادلانه اضافه کاری و تعطیل کاری را برای تصویب به شورای اسلامی شهر همدان ارسال کند.

کرباسیان بیان کرد: البته تصمیم‌گیری درباره پرداخت عادلانه اضافه کاری و تعطیل کاری، امری تخصصی است که باید کارشناسان منابع انسانی با دقت به تنظیم لایحه بپردازند.

وی افزود: همه کارکنان و کارشناسان شهرداری و نیز مدیران دارای طرح، برنامه و ایده‌ای درباره پرداخت عادلانه اضافه کاری، تعطیل کاری و نیز انگیزه بخشی به کارکنان شهرداری و مدیران دارای ایده و نظر درباره چگونگی استفاده از ابزار تشویق برای افزایش بهره‌وری در سازمان، طرح و ایده خود را به کمیسیون بازرسی و امور اداری به صورت مکتوب ارایه دهند تا در جلسات کارشناسی مورد نقد و بررسی قرار گیرد.