ضرورت شکل‌گیری نظام رصد حساس نسبت به آسیب‌های اجتماعی در جامعه

معاون قضایی، اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان همدان در جلسه کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی و اجرای برنامه جامع پیشگیری از خشونت، بیان کرد: با توجه به اینکه پدیده خشونت، یکی از عوامل سلب آسایش و امنیت از جامعه است به همین منظور اتخاذ اقدامات پیشگیرانه و فرهنگی در این زمینه اهمیت ویژه‌ای دارد در این‌خصوص اقدامات دستگاه‌های همکار باید در جهت هم‌پوشانی و هماهنگی با هدف پیشگیری از خشونت باشد به نحوی که تا پایان سال جاری شاهد کاهش 15 درصدی جرایم مرتبط با خشونت باشیم.

به گزارش فردای همدان، دکتر عباس نجفی عنوان کرد: جامعه هدف این برنامه؛ کودکان-نوجوانان و زنان می‌باشند که بیشتر از سایر گروه‌های هدف در معرض خطر خشونت قرار دارند و تمامی دستگاه‌ها مکلف هستند براساس وظایف خود در قانون حمایت از اطفال و نوجوانان اقدام نمایند.
وی ادامه داد: یکی از مهمترین اقدامات این حوزه شناسایی افراد در معرض آسیب و تهیه بانک اطلاعاتی جامع از آنان و ارائه اقدامات قانونی و حمایتی براساس قانون حمایت از حقوق اطفال و نوجوانان می‌باشد که در اینخصوص نیروی انتظامی، سازمان بهزیستی، کمیته امداد، آموزش و پرورش باید نقش‌آفرین باشند.
معاون قضایی، اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان همدان با اشاره به لزوم شکل‌گیری یک نظام رصد حساس نسبت به آسیب‌های اجتماعی در جامعه، اظهار کرد: شهروندان باید با آموزش، آگاه‌سازی و اطلاع‌رسانی نسبت به مسئله آسیب‌های اجتماعی مانند خشونت به ویژه در حوزه خانواده و اطفال حساس شده و در صورت مشاهده هر سطحی از خشونت گزارش خود را به مراجع مسئول یا دفتر حمایت از حقوق زنان و اطفال دادگستری استان اعلام نمایند.
نجفی ابراز کرد: رسیدگی به وضعیت جسمی و روانی بزه‌دیدگان، آموزش خود مراقبتی به بانوان، شناسایی کانون‌های درگیری و خشونت، استفاده از ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد، آموزش و اطلاع‌رسانی در مدارس و زندان‌ها و… از جمله محورهای کنترل و کاهش خشونت می‌باشد.
وی در پایان خاطر نشان کرد: هدف تمامی دستگاه‌های عضو، پیشگیری از بروز خشونت و کاهش آن در سطح جامعه می‌باشد به همین دلیل نیاز است همه دستگاه‌ها ظرفیت‌های خود را پای کار آورده و با برنامه‌ریزی منسجم و زمان‌بندی شده نسبت به انجام تکالیف محوله خود در قانون حمایت از حقوق اطفال و نوجوانان اقدام نمایند.