پهلوانان همدانی در گود مسابقات انتخابی تیم ملی

دبیر هیأت باستانی استان همدان می‌گوید: مسابقات تیمی زورخانه‌ای و هنرهای فردی برای انتخابی تیم ملی و حضور در مسابقات جهانی به میزبانی شاهرود برگزار می‌شود که در این مسابقات پهلوانانی از همدان نیز حضور می‌یابند.       به گزارش “فردای همدان”، لطف‌الله خاکساری با بیان این مطلب در گفت‌و‌گو با همشهری، اظهار می‌کند: […]

دبیر هیأت باستانی استان همدان می‌گوید: مسابقات تیمی زورخانه‌ای و هنرهای فردی برای انتخابی تیم ملی و حضور در مسابقات جهانی به میزبانی شاهرود برگزار می‌شود که در این مسابقات پهلوانانی از همدان نیز حضور می‌یابند.

 

 

 

به گزارش “فردای همدان”، لطف‌الله خاکساری با بیان این مطلب در گفت‌و‌گو با همشهری، اظهار می‌کند: مسابقات تیمی زورخانه‌ای و هنرهای فردی از نهم تا یازدهم شهریورماه در استان سمنان برای انتخابی تیم ملی در حال برگزاری است که از استان همدان مهدی یدالهی به عنوان مرشد، فؤاد صباغ به عنوان میاندار، سیدسجاد موسوی به عنوان میل‌باز (2 میل، 3 میل، 4 میل)، سید محمدسعید حوائجی در چرخ چمن، مجید طاهری‌نیا در کشتی وزن 80 کیلوگرم، فؤاد صباغ در وزن 70 کیلوگرم و محمدفاضل نوبخت در چرخ تیز شرکت می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه مجید کاظمی در این رقابت‌ها مربیگری تیم را بر عهده دارد، می‌افزاید: بچه‌های تیم تا قبل از شروع مسابقات تمرینات خوبی را پشت سر گذاشته‌اند و امید می‌رود نتایج خوبی را در این رقابت‌ها کسب کنند.

 

برنامه‌های امسال

دبیر هیأت باستانی استان همدان با اشاره به برنامه‌های امسال هیأت باستانی استان همدان، عنوان می‌کند: اعزام تیم نونهالان به مسابقات در استان مرکزی، درخواست میزبانی مسابقات کشوری بزرگسالان به فدراسیون، کلاس رتبه‌بندی مرشدها و موارد دیگر از جمله برنامه‌های پیش‌بینی شده است.

خاکساری با اشاره به ورزش پهلوانی در همدان، بیان می‌کند: ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای با بیش از ۳۰۰ سال قدمت در همدان نیز مانند سایر استان‌ها فعال است و علاقه‌مندان و ورزشکاران خاص خود را دارد.

وی با بیان اینکه ۵۰۰ تا ۶۰۰ نفر در همدان به ورزش باستانی روی آورده‌اند، ادامه می‌دهد: این ورزش در همدان بسیار فعال است و با اینکه ورزشکاران زیادی را در خود جای داده متأسفانه زورخانه‌ای که در شأن این پهلوانان باشد، ندارد.

دبیر هیأت باستانی استان همدان ابراز می‌کند: همدان در ورزش‌های زورخانه‌ای و باستانی یکی از قطب‌های کشور محسوب می‌شود و هر ساله در مسابقات قهرمانی در رده‌های سنی نونهالان، نوجوانان، جوانان و بزرگسالان در رتبه‌های اول تا سوم کشور قرار می‌گیرد.

خاکساری با اشاره به اینکه سال گذشته سیدسجاد موسوی 2 مدال طلا در تیمی زورخانه و انفرادی میل‌بازی در مسابقات آسیایی به دست آورد، خاطرنشان می‌کند: همچنین مجید کاظمی و فرشید حیدررضایی نیز به عنوان مربی به مسابقات آسیایی اعزام شدند.

وی با بیان اینکه سال گذشته نیز توانستیم در مسابقات کشوری بزرگسالان با اختلاف یک امتیاز از اصفهان در رده دوم جای بگیریم، اظهار می‌کند: در این مسابقات وهاب احمدپور در رشته کباده و علی مشفق در چرخ تیز و چمنی دوم شدند.

 

مکاتبات بی‌ثمر

دبیر هیأت ورزش باستانی استان همدان با اشاره به مشکلات موجود ورزش باستانی در استان، می‌افزاید: تاکنون چندین نامه برای حمایت از ورزش باستانی و زورخانه‌ای به مسئولان مرتبط زده شده اما تاکنون از سوی مسئولان استانی هیچ اقدامی صورت نگرفته و ساخت یک زورخانه مدرن برای همدان در حد حرف باقی مانده است.

خاکساری می‌گوید: در راستای ساخت زورخانه‌ها در استان‌ها و شهرستان‌های کشور شهرداری، اداره کل راه‌و‌ترابری و اداره‌ کل ورزش‌و‌جوانان پیش‌قدم می‌شوند؛ اما متأسفانه در همدان از این مسأله فرار می‌کنند و به ورزش پهلوانی اهمیت چندانی داده نمی‌شود.

وی بیان می‌کند: هیأت ورزشی استان از لحاظ منابع مالی مشکلاتی دارد و با اینکه ورزشکارهای خوبی به کشور و جهان معرفی کرده از آن به خوبی حمایت نمی‌شود.

 

استفاده از زورخانه‌های قبلی

دبیر هیأت ورزش باستانی استان همدان عنوان می‌کند: در استان‌های دیگر ارگان‌ها و نهادهای دولتی به ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای نگاهی ویژه دارند و از آن حمایت می‌کنند تا حدی که در برخی استان‌ها زورخانه‌های مدرن ساخته شده اما در همدان همچنان از زورخانه‌های قبلی استفاده می‌شود.

خاکساری با اشاره به اینکه حاشیه‌های شهر نیازمند زورخانه هستند، ادامه می‌دهد: البته قرار است یک زورخانه در باشگاه کارگران شهرک مدنی زده شود که جای بسی خوشحالی دارد.

 

آموزش

خاکساری با اشاره به آموزش ورزش باستانی، ابراز می‌کند: در زورخانه علی‌میرزا در روزهای فرد به خردسالان و نونهالان و در روزهای زوج به بزرگسالان آموزش ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای داده می‌شود.

دبیر هیأت ورزش باستانی استان همدان با بیان اینکه همدان ۲۲ زورخانه فعال دارد، خاطرنشان می‌کند: در همدان به‌اندازه کافی مربی و مرشد وجود دارد و در این راستا مشکلی نیست.

وی با بیان اینکه مرشدان استان همدان در زورخانه‌ها شعرهای عرفانی و حماسی می‌خوانند، اظهار می‌کند: اکثر مرشدان از اشعار شاهنامه فردوسی استفاده می‌کنند.

 

روز فرهنگ پهلوانی

خاکساری با بیان اینکه نگاهی به تقویم رسمی کشور نشان می‌دهد برای این ورزش نیز جایگاهی در نظر گرفته شده است، اظهار می‌کند: یازدهم مرداد ۹۰، شورای فرهنگ عمومی کشور و شورای عالی انقلاب فرهنگی مناسبت فرهنگ پهلوانی و زورخانه‌ای ابلاغ نهایی شد و روز ۱۷ شوال به عنوان روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای در تقویم ثبت شد.

دبیر هیأت ورزش باستانی استان همدان با اشاره به برنامه‌های ۱۷ شوال، که هر ساله توسط هیأت انجام می‌شود، می‌افزاید: امسال در روز فرهنگ پهلوانی و زورخانه‌ای (اول مرداد) برنامه‌هایی در همدان برگزار شد که از جمله آن‌ها رونمایی کتاب «از تبار پهلوانان» نوشته علی جمال‌پور بود. وی با بیان اینکه اولین بازوبند پهلوانی توسط پهلوان علی‌میرزای همدانی در زمان قاجار به کشور ایران آورده شد، خاطرنشان می‌کند: استان همدان پهلوانان زیادی دارد از جمله پینه همدانی، علی‌میرزا همدانی، احمد کوه‌کش، سیداحمد بطائی، پهلوان گودرزی، پهلوان قیاسی، پهلوان سیدمیرزا آقاسجادی، محمدقاسم بکتاش تویسرکانی و عزت‌الله بیات که همگی از پهلوانان نامی ایران‌زمین بوده‌اند.

نویسنده: مهری درویش‌قنبر