مرکز پژوهش‌ها، منبع علمی تمام تصمیم‌گیری‌های مدیریت شهری باشد

رییس مرکز پژوهش‌های شورای شهر همدان گفت: ارتقای کیفی و کمّی خدمات پژوهشی و ارائه نظرات کارشناسی و مشورتی به شورا و شهردای مهم‌ترین اهداف مرکز پژوهش‌هاست.

به گزارش فردای همدان، سعید نظری در جلسه شورای اداری مرکز پژوهش‌های شورا، افزود: مرکز پژوهش‌ها باید اثربخش و اثرگذار باشد و منبع علمی تمام تصمیم‌گیری‌ها قرار گیرد.

نظری با اشاره به اینکه با گسترش شهرنشینی و پیچیده شدن موضوعات مربوط به مدیریت شهری، مرکز پژوهش‌های شورای شهر همدان با هدف ارتقای کیفی و کمّی خدمات پژوهشی و ارائه نظرات کارشناسی و مشورتی به روسای کمیسیون‌ها، اعضای شورا، شهردار و مدیران شهری فعالیت می‌کند، اظهار کرد: این مرکز با بهره‌گیری از دانش، نظرات کارشناسان و متخصصان خبره در شورای پژوهشی و کمیته‌های تخصصی و نیز با نظرخواهی از شهروندان و نخبگان شهری به شناخت دقیق مسائل، مشکلات شهر، آسیب‌شناسی و امکان‌سنجی طرح‌ها و پروژه‌های شهری می‌پردازد.

وی اضافه کرد: اعضای کمیته‌های پژوهشی مصمم هستند راه‌‌حل‌های کاربردی متناسب با منابع محلی و استفاده بهینه از منابع و فرصت‌ها با بیشترین بازدهی و کمترین صرف منابع و هزینه برای حل این چالش‌ها ارائه کنند.

رئيس مرکز پژوهش‌های شورای شهر همدان با بیان اینکه رویکرد اصلی ما برای تمامی برنامه‌های پیش‌روی مرکز از جمله جلسات کمیته‌ها، نشست‌های علمی-تخصصی، همایش‌ها، کرسی‌های آزاد اندیشی، طرح‌ها و پروژه‌ها حل مشکلات شهر و شهروندان است، ادامه داد: در این راستا با ایجاد ارتباط و افزایش تعامل با پایگاه‌ها، نهادهای مردمی، دستگاه‌ها و سازمان‌هایی که به طور مستقیم و غیرمستقیم با امور شهری مرتبط هستند، از ظرفیت‌های آموزشی، پژوهشی و خدماتی آنها برای حل کارشناسانه و واقع‌بینانه این مشکلات استفاده خواهیم کرد.

نظری در ادامه گفت: برای هم‌افزایی بیشتر و جلوگیری از موازی‌کاری و هدر رفت منابع سازمانی، نتایج پژوهش و مطالعات کاربردی که در سایر مراکز پژوهشی در سطح کشور انجام شده بررسی و تجارب ارزشمند آن‌ها برای استفاده در شهر همدان بومی‌سازی خواهند شد.

وی همچنین به چاپ دو فصل‌نامه علمی-اختصاصی الکترونیکی را دیگر از برنامه‌های در دستورکار مرکز پژوهش‌های شورای شهر همدان برشمرد و گفت: این دو فصل‌نامه در قالب یک برنامه زمانی مشخص فرآیند فراخوان دریافت مقالات، داوری، چاپ را با محور پرداختن به مسائل روز شهر همدان در ابعاد مختلف کالبدی، اجتماعی- فرهنگی، زیست‌محیطی، اقتصادی و غیره و ارائه راه‌حل‌های خلاقانه و نوین مبتنی بر شرایط و اقتضائات محلی منتشر خواهد شد.

این عضو شورای شهر همدان در پایان سخنان با اشاره به نقش و اهمیت بی بدیل پژوهش در موفقیت تمامی پروژه‌ها از جمله پروژه‌های شهری و با عنایت به ظرفیت خوب متخصصان، نخبگان و صاحب‌نظران در سطح شهر ، اظهار داشت: امیدواریم با افزایش تأثیرگذاری بر تصمیمات مدیریت شهری و انتشار منظم و مستمر گزارش عملکرد از اقدامات صورت گرفته برای اطلاع و استفاده بیشتر عموم، پایه‌های دانش و تخصص در مجموعه مدیریت شهری همدان را ارتقاء بخشیده تا شاهد شهری مشارکت‌پذیرتر، زیست‌‌پذیرتر و توسعه‌یافته‌تر باشیم.