لزوم مشارکت مردم در امور فرهنگی شهر

رییس کمیسیون فرهنگی اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر همدان بر مشارکت مردم در امور فرهنگی شهر تاکید کرد.

به گزارش فردای همدان، سعید شهابی‌نیا در نخستین جلسه کمیسیون فرهنگی اجتماعی و ورزشی شورا در سال دوم افزود: باید فعالیت‌های فرهنگی را به سمت مشارکت مردم هدایت کرد تا شهروندان ضمن استقبال از برنامه‌ها، خود نیز در اجرای آن مشارکت داشته باشند.
شهابی‌نیا اضافه کرد: مشارکت فعال مردم درعرصه‌های مختلف بویژه فعالیت‌های فرهنگی، اقدامی سازنده و اثرگذار است که هر جامعه‌ای که توفیق دست‌یابی به آن را داشته باشد طعم شیرین و ثمرات ارزشمند آن را خواهد چشید.
وی با بیان اینکه به دلیل گستردگی حوزه فرهنگی، شهرداری به تنهایی نمی‌تواند با برنامه‌ریزی و اجرای برنامه‌ها، از پس ارتقاء سطح فرهنگ جامعه در حد نیاز و لازم برآید، اظهار داشت: بر این اساس برای تحقق اهداف فرهنگی باید سایر دستگاههای اجرایی مرتبط حوزه فرهنگی با شهرداری همکاری داشته باشند تا با هم‌افزایی و هماهنگی بتوان اقدامات را به نحو احسن انجام داد.
رییس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر همدان با اشاره به اقدامات فرهنگی مدیریت شهری در مناسبت و روزهای خاص سال، افزود: برنامه ریزی باید به نحوی صورت پذیرد که شاهد اجرای متفاوت‌تر نسبت به سال‌های گذشته باشیم.
شهابی‌نیا بر استفاده از ظرفیت‌های شهر به ویژه پیاده‌راه‌ها برای برنامه‌های فرهنگی تاکید کرد و ادامه داد: لازم است به صورت ماهانه ایده‌های فرهنگی برای ایجاد نشاط اجتماعی در سطح شهر اتخاذ و اجرا شود.
وی با اشاره به اهمیت اربعین حسینی یادآور شد: یکی از مهمترین اتفاق و رویدادهای فرهنگی جهان اسلام برپایی همایش اربعین حسینی است که پیش‌بینی شده امسال جمع کثیری از مردم در این همایش حسینی شرکت خواهد کرد و عازم کربلای معلی می شوند.
شهابی‌نیا در این خصوص اضافه کرد: همچنین پیش‌بینی می‌شود همانند سال‌های قبل تعداد زیادی از زائران کربلا در ایام اربعین حسینی از همدان عبور کنند که در این راستا باید برنامه‌ها به گونه‌ای تدوین و انجام شود که مهمان نوازی خوبی از مهمانان امام حسین (علیه السلام) صورت پذیرد.
وی افزود: همچنین برنامه ریزی برای استقبال از بازگشت زائران از کربلای معلی نیز باید مد نظر قرار گیرد.

ایجاد کتابفروشی‌در سطح شهر جزو اولویت‌های فرهنگی باشد

رئیس کمیسیون برنامه بودجه و فناوری و اطلاعات شورای شهر همدان نیز در این جلسه با بیان اینکه در حوزه فرهنگی باید اولویت‌ها تدوین شده و بر اساس آنها عمل شود، گفت: با توجه به اینکه در بودجه سال ۱۴۰۱ ایجاد کتابفروشی‌ها در سطح شهر مصوب شده است با اجرای این مصوبه می توان از شورای ششم اقدام ارزشمندی برای نسل‌های آینده به یادگار گذاشت.
وی با اشاره به اهمیت ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی، اظهار داشت: ایجاد کتابفروشی‌ها در سطح شهر باید جزو اولویت‌های فرهنگی لحاظ شود و شهرداری به صورت مستمر گزارش فرآیند انجام این مصوبه را به شورا ارئه دهد.
کاوسی‌امید همچنین به مصوبه شورا در خصوص برگزاری برنامه های روز و هفته همدان و برگزاری اجلاس “همدان، مرکز جهانی طب‌سینوی” اشاره کرد و گفت : توجه به طب سینوی نباید تنها در حد یک اجلاس و جشنواره باشد بلکه برگزاری این جشنواره باید نقطه شروع توجه به این مبحث قرار گیرد..
وی با اشاره به اینکه برای موفقیت ورزش همگانی باید در هر محله یک نفر مسئول ورزش محلات باشد، گفت: شهرداری مبالغ هنگفتی را برای ایجاد زمین‌های چمن مصنوعی هزینه‌ کرده است اما باید حفظ و نگهداری این چمن‌ها را نیز مدنظر قرار داد که در این راستا می‌توان با استفاده از ظرفیت مسئولین ورزش محلات در حفظ و نگهداری این زمین‌ها استفاده کرد.
گفتنی است؛ در این جلسه رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی ورزشی شهرداری همدان به ارائه گزارش عملکرد یکساله این سازمان پرداخت