استقرار 22 موکب از استان همدان در عراق

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان با تأکید بر اینکه اربعین بزرگ‌ترین ظرفیت تمدن‌سازی در جهان اسلام است که باید جدی گرفته شود، گفت: پیاده‌روی اربعین و حضور مردم قطعا یکی از مسیرهای منتهی به تمدن اسلامی خواهد بود.

به گزارش فردای همدان، حجت‌الاسلام محمدهادی نظیری با بیان اینکه سازمان تبلیغات اسلامی مسئول کمیته فرهنگی آموزشی اربعین است، اظهار داشت: مسئولیت کمیته فرهنگی آموزشی اربعین با نماینده ولی فقیه در سازمان حج و زیارت بوده که این مسئولیت به سازمان تبلیغات اسلامی سپرده شده است.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی اقداماتی در کمیته فرهنگی آموزشی اربعین در چند محور بیان کرد: بخشی از این اقدامات در کشور عراق در قالب ارائه بسته‌های آموزشی آداب زیارت و تبیین قیام سیدالشهدا(ع) و اربعین با شعار کلی از «اربعین تا ظهور» آماده شده ‌که در اختیار زایران قرار خواهد گرفت.

مدیر‌کل تبلیغات اسلامی استان همدان گفت: با یکی از موکب‌های فرهنگی همدان به نام «موکب اصحاب‌الحسین (ع)» هماهنگی به عمل آمده تا تعدادی ویژه برنامه و خدمات در حوزه اندیشه تمدن اسلامی در مسیر پیاده‌روی کشور عراق ارائه شود.

نظیری تصریح کرد: گفتمان این موکب فرهنگی براساس موضوع از اربعین تا ظهور،تبیین شاخصه‌های قیام امام حسین (ع) و اتصال آن به اهداف انقلاب اسلامی و امتداد آن تا ظهور است.

وی با بیان اینکه برنامه‌هایی نیز در حوزه کودک و نوجوان و معرفی اصحاب حضرت سیدالشهدا (ع) در موکب‌ها ارائه خواهد شد، افزود: این برنامه‌ها در قالب روایت و پرده‌خوانی، اجرای برنامه‌های نمایشی و محتواهای در حال تدوین و آماده‌سازی در موکب‌ها برگزار خواهد شد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان با تأکید بر اینکه در تلاش هستیم در بحث گفتمان، ظرفیت‌های دیگری نیز در کشور عراق ایجاد کنیم، خاطرنشان کرد: ایجاد قرابت بین کشور ایران و عراق در ظرفیت مشترک حرکت تمدنی در منطقه همچون معرفی شهدای شاخص مقاومت از جمله سردار همدانی و مهندس ابومهدی یکی از اهداف این فعالیت‌هاست.

نظیری با اشاره به اقداماتی در سطح ایستگاه‌های صلواتی و موکب‌های داخل ایران یادآور شد: حدود 110 ایستگاه داخل استان از زائران عبوری از همدان پذیرایی خواهند کرد.

وی به معرفی رابط‌های فرهنگی موکب‌ها اشاره کرد و ادامه داد: با حضور رابط‌های فرهنگی در بحث جلسات فرهنگی، اعزام مبلغ، برپایی نماز جماعت و برنامه‌های فرهنگی هماهنگی لازم انجام می‌شود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان بیان کرد: تعدادی ویژه‌برنامه نیز در برخی از موکب‌های با امکان توقف زائران بیشتر پیش‌بینی شده که یکی از این فعالیت‌ها بحث روایتگری عاشورا با بیان نوجوانانه برای کودکان و نوجوانان خواهد بود.

نظیری با تصریح بر اینکه ایستگاه‌های هم فرکانس نیز محتوایی در راستای ماموریت تمدنی از اربعین تا ظهور متناسب با دستور مقام معظم رهبری در باب جهاد تبیین خواهند داشت، گفت: زائران با اسکن کردن بارکدهای طراحی شده متناسب با شغل، علایق و توانایی‌های خود بخشی از این محتواها را در قالب پادکست و فایل صوتی دریافت خواهند کرد.

وی با تأکید بر اینکه هدف از پیگیری این برنامه‌ها سوق دادن ذهن مخاطبان نسبت به اهداف قیام است، تصریح کرد: زائران می‌توانند روایتی از اربعین و زیبایی‌ای اربعین را در قالب پویش یا مسابقه نقل کنند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان افزود: در تمام شهرستان‌های ده‌گانه برگزاری اجتماع روز اربعین به صورت راهپیمایی و یا غیرراهپیمایی، متناسب با برنامه‌ریزی‌ها برپا خواهد شد.

نظیری با بیان اینکه تعدادی موکب بسیار خوب و بزرگ که در عراق مستقر بودند در مرز مستقر خواهند شد، خاطر نشان کرد: یکی از این موکب ها در مرز مهران و موکب دیگر در مرز خسروی دایر خواهد شد.

وی به برپایی حدود 22 موکب در عراق، یادآور شد: این موکب‌ها در نجف، کربلا و یا در مسیر پیاده‌روی به زائران خدمات ارائه خواهند کرد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان با تأکید بر اینکه وظیفه داریم بخش فرهنگی موکب‌ها را تقویت کنیم، بیان کرد: پیاده‌روی اربعین و حضور مردم قطعا یکی از مسیرهای منتهی به تمدن اسلامی خواهد بود.

نظیری با بیان اینکه در جریان پیاده‌روی اربعین ولایت و اخوت بین مردم و مومنین با محوریت امام معصوم (ع) خواهیم داشت، افزود: در اربعین تمام ارادتمندان به امام حسین (ع) حول حرم اجتماع پیدا می‌کنند که در روایات به عنوان نشانه‌های حضور معرفی شده است.

وی با تأکید بر اینکه اربعین بزرگ‌ترین ظرفیت تمدن‌سازی در جهان اسلام است که باید جدی گرفته شود، خاطرنشان کرد: تلاش‌ها بر انتقال نگاه تمدنی به مخاطب باشد تا آحاد مردم بتوانند در این فضا نقش ایفا کنند.

مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی استان همدان ادامه داد: الزاما فقط کسانی که اربعین در کربلا حضور می‌یابند مخاطب این حرکت تمدنی نیستند؛ آحاد مردم در اربعین با امام حسین (ع) اتصال پیدا کرده و تلاش می‌کنند نقش خود را در این حرکت تعریف کرده و در شکل‌گیری بستر تمدنی نقش دارند.

نظیری با بیان اینکه ظرفیت‌های رسانه‌ای و مجموعه‌های مختلف باید تلاش کنند تا با همکاری یکدیگر نگاه دقیق در ذهن مخاطب به معنای درست و جامع ایجاد کنند، تصریح کرد: رسانه‌ها، شبکه مبلغین و همه افرادی که دغدغه‌مند حوزه انقلاب اسلامی هستند باید در معرفی اربعین و ایفای نقش آحاد مردم در اربعین تلاش کنند.

وی با به برنامه‌ریزی برای اجرای برنامه‌های با عنوان «نذر خدمت» اشاره کرد و اظهار داشت: به دنبال راه‌اندازی کاری با این عنوان در استان بودیم که هر فردی در هرشغل و هر جایگاهی، خدمتی را تا اربعین به مردم در جامعه اسلامی ارایه کند تا زمینه‌سازی ظهور امام عصر و شکل گیری جامعه ولایی ایجاد شود که متأسفانه هنوز کسی پای کار نیامده چرا که کار دشواری است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان خاطرنشان کرد: در صورت استقبال از اجرای برنامه نذر خدمت از سوی آحاد مردم آماده کمک به برگزاری هرچه با شکوه‌تر این برنامه هستیم تا خدمت‌رسانی در جهت شکل‌گیری رابطه ولایی بین مردم انجام شود.

نظیری با بیان اینکه تمام اهالی عراق در پیاده‌روی اربعین از کوچک و بزرگ و پیر و جوان سعی بر ایفای نقش در این اجتماع بزرگ حسینی دارند، یادآور شد: خصوصیت جامعه ایمانی عدم بی‌تفاوتی نسبت به دیگری و مشکلات برادران و خواهران ایمانی است که در نظام ولایی کل آحاد مردم در جامعه احساس هم خانواده بودن داشته باشند.

وی با تأکید بر اینکه جریان رسانه و جریانات دیگر باید حرکت‌های تمدنی را به تصویر بکشند، تصریح کرد: اربعین حسینی و اجتماع بزرگ مردمی در این پیاده‌روی باید به عنوان الگو به جامعه معرفی شود.