نام کاربری یا نشانی ایمیل
رمز عبور
مرا به خاطر بسپار
به گزارش فردای همدان، هفته گذشته رستم قاسمی -وزیر راه و شهرسازی- در جلسه ستاد اربعین با بیان اینکه در حال آماده سازی شرایط مرزها برای زائرانی که با خودروهای شخصی خود سفر میکنند هستیم، اظهار کرد: در حوزه حمل و نقل ریلی حدود ۳۰۰ هزار نفر، در بخش هوایی حدود ۶۰ هزار نفر و در بخش جادهای نیز بیشترین حجم یعنی حدود ۴ میلیون و ۶۵۰ هزار مسافر جابه جا خواهند شد.
وی با تاکید بر اینکه حتی اگر شخصا در فرودگاه مستقر شوم اجازه تغییر قیمتها را نخواهم داد تا آشفتگیهای سال گذشته در فروش بلیت تکرار نشود، افزود: فعلا نرخ مصوب برای پروازهای عتبات عالیات ۶ میلیون تومان است. برای قیمتگذاری نرخ بلیت اتوبوس نیز جلسات با اصناف ادامه دارد و نتیجه آن به زودی اعلام میشود اما اجازه نمیدهیم در هیچ حوزهای اعم از حمل و نقل زمینی، هوایی و ریلی قیمت بلیت طی ایام اربعین سال جاری افزایش یابد.
این اظهارات واکنش ایرلاینها را در پی داشت، مقصود اسعدی سامانی –دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی- در این باره به ایسنا گفت: تصمیمی که بابت تعیین قیمت بلیت هواپیما گرفته شد بدون توجه به سوابق آن در سالهای گذشته بود؛ چرا که سابق بر این براساس توافقی که با سازمان هواپیمایی کشوری داشتیم نرخ را تعیین میکردیم و امسال هم این آمادگی در ایرلاینها وجود داشت اما وزیر راه و شهرسازی بدون هماهنگی ما و مشورت با فعالان این صنعت نرخ شش میلیون تومانی را بابت پروازهای اربعین اعلام کرد.
وی با اشاره به تعیین نرخ پنج میلیون تومانی بلیت پروازهای اربعین در سالهای گذشته خاطرنشان کرد: در آن زمان قرار بود برای هر مسافر یک میلیون تومان تخفیف در هزینههای فرودگاهی در نظر گرفته شود؛ همچنین هزینه فرودگاه نجف را نیز سازمان هواپیمایی در سال گذشته تقبل کرد که جبران کند اما در طول یکسال گذشته هیچ اقدامی در زمینه عمل به این وعدهها صورت نگرفته است.
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی افزود: حداقل در ایام اربعین باید ۳۰۰ پرواز انجام شود که برای حدود ۱۸۰ پرواز باید هزینه رویالیتی به فرودگاه نجف پرداخت شود که اینها هزینههای اضافی است که بر دوش ایرلاینها تحمیل میشود. در واقع باید گفت که شرکتهای هواپیمایی در پروازهای اربعین به دنبال سود نیستند و همه میخواهند حداکثر توان را به کار گیرند تا زائران راحتترین پرواز را تجربه کنند اما قبل از اعلام نرخ پروازهای اربعین باید با ایرلاینها هماهنگیهای لازم صورت میگرفت.
در چنین شرایطی که نرخ بلیت هواپیما برای پروازهای اربعین – البته به صورت ضمنی – از سوی وزیر راه و شهرسازی تعیین شده و از سوی دیگر این تصمیم، انتقاد و مخالفت نه چندان سفت و سخت شرکتهای هواپیمایی را در بر داشت . باید دید سرنوشت این تصمیم به کجا میرسد و آیا ایرلاینها با توجه به بدهیهای سال گذشته خود، میتوانند وزیر را برای تغییر این قیمت قانع کنند یا آنکه نرخ پروازهای اربعین روی همان شش میلیون تومان اعلامی باقی خواهد ماند؟