هوای ناسالم همدان برای گروه‌های حساس

مسئول پایش آلودگی هوا معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان با بیان اینکه شاخص کیفی هوای همدان در شرایط ناسالم برای گروه های حساس قرار دارد، به افراد سالمند، کودکان، بانوان باردار، بیماران تنفسی و ریوی و بیماران قلبی و عروقی توصیه کرد که در این شرایط از منزل خارج نشوند.

به گزارش فردای همدان، مهدی خدابخشی افزود: در چنین شرایطی انجام ورزش و فعالیت بدنی در فضاهای باز شهری، دوچرخه و موتورسواری و پیاده روی نیز به هیچ عنوان توصیه نمی شود البته می توان از فضای سربسته برای ورزش استفاده کرد.

مسئول پایش آلودگی هوا معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: استفاده از ماسک به مقدار محدودی در جلوگیری از ورود گرد و غبار به داخل بدن موثر بود که با توجه به فروکش کردن بیماری کووید ۱۹ بیش از ۹۰ درصد افراد دیگر از ماسک استفاده نمی کنند.

وی بر ضرورت بستن در و پنجره ها، قرار دادن تهویه خودرو در حالتی که هوای آلوده بیرون وارد کابین نشود و خودداری همه افراد از حضور در فضای آزاد تا زمان بازگشت وضعیت به حالت عادی و پاک تاکید کرد.

خدابخشی در ادامه از خانواده ها به ویژه بانوان خواست که هنگام آلودگی هوا از قرار دادن میوه و سبزیجات در فضای آزاد و پشت بام خانه با هدف خشک کردن آن، امتناع کنند.

وی اضافه کرد: با توجه به خیس بودن بافت میوه و سبزی آلودگی جذب میوه می شود بنابراین احتمال بروز بیماری های روده ای حین مصرف این قبیل میوه های خشک شده زیاد است.

مسئول پایش آلودگی هوا معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان خاطرنشان کرد: شستشوی مناسب مواد غذایی به خصوص میوه و سبزیجات پیش از مصرف نیز باید مورد توجه خانوارها قرار گیرد.