برگزاری دادگاه اطفال و دادرسی ها با حضور مشاوران اطفال در همدان

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان همدان گفت: برگزاری دادگاه اطفال و دادرسی ها با حضور مشاوران اطفال از دیگر اولویت ها بود که هم اینک هیچ دادگاهی بدون مداخلات مشاور برگزار نمی شود.

به گزارش خبرنگار فردای همدان، عباس نجفی روز یکشنبه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه یکی از تکالیف قوه قضائیه پیشگیری از وقوع جرم و دعاوی البته با همکاری سایر نهادها است، اظهار کرد: هر چند در سال های گذشته بی توجهی به مسئولیت ها و تکالیف محوله از سوی دستگاه های مختلف حجم پرونده دعاوی را افزایش داده است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان همدان افزود: مجموعه معاونت اجتماعی و پیشگیری از جرم دادگستری استان همدان مطالبه گری را با جدیت دنبال کرده که در این راستا ۱۰ عنوان اولویت دار حقوقی و کیفری از جمله کاهش سرقت، توهین و ضرب و جرح را دنبال می کند.

وی با بیان اینکه این مجموعه در راستای پیشگیری فرهنگی و اجتماعی ۴۵ عنوان برنامه با سرفصل های مختلف را پیگیری می کند، عنوان کرد: طرح نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان (نماد) در راستای افزایش اطلاعات حقوقی و عمومی دانش آموزان و والدین از جمله این برنامه ها است.

نجفی ادامه داد: همچنین در گام دوم راه اندازی کارگاه اصلاح و بازاجتماعی کردن زندانیان( طرح هجرت) را در دستور کار قرار داده که در این زمینه ۱۱ کارگاه ویژه زندانیان و پنج کارگاه ویژه خانواده زندانیان برگزار و ۶۰۰ نفر در این دوره های آموزشی سبک زندگی ایرانی اسلامی شرکت کردند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان همدان با اشاره به اینکه اصلاح و بازاجتماعی کردن زندانیان جرایم امنیتی (طرح هور) از دیگر برنامه ها است، بیان کرد: در این راستا ۱۲ کارگاه با حضور ۳۲۰ نفر برگزار شد.
وی با بیان اینکه همچنین مراقبت بعد از خروج معتادان متجاهر بهبود یافته مراکز ماده ۱۶ پیگیری شد که طبق تفاهم نامه با بخش خصوصی آنها از امکان و توان پذیرش ۷۰۰ بهبود یافته برای فعالیت در واحدها تولیدی خبر دادند، گفت: در جریان اجرای طرح «مراقبت بعد از خروج معتادان» وضعیت مراکز ماده ۱۵ نیز بررسی شد که بیشتر آنها از استانداردهای لازم برای ترک اعتیاد برخوردار نبودند و در این راستا ۲ کمپ پلمب و تعدادی اخطار دریافت کردند.

وی گفت: برگزاری دادگاه اطفال و دادرسی ها با حضور مشاوران اطفال از دیگر اولویت ها بود که هم اینک هیچ دادگاهی بدون مداخلات مشاور برگزار نمی شود.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان همدان افزود: پرونده شخصیت طفل بزهکار تشکیل و پیشینه خانواده در پرونده درج می شود چرا که سابقه خانوادگی فرد در صدور حکم از سوی قاضی دادگاه تاثیر دارد همچنین در صورت نیاز به مداخلات اجتماعی این کار توسط بهزیستی، نهادهای مردمی فعال و دفتر امور زنان صورت می گیرد.

نجفی تصریح کرد: توسعه کمی و کیفی مراکز مشاور خانواده توسط این معاونت پیگیری شد و هم اینک چهار مرکز فعال در این استان وجود دارد و درصدد راه اندازی ۱۳ مرکز جدید تا پایان سال جاری هستیم.

وی از راه اندازی سامانه «تصمیم» در استان همدان خبر داد و اظهار داشت: زوج متقاضی طلاق دادخواست خود را قبل از ثبت در مرجع قضایی در این سامانه ثبت کرده سپس چهار جلسه به مرکز مشاوره ارجاع می شود و در صورت حل و فصل زوجین پیش از تشکیل پرونده در مرجع قضایی بر سر زندگی بازمی گردند.

نجفی یادآوری کرد: سال گذشته ۲۸ درصد درخواست طلاق ها به دنبال معرفی فرد به بنیاد صیانت و ۱۲ درصد پس از معرفی زوجین به مراکز مشاوره ختم به مصالحه شده است بنابراین این مراکز در حفظ بنیاد خانواده و جلوگیری از متارکه تاثیر بسزایی داشته اند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان همدان افزود: ۲ مرکز «ملاقات مهر خانواده» برای فرزندهای طلاق با همکاری شهرداری و بهزیستی راه اندازی شده است تا زوجین برای دیدن فرزندان به جای حضور در فضای کلانتری به این محل ها مراجعه کنند که در این مراکز مشاور، مددکار و نیروی انتطامی مستقر هستند.

وی با تاکید بر اینکه برای پیشگیری از ضرب و جرح، توهین و سایر جرائم خشن تولید محتوا صورت گرفته و قرار است با برگزاری دوره های آموزشی و کارگاه برای جامعه هدف، این قبیل جرائم را به حداقل ممکن رساند، گفت: افرادی که مرتکب جرائم خشن می شوند اغلب با برچسب اراذل و اوباش راهی زندان شده و پس از طی دوره محکومیت دوباره وارد جامعه شده و اینها به علت جذب نشدن در بدنه جامعه به عنوان تهدیدی جدی برای اجتماع به شمار می روند.