نقش موثر جاذبه‌های گردشگری مذهبی در بازسازی حیات شهر

رییس کمیسیون فرهنگی اجتماعی گردشگری شورای اسلامی شهر همدان خبر داد: مجتمع‌های تفریحی گردشگری تجاری و مذهبی در منطقه قانتور و امامزاده گرجی احداث می شود.

به گزارش فردای همدان؛ حجت الاسلام ناصر صفری افلاکی در جلسه کمیسیون فرهنگی، اجتماعی، ورزشی و گردشگری شورای شهر که با حضور معاون معماری شهرسازی، مدیران مناطق ۳ و 4 ، رییس سازمان فرهنگی شهرداری و کارشناسان شهرداری برگزار شد، افزود: برنامه ریزی برای حفاظت از ارزش‌های تاریخی و مذهبی شهر ضروری بوده و فرصتی برای شناساندن مزیت‌ها و قابلیت‌های گردشگری شهر است.
صفری افلاکی با بیان اینکه جاذبه‌های گردشگری مذهبی (امامزاده ها، زیارتگاه ها) نقش مؤثری در بازسازی حیات شهرها دارند، اظهار داشت: جاذبه‌های گردشگری مذهبی همچون یک شبکه گسترده اجتماعی از اعتماد و مشارکت گرفته تا بحث هنجارها و امنیت، اغلب مسائل و مشکلات شهری را پوشش می‌دهند.
وی اظهار داشت: در راستای رونق گردشگری مذهبی و رونق اقتصادی شهر احداث دو مجتمع گردشگری، تجاری و فرهنگی درمنطقه قانتور و امامزاده خانم گرجی توسط کمیسیون فرهنگی پیشنهاد شده است.
صفری افلاکی با اشاره به ظرفیت وجود امامزادگان در همدان، یادآور شد: محوطه سازی پیرامونی امامزاده خانم گرجی یکی از طرح‌هایی است که می تواند در جذب گردشگر و درآمدزایی شهر بسیار تاثیرگذار باشد.
وی با تاکید بر تقویت و توسعه زیرساخت‌های گردشگری شهر همدان و نقش گردشگری مذهبی در توسعه شهری، یادآور شد: حوزه فرهنگی نباید تنها به مباحث نرم‌افزاری پرداخته شود بلکه باید ضمن داشتن نگاه سخت‌افزاری، مطالبه‌هایی نیز در این زمینه داشت.
وی به پتانسیل مکانی خوب امامزاده خانم گرجی اشاره کرد و اضافه افزود: امامزاده خانم گرجی نسبت به 17 امامزاده شهر همدان در فضای بکر و محوطه خوبی قرار گرفته است که باید بتوانیم با استفاده از این فضا زیرساخت‌های گردشگری مذهبی را ایجاد کنیم.
وی اضافه کرد: ایجاد زیرساخت‌ جاذبه‌های مادی حوزه گردشگری می‌تواند به جاذبه‌های معنوی امامزاده‌ها نیز بیافزایند و در افزایش ماندگاری مسافر در شهر و متعاقب آن افزایش درآمدزایی این حوزه تاثیرگذار باشد.
رییس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر همدان یادآور شد: موقعیت مکانی امامزاده به گونه‌ای است که در راه ارتباطی شرق و غرب کشور و نزدیکی میدان باباطاهر به عنوان مکان تاریخی و گردشگری قرارگرفته و می تواند نقش موثری در توسعه گردشگری مذهبی همدان داشته و نماد خوبی از دارالمومنین در کشور باشد.
صفری افلاکی همچنین به ظرفیت خوب منطقه قانتور در حوزه گردشگری اشاره کرد و گفت: احداث مجتمع گردشگری تجاری و فرهنگی در این منطقه شهر ضروری است چرا که می‌تواند این منطقه را از بن بسته خارج کرده و در جذب گردشگر و درآمدهای پایدار شهری کمک کند.
وی با بیان اینکه در بودجه سال ۱۴۰۱ شهرداری همدان برای ایجاد مجتمع تفریحی گردشگری و مذهبی امامزاده گرجی و منطقه قانتور بودجه‌ای لحاظ شده است، گفت: تاکید ما برایناست که این دو پروژه به عنوان پروژه‌های فرامنطقه‌ای در نظر گرفته شوند.