آغاز ثبت، سفارش و خرید اینترنتی کتابهای درسی

مدیرکل آموزش وپرورش همدان ،از آغاز فرایند ثبت سفارش و خرید کتاب‌های درسی سال تحصیلی جدید، از صبح امروز خبر داد.


به گزارش اداره اطلاع رسانی وروابط عمومی آموزش وپرورش استان همدان،محمود نقوی، اظهارکرد:درراستای توسعه دولت الکترونیک و به‌ منظور تسهیل دسترسی دانش ‌آموزان به کتاب ‌های درسی،نظارت نظام‌مند برفرآیندتوزیع موادآموزشی،ثبت سفارش کتب درسی سال تحصیلی جدیددرهمه دوره‌ها،اعم ازعادی،استعدادهای درخشان ودانش ‌آموزان بانیازهای ویژه؛ازطریق سامانه www.irtextbook.ir یا www.irtextbook.comصورت می گیرد.

وی با بیان این که دانش آموزان می توانند به دو شیوه فردی یا گروهی نسبت به ثبت سفارش کتاب‌های درسی اقدام کنند، عنوان کرد: در شیوه فردی، والدین دانش‌آموزان می‌توانند با مراجعه به سامانه فروش و توزیع مواد آموزشی بخش سفارش دوره‌ای دانش‌آموزان (ورود دانش آموزان)باکدملی وسریال شناسنامه(شش رقم عددسمت راست) و پرداخت الکترونیکی هزینه، بسته آموزشی مورد نیاز خود را سفارش دهند.

مدیر کل آموزش و پرورش همدان اضافه کرد: در شیوه گروهی نیز، مدیران مدارس از طریق سامانه سیدابه بخش سفارش گروهی کتاب‌های درسی سامانه مذکور مراجعه کرده و به‌ صورت گروهی نسبت به سفارش کتاب‌های درسی اقدام نمایند.

وی افزود: والدین،یامدیران مدارس پایه آمادگی تکمیلی(پیش‌دبستانی استثنایی)،پایه دوم،تا ششم دوره ابتداییاعم ازعادی واستثنایی،پایه هشتم ونهم دوره اول متوسطه، پیش‌حرفه‌ای استثنایی، دانش‌آموزان پایه یازدهم و دوازدهم دوره دوم متوسطه نظری،فنی وحرفه‌ای وکاردانش وفراگیران پایه یازدهم ودوازدهم دوره دوم متوسطه حرفه‌ای استثنایی، از روز 28 فروردین لغایت 21خرداد ماه اقدام به ثبت سفارش کتاب‌های درسی نمایند.

نقوی تصریح کرد: ثبت نام و سفارش بسته آموزشی دانش‌آموزان پایه آمادگی مقدماتی (پیش‌دبستانی استثنایی)، پایه اول دوره ابتدایی (عادی و استثنایی) و پایه هفتم متوسطه اول پیش‌حرفه‌ای استثنایی و دانش‌آموزان پایه دهم دوره دوم متوسطه و حرفه‌ای استثنایی از تاریخ 5 تیر لغایت 11 شهریور 1401 صورت خواهد گرفت.

وی، تأکید کرد: دانش‌آموزانی که به دلایلی؛مانند تغییر رشته تحصیلی، تکرار پایه، جهش به پایه بالاتر یا جابجایی محل تحصیل خود، خواستار اصلاح سفارش در سامانه فروش و توزیع مواد آموزشی باشند، برای اصلاح سفارش قبلی خود می‌تواند پس از ثبت نام در مدرسه محل تحصیل از تاریخ 12 تیر لغایت 31 شهریور اقدام نمایند.

به گفته نقوی،ثبت و سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی جدیددوره‌های تحصیلی آموزش ابتدایی،متوسطه اول،متوسطه دوم،وکتاب‌های درسی تکمیلی دوره اول متوسطه ویژه دانش‌آموزان استعدادهای درخشان و همچنین کتاب‌های درسی دانش‌آموزان استثنایی از طریق سامانه های فوق،برابر جدول تقویم زمانی انجام می‌شود.

نقوی تصریح کرد: کتب درسی تمامی مقاطع تحصیلی از طریق ادارات آموزش وپرورش توزیع می گردد وطبق بخشنامه ی وزارت آموزش وپروش هیچ کتاب فروشی مجاز به فروش کتاب های درسی نیست و به دلیل این که کتاب ها با قیمت کمتر وبدون واسطه و از طریق مدارس به دست دانش آموزان برسد کتاب فروشان از دایره توزیع کتب درسی حذف شدند.

وی گفت: تاکنون ازمجموع 41 عنوان کتاب ابتدایی 20 عنوان کتاب به استان ارسال شده و در صورت ثبت سفارش مدارس و اولیا و تکمیل شدن کتب ابتدایی، توزیع کتب ابتدایی به مناطق از 21خرداد آغاز خواهد شد.

وی افزود: درصورتی ثبت سفارش کتب درسی امکان پذیر است که مدیران مدارس نسبت به ثبت اطلاعات تحصیلی دانش آموزان و به روز رسانی آن در سیدا اقدام لازم انجام داده باشند