مشکلات، جایگاه‌های سوختCNG همدان را به تعطیلی کشاند

یکی از جایگاه‌داران CNG با بیان اینکه کم بودن کارمزد جایگاه‌داران سوخت به بلای جان آن‌ها تبدیل شده است، خاطرنشان کرد: هزینه تعمیرات، نگهداری و تهیه قطعات مورد نیاز جایگاه‌های سوخت به اندازه‌ای افزایش یافته است که گره در کار جایگاه‌داران ایجاد کرده است و این عوامل باعث می‌شود که جایگاه‌داران از ادامه فعالیت در این حوزه انصراف داده و تعطیلی جایگاه‌های سوخت را به ارمغان می‌آورد.

به گزارش “فردای همدان”، چند روز گذشته گزارشی مبنی بر تعطیلی تعدادی از جایگاه‌های ‌‌‌سی‌ان‌جی در همدان خبرساز شد؛ این درحالی است که در آخرین روز‌های سال قرار داریم و نیاز مردم به جایگاه‌های سوخت چندین‌برابر می‌شود؛ از طرفی همان‌طور که می‌دانید، تعطیلی جایگاه‌های سوخت تأثیر بسیار زیادی بر ازدحام و انتظار مردم در روز‌های پایان سال دارد.

خبر‌ها حاکی از آن است که استهلاک تجهیزات و نازل‌های انرژی و کم بودن کارمزد جایگاه‌داران CNG دلیل اصلی این تعطیلی است؛ مشکلی که می‌تواند سبب به‌وجود آمدن مشکلات زیادی ازجمله عدم تأمین سوخت، در راه ماندن رانندگان و غیره شود.

حال با توجه به اهمیت موضوع با تعدادی از مسئولان جایگاه‌های CNG به گفت‌وگو نشسته‌ایم که نتیجه را باهم می‌خوانیم:

رئیس انجمن مجتمع‌های خدمات رفاهی استان همدان با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین مشکلات جایگاه‌های CNG نبود و یا کمبود قطعات و ابزار‌های مورد نیاز است، عنوان کرد: تحریم‌ها و شیوع بیماری کرونا به این مشکلات دامن زده است و درحال حاضر مدیران جایگاه‌های سوخت بیشتر از هر زمان دیگری با مشکلات کمبود تجهیزات مواجه هستند.

بهرام‌علی گرجی ضمن اشاره به کارمزد بسیار پایین جایگاه‌داران CNG، ابراز کرد: در قیاس با افزایش تورم موجود در کشور و گران شدن نرخ قطعات، درصد بسیار ناچیزی به کارمزد جایگاه‌داران CNG اضافه شد که از آن مقدار نیز تقریباً هفت تا هشت درصد را طبق قانون در گرو استاندارد‌سازی نزد خود نگهداری می‌کنند.

وی با بیان اینکه اداره استاندارد‌ به‌صورت دوره‌ای از مراکز CNG بازدید به‌عمل می‌آورند، عنوان کرد: در موارد نادر و جزئی اداره استاندارد‌ درصورت عدم پرداخت هزینه‌ها و اقدامات لازم استانداردسازی توسط مسئولان جایگاه سوخت به پملب این مراکز اقدام می‌کند؛ درواقع تعطیلی جایگاه‌های سوخت ربطی به این مشکل ندارد.

رئیس انجمن مجتمع‌های خدمات رفاهی استان همدان با بیان اینکه مشکلاتی که درحال حاضر در جایگاه‌های CNG وجود دارد دامن دولت را هم گرفته است، اذعان کرد: به‌دلیل تورم موجود در جامعه و افزایش هزینه‌های سوخت، شاهد بروز مشکلاتی درخصوص کارمزد و تأمین منابع توسط دولت هستیم.

گرجی با بیان اینکه شیوع بیماری کرونا فعالیت جایگاه‌داران سوخت را تحت تأثیر خود قرار داده است، عنوان کرد: به‌دلیل قرنطینه و کاهش سفر‌ها، فروش محصولات سوخت و بنزین در دوران کرونا تقریباً نصف شده است؛ اما هزینه‌های سوخت، نازل، حقوق و بیمه کارمندان، تجهیزات و غیره چندین‌برابر شده است.

* رشد 90 درصدی هزینه‌ نازل‌ها بلای جان جایگاه‌داران سوخت

وی با بیان اینکه نازل دو میلیون تومانی درحال حاضر 18 میلیون تومان شده است، اذعان کرد: در سال‌های گذشته فرد نازل کانادایی اصل را می‌توانست با حداکثر دو میلیون تومان بخرد، اما درحال حاضر هزینه نازل دست دوم ایران تقریباً 14 میلیون تومان شده است.

رئیس انجمن مجتمع‌های خدمات رفاهی استان همدان با بیان اینکه اکثر مسئولان CNG در چند سال اخیر نه‌تنها سود نکردند بلکه دچار زیان و ضرر هم شده‌اند، عنوان کرد: به همین دلیل افراد فعال در این حوزه توانایی تعطیل کردن و یا سرمایه‌گذاری در حوزه‌های دیگر را ندارند.

یکی از جایگاه‌داران CNG با بیان اینکه کم بودن کارمزد جایگاه‌داران سوخت به بلای جان آن‌ها تبدیل شده است، خاطرنشان کرد: هزینه تعمیرات، نگهداری و تهیه قطعات مورد نیاز جایگاه‌های سوخت به اندازه‌ای افزایش یافته که گره در کار جایگاه‌داران ایجاد کرده است.

وی ضمن اشاره به عدم توازن در در آمد و هزینه‌های جایگاه‌داران سوخت، ابراز کرد: یکی دیگر از مشکلاتی که جایگاه‌داران با آن مواجه هستند، نبود مکانی مشخص برای تأمین و خرید محصولات و تجهیزات استاندارد و مطمئن سوخت بوده و این امر سبب سردگمی آن‌ها شده است.

این جایگاه‌دار سوخت با بیان اینکه تنها تعداد کمی از جایگاه‌ها از درآمدی بالا و مطلوب برخوردار هستند، عنوان کرد: تعداد بی‌شماری از صاحبان جایگاه سوخت با ضرر و زیان مواجه شدند و این امر سبب شده است که از ادامه فعالیت در این حوزه پشیمان شوند.

وی ضمن اشاره به فرسوده شدن قطعات، اظهار کرد: چندین دهه است که این نازل‌ها فعال هستند و درحال حاضر دچار فرسودگی شده و نیاز به تعمیر و نوسازی دارند که این مهم از طرف متولیان امر صورت نمی‌پذیرد و به‌دلیل گرانی تجهیزات، جایگاه‌داران و بخش‌های خصوصی نیز قادر به تجهیز و نوسازی آن‌ها نیستند.

این جایگاه‌دار سوخت عنوان کرد: تاکنون بار‌ها مشکلات جایگاه‌های CNG و سوخت را به گوش مسئولان رسانده‌ایم، اما تنها به دادن وعده و قول‌هایی درخصوص رفع مشکلات بسنده کردند.

* جایگاه‌های سوخت به نسبت خودرو‌ها کم است

مسئول جایگاه CNG ولی عصر همدان نیز استهلاک قطعات و نازل‌های سوخت و انرژی را یکی از مهم‌ترین مشکلات این حوزه دانست و اذعان کرد: گرانی و کمبود جایگاه‌های سوخت نسبت به تعداد ماشین‌های موجود در جامعه سبب شده است که جایگاه‌های سوخت درحال حاضر نتوانند جوابگوی خدمات و نیاز‌های مردم باشند.

اقبال اقبالیان با بیان اینکه لازم است مسئولان امر فکری به حال افزایش تعداد جایگاه‌های سوخت کنند، خاطرنشان کرد: تعداد زیاد خودرو‌ها و کمبود جایگاه‌های سوخت سبب می‌شود که جایگاه‌داران خدمات با کیفیت پایین‌تر به مردم ارائه دهند.

وی ناکافی بودن کارمزد جایگاه‌داران را دیگر مشکل مهم این قشر دانست و افزود: متأسفانه افزایش تورم، افزایش هزینه تعمیر و نگهداری نازل‌ها، افزایش حقوق و دستمزد و استاندارد‌سازی باعث شده که جایگاه‌داران با مشکلات زیادی مواجه شوند.

مسئول جایگاه ولی عصر همدان عنوان کرد: حق‌الزحمه‌ای که به جایگاه‌داران داده می‌شود، بسیار پایین است و بانک مرکزی تورم را بیش از 42 درصد گزارش کرده؛ بااین‌حال تنها 25 درصد به حقوق این افراد اضافه شده و با این وضعیت تعطیلی ناخواسته پیش می‌آید.

درحال حاضر به دلایلی همچون کم بودن کارمزد، استهلاک تجهیزات و گرانی قطعات، بسیاری از جایگاه‌داران سوخت قادر به ادامه فعالیت نیستند و تعطیلی جایگاه خود را به ادامه فعالیت ترجیح می‌دهند؛ آن‌طور که مشخص است به‌دلیل افزایش تورم، حقوق و دستمزد کارمندان، بیمه و غیره، جایگاه‌داران نه‌تنها سودی نمی‌کنند، بلکه دچار ضرر هم شده‌اند، در این وانفسای مشکلات گویا هیچ مسئولی نیز پاسخگوی آن‌ها نیست.

از طرفی همان‌طور که می‌دانید، سالانه تعداد زیادی خودرو وارد شهر می‌شود؛ حال آنکه جایگاه‌های سوخت همان تعداد قبلی است و یا حتی از آن‌ها به‌دلیل برشکسته شدن کم شده که این امر تأثیر مخربی بر ازدحام و صف‌های طویل جایگاه‌های سوخت دارد و می‌تواند کاهش آستانه صبر مردم، افزایش انتظار و مشکلات مخرب دیگر را به‌وجود بیاورد که لازم است در این راستا مسئولان فکر جدی‌تری برای حل مشکلات این حوزه کنند.

گزارش از: مهری درویش قنبر