سراب ورزش‌های آبی در استخرهای خصوصی

از ورزش شنا و شیرجه همدان این روزها خبری به گوش نمی‌رسد.       به گزارش “فردای همدان”، رئیس هیأت شنا، شیرجه و واترپلو استان با بیان این مطلب به همشهری می‌گوید: رکورد قورباغه، کرال پشت و پروانه را بچه‌های همدان می‌زدند و قهرمان مسابقات برون‌مرزی و آسیایی و مسابقات دانش‌آموزی جهان از شناگران […]

از ورزش شنا و شیرجه همدان این روزها خبری به گوش نمی‌رسد.

 

 

 

به گزارش “فردای همدان”، رئیس هیأت شنا، شیرجه و واترپلو استان با بیان این مطلب به همشهری می‌گوید: رکورد قورباغه، کرال پشت و پروانه را بچه‌های همدان می‌زدند و قهرمان مسابقات برون‌مرزی و آسیایی و مسابقات دانش‌آموزی جهان از شناگران همدان بودند اما از قافله دور ماندیم.

 

رکورد ملی

صادق بختیاری می‌افزاید: شناگران همدانی زمانی در مسابقات مرزی و برون مرزی کشور حرف‌های زیادی برای گفتن داشتند اما در حال حاضر با یک عقب‌ماندگی در این ورزش در استان همدان روبه‌رو هستیم.

وی با بیان اینکه واقعیت این است که همدان سال‌های قبل قطب شنا و شیرجه ایران و همچنین رکورددار ملی بود، یادآور می‌شود: قهرمانان ایران و آسیا در شیرجه از همدان بودند که از جمله آن‌ها قائم و سعید میرابیان بودند.

 

بخش خصوصی؛ معضل بزرگ ورزش

رئیس هیأت شنا، شیرجه و واترپلو استان با بیان اینکه در حال حاضر بخش خصوصی یک معضل بزرگ برای رشته‌های ورزشی کشور از جمله شنا شده است، عنوان می‌کند: همدان نیز از این امر مستثنی نیست و استخرهای آن به بخش خصوصی واگذار شده که این موضوع باعث کم‌رنگ شدن شنای حرفه‌ای و قهرمانی شده است.

وی با اشاره به خصوصی شدن استخرها ادامه می‌دهد: بخش خصوصی دامنگیر ورزش شنای کشور شده و بحث درآمدزایی و اقتصادی که در این ورزش وجود دارد باعث شده صاحبان استخرها حاضر نشوند استخر خود را در اختیار هیأت قرار دهند. وقتی می‌گوییم استخر خود را 2 و نیم ساعت در اختیار ورزشکاران هیأت شنا قرار دهید می‌گویند ما در این 2 و نیم ساعت بیش از یک میلیون تومان درآمد کسب می‌کنیم.

 

نبود استخر

بختیاری با تأکید بر اینکه وقتی استخری در اختیار هیأت شنا نباشد مشخص است که ورزشکار ارتقا پیدا نمی‌کند و نمی‌تواند در سطح ملی رقابت کند، ادامه می‌دهد: شاید در سایر ورزش‌ها بتوان محل سالن را تغییر داد یا در هر مکانی تمرین کرد اما این ورزش فقط به آب و استخر نیاز دارد.

رئیس هیأت شنا، شیرجه و واترپلو استان همدان اظهار می‌کند: شنایی که باید در هفته 7 روز انجام شود در حال حاضر 3 روز در هفته و به مدت یک ساعت و نیم است که این 3 جلسه روی هم یک جلسه مفید نمی‌شود. شنا در هر جلسه باید 4 تا 5 ساعت برای ورزشکاران باشد.

وی می‌گوید: قبلا یکی از استخرهای همدان در اختیار من بود و بچه‌های شنا و شیرجه اکثرا همه روزه از استخر استفاده می‌کردند. به لحاظ سخت‌افزاری همه وسایل مهیا بود. بنده هم به عنوان مربی می‌توانستم تمرینات آنان را زیر نظر داشته باشم و با تمرینات شناگران تهرانی همگام‌سازی کنم.

 

کاهش تمرینات

بختیاری خاطرنشان می‌کند: اگر شناگران تهرانی هفته‌ای 60 کیلومتر شنا می‌کردند در همدان نیز هفته‌ای 60 کیلومتر شنا انجام می‌شد اما در حال حاضر به دلیل نبود استخر و امکانات 60 کیلومتر به هفته‌ای 12 کیلومتر رسیده است که اصلا مناسب ورزش قهرمانی نیست.

رئیس هیأت شنا، شیرجه و واترپلو استان با اشاره به اینکه در حال حاضر برای استخرها بحث مالی خیلی مهم است، اظهار می‌کند: با هفته‌ای 12 کیلومتر تمرین نمی‌توان شناگران همدانی را در حد مسابقات بین‌المللی و اردوی تیم ملی آماده کرد.

وی با بیان اینکه برای پیشرفت و رشد این رشته نباید اتفاق خارق‌العاده‌ای در همدان بیفتد، می‌افزاید تنها راه‌حلی که می‌تواند ورزش شنای همدان را متحول کند بودن امکانات به‌اندازه کافی و وجود استخر برای تمرینات مداوم شناگران است. به طوری‌که بچه‌ها همه روزه از ساعت 17 تا 21 بتوانند در یکی از استخرها تمرین کنند و آن موقع است که می‌توانیم بگوییم همدان می‌تواند به جایگاه اصلی خودش بازگردد.

بختیاری با اشاره به اینکه بهتر است مانند سایر رشته‌های ورزشی که خانه و مجموعه اختصاصی دارند حداقل یک مجموعه آبی اختصاصی برای شنا وجود داشت، بیان می‌کند: استخری که در اختیار شناگران قرار می‌گیرد بهتر است داخل شهر باشد تا تردد نیز برای بچه‌ها راحت‌تر صورت پذیرد.

 

واترپلو

بختیاری با بیان اینکه در واترپلو نیز مشکل استخر وجود دارد و این ورزش فقط در استخر کوثر انجام می‌شود که خصوصی است، اظهار می‌کند: شیرجه هم همین مشکل را دارد و باید استخر مخصوص به خود با تخته شیرجه و عمق لازم داشته باشد. انجام این ورزش فقط در استخر لاله که آن هم خصوصی است، امکان‌پذیر است.

وی در پاسخ به این سؤال که رقبای همدان چه استان‌هایی هستند، اظهار می‌کند: رقبای ما در کشور مانند استان‌های تهران، مشهد، شیراز و اصفهان هستند که هفته‌ای 60 کیلومتر شنا می‌کنند و ما بیش از ۵۰ کیلومتر در هفته و بیش ۲هزار کیلومتر در سال از این استان‌ها عقب هستیم.

رئیس هیأت شنا و شیرجه استان همدان ادامه می‌دهد: ورزش شنا ورزش بسیار سنگینی است و مانند سایر رشته‌ها نیست که ورزشکار با ۴ تا ۵ سال کار قهرمان شود بلکه یک شناگر باید حداقل ۱۰ سال برای رسیدن به قهرمانی تلاش کند.

 

شنا در شهرستان‌ها

بختیاری با اشاره به شهرستان‌های فعال شنا در استان، می‌افزاید: شهرستان‌های رزن، ملایر، تویسرکان و کبودراهنگ از هیأت‌های فعال استان همدان هستند اما معضل استخر در شهرستان‌ها هم وجود دارد و نباید انتظاری از شهرستان‌ها داشت. رئیس هیأت شنا و شیرجه استان همدان با اشاره به بحث مربیگری و داوری شنا بیان می‌کند: ۴۵ داور از بانوان و ۶۰ داور از آقایان در استان فعالیت می‌کنند و نزدیک به ۱۰۰ مربی شنا مسئولیت آموزش این رشته ورزشی را بر عهده دارند.

وی در پایان با تأکید بر اینکه نگاه به شنا باید فرق کند، خاطرنشان می‌کند: قرار است اداره‌کل ورزش و جوانان همدان استخری را در اختیار هیأت شنا قرار دهد که متأسفانه تاکنون این اتفاق نیفتاده است.

نویسنده: مهری درویش‌قنبر