واكسن كروناي انسيتو پاستور بی‌خطر، ایمن و کارا است

رییس انسیتوپاستور ایران با بیان اینکه در مواجهه با کرونا برای اولین بار در دنیا به میزان بسیار زیادی واکسن نیاز بود و تمام دنیا برای این موضوع بسیج شد، گفت: واكسن كروناي انسيتو پاستور بی‌خطر، ایمن و کارا است.

به گزارش پایگاه خبری فردای همدان، دکتر بیگلری در مراسم فاز سوم کارآزمایی بالینی واکسن کرونا انسیتوفینلای کوبا_ انستیتو پاستور ایران در مرکز بهداشت همدان اظهار کرد: با شروع کرونا به عنوان پیچیده‌ترین بیماری قرن، همه دانش بشری در برابر این ویروس به چالش کشیده شد و دانش هیچ کشوری در این زمینه بیشتر از کشور دیگر نبود.

وی گفت: کشور ما در اوج تحریم‌های ناجوانمردانه به بحران کرونا وارد شد و مسلما تشخیص اولین گلوگاه بود و بسیاری انتظار داشتند که ایران از عهده این کار برای برنیاید.

رییس انسیتوپاستور ایران افزود: انسیتو پاستور ایران با یکصد سال سابقه نشان داده است که مرزبان امنیت سلامت کشور است و وظیفه طراحی روش‌های تشخیص و راه‌اندازی شبکه آزمایشگاهی کشور را به عهده بگیرد.

وی با اشاره به اینکه انسیتو پاستور ایران سال ۱۲۹۹ تشکیل شد و سال ۱۳۹۹ باید صدمین جشن بگیرد و برگزاری هیچ مراسمی نمی‌توانست نام انیستو را با ذهن‌ها ماندگار کند.

دکتربیگلری افزود: در مواجهه با کرونا برای اولین بار در دنیا به میزان بسیار زیادی واکسن نیاز بود و تمام دنیا برای این موضوع بسیج شد.

وی با یادآوری اینکه در ابتداي كار ما هيچ چيزي در دسترس نداشتيم و اغلب محموله‌هاي ما توقيف مي‌شد، افزود: با توجه به این شرایط برخلاف دستورالعمل‌هاي جهاني همان تست‌هاي محدود را به بيمارستان‌ها اختصاص داديم و به جاي انجام سه تست از يك تست استفاده كرديم كه در ابتداي براي اين كارها به ما خُرده مي گرفتند اما سه هفته بعد نماينده سازمان بهداشت جهاني در ايران به بنده گفت كه كارهاي انجام شده ما در ايران، جزو پروتكل‌هاي جهاني شده است.

رییس انسیتو پاستور ایران توضیحاتی در خصوص واکسن ایمن و کم عارضه بودن آن بیان داشت و گفت: برای این واکسن از نظر فنی سنگین‌ترین طراحی انجام شده است.

دکتر بیگلری، واکسن کرونا انسیتوفینلای کوبا_ انیستیتو پاستور ایران را نخستین واکسن نوترکیب دانست که کونوژیکه شده است و می‌تواند با چندین موتاسیون مقابله کند.

وی با اشاره به اينكه در راه تشخيص اين بيماري ما هيچ كمكي از بيرون دريافت نكرديم و با دانش فني بومي، امروز همه جهش ها را تشخيص مي‌دهيم، خاطرنشان كرد: پس از تشخيص بيماري مسئله واكسن آن داراي اهميت است.

خريد واكسن نشان داد كه هيچ عدالتي در اين ميان نيست چراكه 78 درصد واكسن دنيا در شش كشور مصرف شد و بيش از 100 كشور يك دُز هم تزريق نكردند.
رییيس انسيتو پاستور ايران با تاکید بر اینکه اقدامات انجام شده در کشور نشاندهنده این است که عدالت در سلامت شعار نیست توضیحاتی در مورد مهمترین دلایل انتخاب کوبا به عنوان واکسنی بی خطر، ایمن و کارا بیان داشت.
دکتر بیگلری افزود: واکسن‌های دیگری هم وجود دارد که تا دو ماه آینده وارد فاز انسانی می‌شود.
وی با تشکر از همه مسئولان و کارکنان حوزه سلامت در پایان از نماینده ولی‌فقیه در استان و پشتیبانی مسئولان استان به ویژه استاندار همدان و دکتر حیدری‌مقدم رییس دانشگاه علوم پزشکی و همه همکاران حوزه سلامت تشکر کرد.

همدان؛ قطب ارائه خدمات سلامت محور كشور

 استاندار همدان با تسلیت سالروز شهادت مولی الموحدین، حضور در این جلسه را باعث افتخار دانست و گفت: فرزندان ايران در همه عرصه‌هاي علمي به ويژه علوم هسته اي و نوين جزو برترين و توانمندترين‌هاي دنيا هستند به طوریکه ایران جزو ديگر كشورهاي پيشرفته در عرصه توليد واكسن قرارگرفته است.

مهندس شاهرخی انتخاب استان همدان به عنوان پایلوت را ارزشمند دانست و با بیان اینکه همدان به عنوان آزمونه (پايلوت) فاز سوم كارآزمايي باليني واكسن كرونا توليد مشترك انستيتوپاستور ايران و انستيتو فينلاي كوبا انتخاب شده است، گفت: باید نگاه ویژه ای به توانمندی متخصصان ایرانی داشته باشیم.

وی افزود: ویروس کرونا تمام دنیا را در نوردیده و کادر بهداشت و درمان سراسر کشور سربلند از آزمون بیرون آمدند و توفیقات ارزشمندی داشتند و خود را با هر شرايطي براي مقابله با ويروس تطبيق دادند تا كمترين خسارت و آسيب به مردم برسد.

استاندار همدان با قدردانی از رییس دانشگاه، نمایندگان مردم همدان در مجلس شورای اسلامی و اعضای ستاد استانی کرونا در پایان خاطر‌نشان کرد: طرح هاي بزرگي در بخش بهداشت و درمان استان در حال اجراست كه با تكميل آنها، همدان به يك قطب قوي در ارائه خدمات سلامت محور تبديل مي شود.