همدان؛ خاستگاه « او ـ اسپرت»

به‌زودی هجدهمین دوره مسابقات قهرمانی کشور  شهریور ماه در همدان، برگزار خواهد شد.     به گزارش “فردای همدان”، دبیرکل فدراسیون جهانی او ـ اسپرت در گفت‌و‌گو با همشهری می‌گوید: او ـ اسپرت از همدان شکل گرفته و هم‌اکنون در سطح ملی معرفی شده است؛ به همین دلیل مسابقات مختلفی در همدان برگزار شده. محمدقاسم […]

به‌زودی هجدهمین دوره مسابقات قهرمانی کشور  شهریور ماه در همدان، برگزار خواهد شد.

 

 

به گزارش “فردای همدان”، دبیرکل فدراسیون جهانی او ـ اسپرت در گفت‌و‌گو با همشهری می‌گوید: او ـ اسپرت از همدان شکل گرفته و هم‌اکنون در سطح ملی معرفی شده است؛ به همین دلیل مسابقات مختلفی در همدان برگزار شده.
محمدقاسم منوچهری با بیان اینکه ورزش او ـ اسپرت در حال حاضر در ۶۵ کشور فدراسیون و انجمن ملی دارد، اظهار می‌کند: این رشته در واقع یک تشکیلات و نشان ایرانی است. نام تجاری تشکیلات ما او ـ اسپرت است اما نام اصلی آن ورزش پارسیان اصیل است.
وی با اشاره به اینکه در تلاشیم این رشته را به مجموعه رشته‌های مورد تأیید IUC اضافه کنیم، می‌افزاید: موفقیت‌های خوبی را طی سنوات گذشته کسب کرده‌ایم؛ از جمله 6 دوره قهرمانی آسیا برگزار شده که از این 6 دوره 3 دوره آن در ایران بوده است.

مسابقات جهانی او ـ اسپرت
دبیرکل فدراسیون جهانی او ـ اسپرت با بیان اینکه در تلاشیم تیم ملی شکل دهیم، عنوان می‌کند: در نهمین دوره مسابقات جهانی، که قرار است آبان‌ماه سال جاری در آنتالیای ترکیه برگزار شود، شرکت می‌کنیم.
منوچهری بیان می‌کند: هیجدهمین دوره مسابقات او ـ اسپرت قهرمانی کشور در 4 رده سنی، نوجوانان، جوانان، بزرگسالان و پیشکسوتان در 18 تا 22 شهریورماه در همدان برگزار می‌شود. مسابقاتی که در همدان قرار است برگزار شود هم مسابقات کشوری و هم مکانیزمی برای انتخاب تیم ملی است.
وی می‌گوید: در 18 و 19 شهریورماه مسابقات کشوری بانوان، در تاریخ بیستم نشست مشترک بین خانم‌ها و آقایان و همچنین 21 تا 22 شهریور مسابقات قهرمانی کشوری آقایان انجام می‌شود.

فدراسیون ملی
دبیرکل فدراسیون جهانی او ـ اسپرت با اشاره به اینکه ورزش او ـ اسپرت از سال ٨۴ در استان همدان با همکاری اداره‌ کل ورزش ‌و‌ جوانان وقت استان همدان و کمیته ملی المپیک در سالن کنفرانس آفاق تأسیس شد و ١١سال است در سطح ملی و بین‌المللی فعالیت دارد، اضافه می‌کند: او ـ اسپرت در سطح ملی به انجمن تبدیل شده و کم‌کم رشد کرده است. همچنین در تلاشیم این رشته ورزشی را به فدراسیون ملی تبدیل کنیم.
منوچهری با بیان اینکه او ـ اسپرت 4 بخش مختلف از جمله ورزش‌های آبی، ذهنی، هنری و ورزش‌های رزمی دارد و باید تشکیلات مستقلی داشته باشد، خاطرنشان می‌کند: در همین راستا از مقامات دولت کمک گرفتیم و امید داریم وزیر ورزش و ‌جوانان نیز در این خصوص مساعدت کنند تا این رشته را به فدراسیون ملی تبدیل کنیم.

52 هزار ورزشکار
دبیرکل فدراسیون جهانی او ـ اسپرت با اشاره به اینکه خوشبختانه ایرانی‌ها در تمام 4 بخش این رشته به خوبی عمل کرده‌اند اما در بخش ورزش‌های هنری بیشترین جمعیت را داریم، ادامه می‌دهد: حدود 52 هزار ورزشکار رسمی و شناسایی‌شده در انجمن او ـ اسپرت وجود دارد که 28 هزار نفر این ورشکاران را بانوان تشکیل داده‌اند. این آمار نشان می‌دهد توانستیم تعداد قابل توجهی از بانوان را گرد هم آوردیم.
وی با اشاره به مدال‌ها و افتخارات کسب‌شده توسط ایرانی‌ها در مسابقات او ـ اسپرت اظهار می‌کند: در مسابقات قهرمانی آسیا، که 3 ماه پیش در اصفهان میزبان این مسابقات بودیم، توانستیم مقام اول تیمی را به خود اختصاص دهیم. همچنین در مسابقات قهرمانی جهان سال گذشته هم توانستیم با یک اختلاف خیلی نزدیک از روس‌ها پیشی بگیریم و مقام اول جهان را کسب کنیم.
منوچهری با بیان اینکه پیش‌بینی می‌کنیم در مسابقات قهرمانی جهان پیش رو رقیب جدی ما فرانسه باشد، می‌افزاید: فرانسوی‌ها در تکاپوی آن هستند که سال آینده میزبان مسابقات جهانی باشند.

رقیبان ایران
دبیرکل فدراسیون جهانی او ـ اسپرت با اشاره به رقبای جدی ایران در دنیا بیان می‌کند: رقبای جدی ایران در قاره آسیا کشورهای هندوستان، عراق، افغانستان و کشورهای عربی منطقه خلیج فارس هستند. در اروپا نیز می‌توان به ترک‌ها، روس‌ها و اوکراینی‌ها اشاره کرد.
وی با بیان اینکه سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای این رشته در ایران و خصوصا استان همدان فراهم است، می‌گوید: تجهیزات و اماکن را از طریق انجمن او ـ اسپرت در سطح کشور مهیا کرده‌ایم و در حال حاضر 285 باشگاه در سطح کشور داریم که توسط بخش خصوصی و مربیان این رشته راه‌اندازی شده‌اند.
منوچهری با اشاره به اینکه تعدادی از این باشگاه‌ها خانه او ـ اسپرت هستند، عنوان می‌کند: مربیان این رشته در در طول شبانه‌روز به علاقه‌مندان آموزش می‌دهند که یکی از این باشگاه‌ها مجموعه ورزشی صحرا واقع در شهرک الوند در استان همدان است.

2700 مربی فعال
دبیرکل فدراسیون جهانی او ـ اسپرت با بیان اینکه 2700 مربی فعال در سطح کشور در قالب باشگاه‌ها فعالیت می‌کنند، اظهار می‌کند: به دلیل اینکه انجمن او ـ اسپرت یک انجمن خودکفا و درآمدزاست و اسپانسرهای خود را دارد با مشکلات مالی مواجه نیست.
وی در پاسخ به این سؤال که چند باشگاه او ـ اسپرت در استان همدان فعال است، خاطرنشان می‌کند: در بسیاری از نقاط استان همدان و همچنین در روستاها و شهرک‌های حاشیه شهر از جمله روستای امزاجرد، شهرک ولی‌عصر(ع)، مجموعه ورزشی کارگران، شهرک فرهنگیان، شهرک مدنی، شهرک مدرس و مناطق دیگر باشگاه او ـ اسپرت مخصوص آقایان و بانوان دایر است.
منوچهری درباره هزینه ثبت‌نام این رشته اظهار می‌کند: هزینه ثبت‌نام بر اساس محل باشگاه و درجه مربی متفاوت است.
او ـ اسپرت مخفف واژه orginal persian sport برگرفته از مهارت‌ها و بازی‌های بومی محلی، نبرد و زورآزمایی‌ها و هنرهای اقوام سنتی سرزمین پارس است که به شکل امروزی درآمده است.

نویسنده: مهری درویش قنبر