توجه ویژه به حمل و نقل ریلی در استان همدان/ هگمتانه ثبت جهانی می‌شود

‍ استاندار همدان گفت: توجه ویژه‌ای نیز به حمل و نقل ریلی در استان همدان صورت گرفته است، به‌طوریکه امسال ردیف اتصال خط شمال به جنوب(همدان به ملایر) را مستقل، و عملیات احداث ایستگاه درون شهری همدان در حال انجام است که یکی از زیباترین ایستگاه‌های قطار خواهد بود.

به گزارش خبرنگار “فردای همدان”، سعید شاهرخی روز یک شنبه، 12بهمن ماه، در نشست خبری به مناسبت دهه فجر، با بیان اینکه انقلاب اسلامی تحول بزرگی در جامعه ایجاد کرد، اظهار داشت: استان همدان در مسیر پیشرفت است.

استاندار همدان با تاکید بر اینکه، نگاه ما به گردشگری استان باید نگاه عمیقی باشد، افزود: پرونده ثبت جهانی هگمتانه و منظر تاریخی، فرهنگی همدان آماده است.

وی با اشاره به اینکه، جهانی شدن مبل و منبت ملایر از کارهای بزرگی است که در این دولت اتفاق افتاد، بیان کرد: در شهرستان‌های رزن و درگزین تحول اساسی رخ داده است و این دو شهرستان در حال حاضر با کمبود نیروی کار مواجه اند.

شاهرخی با بیان اینکه حدود ۱۸۰ هکتار گلخانه در شهرستان رزن و درگزین ساخته یا در حال ساخت است، ادامه داد: چهار گاوداری شش هزار رأسی در استان در حال ساخت است.

استاندار همدان با تاکید بر اینکه از پیگیری اجرای پروژه‌های مهم در استان غفلت نکردیم، عنوان کرد: دولت تدبیر و امید توجه جدی به توسعه حمل و نقل ریلی استان کرده است.

پتروشیمی هگمتانه بعد از سال‌ها انتظار به بهره‌برداری رسید

وی در ادامه با اشاره به پتروشیمی هگمتانه، گفت: پتروشیمی هگمتانه بعد از سال‌ها انتظار به بهره‌برداری رسید و با برنامه‌ریزی صورت گرفته مشکل آب این مجموعه حل شد.

شاهرخی با بیان اینکه در حوزه سدسازی اتفاقات بزرگی در استان افتاده است، اظهار داشت: افتتاح سدهای نعمت‌آباد، کلان، شنجور و آغاز ساخت سد خرم‌رود و نیز پیگیری سد گرین از جمله کارهای انجام شده است.

استاندار همدان در ادامه گفت: دو هزار واحد مسکن محرومین در استان تحویل مددجویان داده شده است و یک هزار مسکن دیگر در حال ساخت است.

وی با تاکید بر اینکه کارهای ماندگاری در حوزه گردشگری استان رخ داده است، افزود: در کنار غار علیصدر، یک سایت بین‌المللی گردشگری در حال طراحی است.

دامنه شمالی الوند باید حفاظت شود

شاهرخی با اشاره به اینکه از دامنه شمالی الوند باید حفاظت شود، بیان کرد: الوند و باغات آن جزو سرمایه استان همدان هستند.

استاندار همدان با بیان اینکه طرح احیای شاهزاده حسین همدان با رعایت مسائل میراث فرهنگی آماده شده است، ادامه داد: میدان آرامگاه بوعلی باید ساماندهی شود و به همین منظور آمادگی جابجایی ساختمان فرمانداری را داریم و همچنی ادارات دولتی اطراف این میدان نیز باید جابجا شوند.

وی عنوان کرد: ۶۵۱ پروژه به ارزش حدود هشت هزار میلیارد تومان در ایام دهه فجر در استان همدان کلنگ‌زنی و بهره‌برداری خواهد شد.

رسانه‌ها حلقه واسط بین مردم و مسئولان هستند

شاهرخی با اشاره به نقش رسانه ها، اظهار داشت: رسانه‌ها حلقه واسط بین مردم و مسئولان هستند و بر همین اساس سند اطلاع‌رسانی استان تدوین شده است و باید در اختیار خبرنگاران استان قرار گیرد.

استاندار همدان افزود: به منظور انسجام بین بخش‌های مختلف، تلاش کردیم به صورت علمی، برنامه‌ای و حساب شده در قالب تدوین سند راهبردی برای سه سال از سال 98 تا 1400 تکلیف همه بخش‌ها را به تفکیک شهرستان مشخص کنیم.

وی در ادامه گفت: توجه به معیشت، حمایت از تولید و ایجاد شغل شاخصه اصلی ما در این سند راهبردی سه ساله بوده است که همه ظرفیت‌های استان را شناسایی کردیم.

شاهرخی بیان کرد: معضلی که در شهرستان درگزین و شاهنجرین وجود دارد این بود که نیروی بیکاری وجود ندارد تا در واحدهای تولیدی این شهرستان‌ها کار کنند به طوری‌که به‌گفته فرماندار و نماینده رزن این شهرستان نیروی بیکار ندارد.

احداث چهار واحد گاوداری شش هزار رأسی در استان

استاندار همدان عنوان کرد: با شرکت شستا قرارداد بسته ایم که چهار واحد گاوداری شش هزار رأسی در استان احداث شود که یکی از این واحدها در شهرستان رزن احداث خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه تا پیش از برنامه‌ عملیاتی توسعه استان، ۱۰۷ هکتار گلخانه وجود داشت، ادامه داد: بر اساس سند راهبردی تصویب شد که هر سال ۷۰ هکتار در سطح استان به گلخانه‌ها اضافه شود که ۵۰۰ هکتار شهرک و زمین در حال آماده‌سازی بوده و ۱۸۰ هکتار طی دو سال گذشته گلخانه احداث شده است.

شاهرخی اظهار داشت: استان همدان را به‌ ویژه شهر همدان که پایتخت تاریخ و تمدن است را با نگاه بلند نه رؤیایی بلکه واقعی می‌بینیم.

استاندار همدان افزود: توجه ویژه‌ای نیز به حمل و نقل ریلی در استان همدان صورت گرفته است، به‌طوریکه امسال ردیف اتصال خط شمال به جنوب(همدان به ملایر) را مستقل، و عملیات احداث ایستگاه درون شهری همدان در حال انجام است که یکی از زیباترین ایستگاه‌های قطار خواهد بود.

روزانه یک هزار تن گندم از ایستگاه باری قطار انتقال داده می‌شود

وی بیان کرد: ۳۰۰ کیلومتر در این مدت ریل‌گذاری شده است و روزانه یک هزار تن گندم از ایستگاه باری قطار انتقال داده می‌شود.

شاهرخی در ادامه گفت: اگر قطار شهری را برای همدان درنظر می‌گیریم، نگاهمان به همدان ۵۰ سال آینده است. 

بیش از پنج هزار میلیارد تومان هزینه پروژه قطار شهری است

استاندار همدان عنوان کرد: بیش از پنج هزار میلیارد تومان هزینه پروژه قطار شهری است که طی سال‌های مختلف خطوط مختلف آن ایجاد می‌شود.

وی ادامه داد: نگاهمان به گردشگری همدان باید نگاه عمیقی باشد، به علت اینکه همدان یک هزار و 800 اثر شناخته‌شده در حوزه تاریخی، طبیعی و گردشگری دارد که یک هزار و 60 اثر به ثبت ملی رسیده و ثبت جهانی تپه هگمتانه نهایی شده که در توسعه و عمران همدان تأثیرگذار است.

شاهرخی با تاکید بر اینکه در حوزه آب‌و‌فاضلاب هم تحول جدی صورت گرفته است، اظهار داشت: موضوع فاضلاب که طی سال‌های گذشته برای مردم تهدید بود، به فرصت تبدیل شد، به طوریکه چهار و نیم میلیون مترمکعب پساب تصفیه شده فاضلاب شهر همدان به پتروشیمی ابن سینا و ۱۲ میلیون مترمکعب آن به نیروگاه شهید مفتح تخصیص یافت.

استاندار همدان با اشاره به اینکه در حوزه سدسازی در دولت تدبیر و امید پنج سد را به بهره‌برداری رسانده و در حال ساخت داریم، افزود: سد نعمت آباد اسدآباد، سد شنجور رزن و سد خرمرود تویسرکان در شرایط کنونی، با ۳۰۰ میلیارد تومان به بخش خصوصی واگذار شده است‌.

وی با بیان اینکه، بنا نداریم وقتمان را صرف کارهای روزمره کنیم، عنوان کرد: نگاهمان این است که کارهای بزرگ برای استان انجام دهیم.