30 مدال رنگارنگ بر گردن کاراته‌کاهای همدانی

رئیس هیأت کاراته استان همدان می‌گوید: کاراته‌کاهای آقا و خانم استان تاکنون بیش از 30 مدال رنگارنگ کسب کرده‌اند که نشان از توان و ظرفیت بالای آن‌ها در این رشته دارد.       به گزارش “فردای همدان” و به نقل از همشهری، رئیس هیأت کاراته استان همدان می‌گوید: 2560 کاراته‌کا در استان همدان فعالیت […]

رئیس هیأت کاراته استان همدان می‌گوید: کاراته‌کاهای آقا و خانم استان تاکنون بیش از 30 مدال رنگارنگ کسب کرده‌اند که نشان از توان و ظرفیت بالای آن‌ها در این رشته دارد.

 

 

 

به گزارش “فردای همدان” و به نقل از همشهری، رئیس هیأت کاراته استان همدان می‌گوید: 2560 کاراته‌کا در استان همدان فعالیت می‌کنند. رشته کاراته در تمامی شهرستان‌ها، به جز تویسرکان، فعال است. زیرساخت‌های سخت‌افزاری در رشته کاراته در استان فراهم است اما به لحاظ نرم‌افزاری مشکل داریم. با این وجود 4 نفر از ورزشکاران کاراته به تیم ملی اعزام شده‌اند.

 

مسابقات لیگ

محمد زنگنه با بیان این‌که هیأت کاراته استان برنامه‌های مختلفی برای ورزشکاران در سال جاری دارد، می‌افزاید: در تقویم ورزشی استان برگزاری مسابقات لیگ در اولویت قرار دارد.

وی بیان می‌کند: چند وقتی است لیگ استانی کاراته آغاز شده. آقایان هفته دوم لیگ خود را پشت سر گذاشته‌اند و بانوان نیز در هفته اول مسابقات خود قرار دارند. 8 تیم 25 نفره در این مسابقات حضور دارند و هر هفته 4 تیم با یکدیگر رقابت می‌کنند. نتیجه این لیگ بهمن‌ماه سال جاری مشخص می‌شود و تیم‌های برتر به لیگ کشوری راه خواهند یافت.

 

حضور در تیم ملی

رئیس هیأت کاراته استان ادامه می‌دهد: ورزشکاران کاراته استان همواره در تمامی رده‌ها از جمله رده نونهالان، نوجوانان، جوانان، امید و بزرگسالان در مسابقات لیگ شرکت می‌کنند.

وی با بیان این‌که امسال اعزام افراد به تیم ملی را داشتیم، ادامه می‌دهد: 4 نفر به تیم ملی دعوت شدند که 2 نفر از بانوان و 2 نفر از آقایان هستند. عرفان داوودی، نسرین خلیلی و ریحانه فاضلی در رده نوجوانان و یحیی شه‌گل در رده جوانان هستند.

 

جایگاه ششم کشور

رئیس هیأت کاراته استان با بیان این‌که کاراته استان در کشور وضعیت خوب و مطلوبی دارد، می‌گوید: زمانی که هیأت کاراته را 3 سال پیش تحویل گرفتم در کشور و در رتبه‌بندی فدراسیون 22 بودیم اما در حال حاضر در جایگاه ششم کشور قرار داریم.

در استان رتبه پنجم را داریم و جزو هیأت‌های برتر همدان در اداره‌ کل ورزش‌ و ‌جوانان استان هستیم.

زنگنه با اشاره به این‌که کاراته 2 سبک کنترلی و آزاد دارد، می‌گوید: برنامه سبک آزاد کاملا جداست اما در سبک کنترلی کاراته‌کاهای همدان مدال‌های زیادی را برای استان می‌آورند و به این سبک گرایش بیشتری دارند. وی خاطرنشان می‌کند: سبک کاراته کنترلی المپیکی شده و به زودی در مسابقات المپیک ورود پیدا می‌کند چراکه این سبک استاندارد بین‌المللی است و ورزشکاران می‌توانند از دستکش و روپا استفاده کنند اما در سبک‌های آزاد هیچ‌کدام از این‌ها نیست.

 

ورزش کم‌هزینه

رئیس هیأت کاراته استان درباره هزینه‌های رشته کاراته برای علاقه‌مندان اظهار می‌کند: کاراته کم‌هزینه‌ترین ورزش در استان است. کسی که روز اول می‌خواهد در کاراته ثبت‌نام کند می‌تواند با 30 هزار تومان لباس بخرد و در مجموع می‌تواند با 200 هزار تومان کاملا مجهز شود. کاراته کم‌هزینه‌ترین رشته به نسبت سایر رشته‌ها از جمله کوهنوردی، شمشیربازی، تیراندازی با تفنگ و تیراندازی با کمان است.

زنگنه با اشاره به زیرساخت‌های رشته کاراته در استان می‌گوید: خوشبختانه زیرساخت‌های سخت‌افزاری فراهم است اما متأسفانه به لحاظ نرم‌افزاری اینطور نیست و مشکل داریم چراکه اداره‌ کل ورزش و جوانان و هیأت استان محدودیت مالی دارند و نمی‌توانند به خوبی ساماندهی کنند.

وی بیان می‌کند: هیأت کاراته همدان به نوعی خودگردان شده و از دریافت شهریه‌ها و اجاره سئانس‌ها کسب درآمد دارد. برای اعزام به مسابقات نیز خود ورزشکاران هزینه می‌کنند.

 

حمایت از مدال‌آوران

رئیس هیأت کاراته استان در پاسخ به این سؤال که چگونه از مدال‌آوران این رشته حمایت می‌کنید، ادامه می‌دهد: هیأت کاراته استان مدال‌آوران را به اداره‌ کل ورزش و جوانان معرفی می‌کند و اداره پایان هر سال از مدال‌آوران تجلیل به عمل می‌آورد. همچنین هیأت در پایان لیگ از بازیکنان، مربیان و داوران تقدیر می‌کند.

زنگنه عنوان می‌کند: متأسفانه تاکنون برای کاراته در استان همدان هیچ اسپانسری نبوده است و تنها اسپانسر آن خود من بوده‌‌ام. هیأت کاراته اگر اسپانسری برای این رشته در استان وجود داشته باشد استقبال خواهد کرد.

 

مربیگری و داوری

رئیس هیأت کاراته استان با اشاره به وضعیت مربیگری در استان اظهار می‌کند: بیش از 100 مربی کاراته در استان وجود دارد که حدود 60 نفر فعال هستند.

وی با بیان این‌که در استان داور بین‌المللی نداریم، خاطرنشان می‌کند: یک نفر داور آسیایی در استان داریم؛ اما بنا داریم امسال آقایان را برای داوری آسیایی 2017، که احتمالا دی یا بهمن‌ماه است، اعزام کنیم که از جمله آن‌ها سیروس امینی، الله‌کرم شه‌گل، محمد ترابی‌، نادر قرائی، مرتضی مصباح، بهروز واثقی و محمد داودی است.

زنگنه با اشاره به کلاس‌های مربیگری و داوری عنوان می‌کند: کلاس‌های داوری و مربیگری در ماه‌های آبان و آذر در همدان برگزار خواهد شد تا شاهد ارتقای مربیان و داوران استان در رشته کاراته باشیم. وی با اشاره به این‌که هیأت کاراته استان آمادگی دارد از همه نهادها، ارگان‌ها و مدارس استعدادیابی کند، اظهار می‌کند: کاراته استان دارای خانه کاراته و سالن خصوصی در باشگاه ملت همدان است و همچنین مربیان مجرب و رده بالایی برای آموزش این رشته دارد.

نویسنده: مهری درویش قنبر