همدان می‌تواند قطب شطرنج کشور باشد

یک مربی شطرنج در همدان معتقد است شطرنج همدان با پیشرفت چشمگیری که دارد به راحتی می‌تواند به قطب شطرنج کشور تبدیل شود.       به گزارش “فردای همدان” و به نقل از همشهری، صادق اسدی، که به تازگی موفق به کسب نشان جهانی مربیگری و آموزگاری شطرنج فیده شده، به همشهری می‌گوید: در […]

یک مربی شطرنج در همدان معتقد است شطرنج همدان با پیشرفت چشمگیری که دارد به راحتی می‌تواند به قطب شطرنج کشور تبدیل شود.

 

 

 

به گزارش “فردای همدان” و به نقل از همشهری، صادق اسدی، که به تازگی موفق به کسب نشان جهانی مربیگری و آموزگاری شطرنج فیده شده، به همشهری می‌گوید: در حال حاضر رده‌های پایه قهرمانان ایران هستند که این نشان از رشد و پیشرفت این رشته است.

وی با بیان این‌که شرایط شطرنج در همدان بسیار خوب است، اظهار می‌کند: شطرنج در کشور به سرعت رو به پیشرفت است و با سرعتی که در این زمینه می‌بینم به راحتی در چند سال آینده جزو 3 یا 4 رشته برتر کشور از نظر کسب عنوان می‌شود.

اسدی با اشاره به این‌که تیم زیر 16 سال ایران قهرمان جهان شد، می‌افزاید: همدان هم شرایط خوبی دارد و ما عناوین قهرمانی زیادی در کشور داشته‌ایم.

 

استعداد

این مربی شطرنج در همدان ادامه می‌دهد: در حال حاضر نفر سوم زیر 10 سال در دختران و پسران، نفر اول زیر 14 سال، نفر دوم دختر و پسر در مسابقات شطرنج کشور متعلق به همدان است و به لحاظ استعداد شرایط خوبی داریم.

اسدی با بیان این‌که هیأت شطرنج استان همدان خیلی خوب کار می‌کند، می‌گوید: میزبانی‌هایی که همدان می‌گیرد، بسیار خوب است. همدان هم میزبان رده‌های 8 تا 10 سال کشور است و هم میزبان مسابقات بین‌المللی اوپن ابن‌سینا که گرفتن این میزبانی‌ها خیلی سخت است.

وی با اشاره به این‌که شطرنج‌بازان همدان با شطرنج‌بازان بین‌المللی و کشور خیلی خوب ارتباط برقرار می‌کنند که این مزیت خوبی است، می‌گوید: شطرنج در جهان خیلی گسترده شده و منحصر به یک کشور نیست؛ اما در گذشته تک‌قطبی بود و روسیه سال‌ها بر شطرنج جهان سیطره داشت. در حال حاضر این‌گونه نیست و ارمنستان، نروژ و امریکا شطرنج‌بازان قوی‌ای دارند.

اسدی با تأکید بر این‌که ایران در رده‌های سنی به خوبی می‌درخشد، عنوان می‌کند: سال گذشته قهرمانی زیر 20 سال جهان را کسب کردیم؛ همچنین نایب‌قهرمانی تیمی زیر 16 سال را نیز به دست آوردیم.

 

ارتقای رنکینگ

این مربی با بیان این‌که شطرنج در ایران خیلی خوب پیشرفت کرده، ادامه می‌دهد: قهرمان فعلی شطرنج ایران 18 سال سن دارد؛ همچنین نفر دوم کشور 15 ساله است که رنکینگ آن در حال حاضر از احسان قائم‌مقامی هم بالاتر رفته و شماره یک ایران است. نفر سوم ایران هم 14 ساله است و وقتی رده سنی پایین می‌آید نشان از پیشرفت شطرنج کشور دارد.

اسدی اضافه می‌کند: احسان قائم‌مقامی شطرنج‌باز خیلی خوب و باتجربه‌ای است اما به تازگی در مسابقات داخلی و بین‌المللی رتبه‌های شطرنج‌بازان جوان از قائم‌مقامی بیشتر می‌شود.

 

مشکل فضا

اسدی با بیان این‌که زیرساخت‌های سخت‌افزاری می‌تواند بر رشد شطرنج در همدان تأثیرگذار باشد، خاطرنشان می‌کند: هیأت شطرنج همدان به لحاظ فضا مشکل دارد. اکنون که هیأت می‌خواهد مسابقات بین‌المللی برگزار کند با دانشگاه آزاد وارد مذاکره شده است. این هیأت سال گذشته نیز با دانشگاه بوعلی وارد مذاکره شد.

اسدی اظهار می‌کند: در حال حاضر هنگامی که هیأت شطرنج می‌خواهد مسابقه برگزار کند فقط برای تعداد محدودی فضا دارد؛ همچنین برای برپایی کلاس‌ها هم مشکل دارد چراکه باید هم‌زمان از آن‌ها برای آموزش، برگزاری مسابقات و کلاس استفاده کند و مجبور است هر کدام را به خاطر دیگری تعطیل کند. این مربی شطرنج در همدان می‌افزاید: برگزاری مسابقات کلاس‌های آموزشی با برنامه‌ریزی روی سنین پایه به پیشرفت شطرنج استان کمک می‌کند. همچنین استعدادیابی، جذب رده‌های سنی پایین، برنامه آموزشی و برگزاری مسابقات در کنار یکدیگر می‌تواند همدان را به راحتی تبدیل به قطب شطرنج کند.

 

کسب نشان جهانی

اسدی در ادامه با اشاره به کسب نشان جهانی مربیگری و آموزگاری شطرنج فیده، می‌گوید: این دوره هم‌زمان با مسابقات آسیایی مدارس در تهران برگزار شد. فدراسیون جهانی شطرنج یک کلاس مربیگری بین‌المللی برگزار کرد که در پایان دوره آزمونی گرفته شد و توانستم این نشان را دریافت کنم. اسدی با بیان این‌که در این دوره مربیان درجه یک کشور می‌توانستند شرکت کنند، عنوان می‌کند: این مدرک بین‌المللی و جهانی است و در هر جای جهان پذیرفته می‌شود.

این مربی شطرنج در همدان حدود 20 سال است شطرنج کار می‌کند و16 سال است آموزش می‌دهد. وی 6 بار قهرمان منطقه غرب کشور و نایب قهرمان شده و 4 بار برای مرحله نهایی تیم ملی انتخاب شده است.

نویسنده: مهری درویش‌قنبر