کتاب گنجینه‌ای ارزشمند در کنار آموزش و آگاهی‌رسانی است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان گفت: ابزارهای جدیدی که در این سال ها ارائه شده، نتوانسته به عنوان جایگزینی برای کتاب معرفی شود. کتاب به عنوان گنجینه‌ای ارزشمند در کنار آموزش و آگاهی‌رسانی، تأثیر قابل توجهی هم در اصلاح رفتارهای اجتماعی دارد.

به گزارش پایگاه خبری«فردای همدان»؛ احمدرضا احسانی در مراسم اختتامیه جشنواره جایزه قلم هگمتانه که از طریق فضای مجازی به صورت زنده پخش می شد، اظهار کرد: فرهنگ و هنر با توجه به اهمیتی که به عنوان زیرساخت جامعه دارد، هیچگاه نمی تواند تعطیل شود؛ بنابراین با توجه به شرایط کنونی برنامه های فرهنگی و هنری شکل دیگری به خود گرفته و از طریق فضای مجازی پیگیری می‌شود.
وی با تاکید بر اینکه شرایط کرونا دشواری هایی ایجاد کرده، گفت: به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی و محدودیت‌ها، مراسم تجلیل از برگزیدگان جایزه قلم هگمتانه هم از این طریق پوشش داده شد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان با تاکید بر جایگاه کتاب به عنوان یک کالای فرهنگی، خاطرنشان کرد: ابزارهای جدیدی که در این سال ها ارائه شده، نتوانسته به عنوان جایگزینی برای کتاب معرفی شود. کتاب به عنوان گنجینه‌ای ارزشمند در کنار آموزش و آگاهی‌رسانی، تأثیر قابل توجهی هم در اصلاح رفتارهای اجتماعی دارد.
احسانی از کتاب به عنوان یکی از شاخص‌های مهم توسعه فرهنگی و کالاهای اساسی یاد کرد و گفت: هر اندازه که مراکز فرهنگی در جامعه‌ای وجود داشته باشد، به همان میزان در حوزه اندیشه ورزی و خردورزی جامعه سالم تری برای زندگی وجود خواهد داشت.
وی تأکید کرد: وقتی از کالای اساسی صحبت می کنیم یعنی دسترسی افراد باید به آن بیشتر از سایر موارد باشد.
مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان همدان هم در این مراسم گفت: تفکر بزرگ است که می‌تواند انسان های بزرگی خلق کند و کتاب مناسب ترین ابزار برای این جریان اصیل بشری است.
سردار مهدی ظفری با تأکید بر اینکه در دنیای کنونی، مخاطب شناسی و درک درست از نیازها جزو ضروریات است، خاطرنشان کرد: امروز قلم هر نویسنده و روایت هر روایتگر باید رویکرد جهانی داشته و احساس مسئولیت جمعی باید مورد توجه قرار بگیرد تا سهمی در ایجاد تحول در جامعه جهانی داشته باشیم.
وی تصریح کرد: فعالیت‌های اجتماعی برگرفته از اندیشه هایی است که از طریق حوزه فرهنگ بیان می‌شود؛ بنابراین توجه به ماهیت ادبیات و پردازش آن به عنوان پایه های فرهنگی می تواند در این حوزه تاثیرگذار باشد.
در ادامه این مراسم از سه کتاب حوزه دفاع مقدس با عنوان «ایستاده در مجنون» تالیف جمشید طالبی و ربابه جعفری، «سپهر آفتاب» به اهتمام علیرضا زنگنه و جعفر دزفولیان و « حاج جلال» تألیف لیلا نظری‌گیلان‌ده رونمایی و در پایان مراسم از برگزیدگان نخستین دوره کتاب سال استان تجلیل شد.