طراحی و نصب المان شهدای گمنام شهر شیرین سو

شهردار شیرین سو در حاشیه بازدید از عملیات ساماندهی مزار شهدای گمنام شهر شیرین سو در جمع خبرنگاران از پیشرفت ۹۰ درصدی پروژه المان شهدای گمنام شهر شیرین سو خبر داد و گفت: این پروژه بزودی رونمایی و به بهره برداری خواهد رسید.

به گزارش فردای همدان، سید مصطفی موسوی اظهار کرد: پنج سال و اندی پیش پیکر دو تن از شهدای گلگون کفن گمنام این سرزمین در یکی از بوستان های شیرین سو آرام گرفتند و در سال جاری پس از طراحی المان، ساخت آن آغاز شد و بزودی رونمایی خواهد شد.

موسوی ادامه داد در حال حاضر محل تدفین شهدای گمنام به بوستان بزرگی تبدیل شده است که با مصوبه کمیته نامگذاری اماکن عمومی شهر، نام آن را بوستان شهدای گمنام نهادیم تا به میدانی برای اجرای برنامه های فرهنگی و مذهبی شهر مبدل شود.

وی ساخت یادمان ها و بزرگداشت یاد شهدا را موجب انتقال فرهنگ ایثار و شهادت به نسل های آینده و قشر جوان و نوجوان دانست و گفت بزرگداشت شهدا موضوع تربیتی است و باید با برنامه در این حوزه ورود کرد.

به گفته موسوی هر کشوری ثروتی دارد که مردم آن کشور با اتکا به آن ثروت به آینده امیدوار می شوند و بزرگترین ثروتی که ایران دارد میراث عظیمی است که از شهدای هشت سال دفاع مقدس باقی مانده است.

وی در ادامه ضمن اشاره به روزهای سخت جنگ تحمیلی بیان داشت آن روزهای سخت و شرایط دشوار با همت و در کنار هم ماندن تمامی آحاد مردم سپری شد و آن جنگ ناجوانمردانه که کشورهای غربی و برخی از همسایگان عربی بر ایران تحمیل نمودند با همت بلند جوانان این مرز و بوم و وحدت رویه مسئولان لشکری و کشوری و رهنمودهای حضرت امام خمینی رحمت الله به پایان رسید.

شهردار شیرین سو با تاکید بر لزوم ترویج فرهنگ ایثار و شهادت بیان داشت هدف از دفن شهدای گمنام در دانشگاه ها پارک ها و سایر اماکن عمومی این است که یادآوری شود در برهه ای از تاریخ این سرزمین، جوانمردانی برای عزت و شرف اسلام و انقلاب و دفاع از تمامیت ارضی جان خود را نثار کردند.

موسوی در ادامه گفت بسیاری از مزارهای شهدای گرانقدر گمنام محیطی برای زیارت شهروندان و مکانی برای اجرای برنامه‌های فرهنگی است و با تکمیل المان شهدای عزیز گمنام شهر شیرین سو امیدواریم شاهد اجرای برنامه های گوناگونی از سوی فعالین فرهنگی در این محل مقدس باشیم.

وی افزود وجود نمادهای شهدای گرانقدر شهرها نقش زیادی در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت دارد و این عزیزان نماد فرهنگی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران هستند.

شهردار شیرین سو با تاکید بر رعایت معماری اسلامی و ایرانی المان مقبره مطهر شهدای گمنام شیرین سو بیان داشت در طراحی المان شهدای گمنام سعی شده است از نظرات متخصصان متناسب با فرهنگ ایثار و شهادت بهره گرفته شود و فرهنگ غالب شهر شیرین سو نیز مدنظر قرارگیرد.

موسوی ضمن تاکید بر زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدای دوران دفاع مقدس بیان داشت بر پایه برنامه های مناسبتی حضور در جوار قبور مبارک شهدای گمنام، برگزاری یادواره‌های شهدا و… همه مصداق ذکر و یادآوری رشادت های شهدای عزیز است.

وی در ادامه افزود شهدای عزیز ما نیاز به مراسمات ما ندارند چرا که هدف آنان قرب الهی بوده و به آن هم رسیده اند و هیچ چیز دیگری جایگزین آنها نمی‌شود بلکه این ما هستیم که به آنها نیاز داریم و اگر احترامی هم به شهدا و جانبازان گذاشته شود نتیجه آن به خود ما برمی‌گردد و در واقع احترام به خودمان و زندگی خودمان محسوب می‌شود.

شهردار شیرین سو در پایان ضمن تاکید بر درس گرفتن عملی از شهدا بیان داشت اگر بخواهیم در عمل یاد شهدا را نگه داریم باید به وصیت نامه های آنها رجوع کنیم و ببینیم آنها با چه هدفی پا در مسیری گذاشتند که از ارزشمندترین دارایی خود که همانا جان شیرین است گذشتند اما برای ادامه راه آنان باید همیشه آنها را یاد کنیم و مقام و جایگاه ایشان را ارج نهیم.