۴۰ درصد تولید سالانه عسل همدان در نهاوند صورت می‌گیرد

مدیر جهاد کشاورزی نهاوند گفت: شهرستان نهاوند با تولید بیش از ۴۰ درصد عسل استان همدان سالانه یک‌هزار و ۵۰۰ تن از این محصول باارزش را روانه بازار مصرف می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری«فردای همدان»؛ کریم حاج باباعلی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در نهاوند اظهار کرد: شهرستان نهاوند به دلیل داشتن شرایط اقلیمی مناسب و مزارع طبیعی فراوان یکی از محل‌های اصلی پرورش زنبور عسل در استان است.

وی گفت: سالانه یک‌هزار و 500 تن عسل تولید می‌کند که از این میزان یک‌هزار تن توسط زنبورداران بومی و ۵۰۰ تن  نیز توسط  زنبورداران مهاجر تولید می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نهاوند افزود: صنعت زنبورداری در صورتی که با شیوه‌های نوین و علمی فعالیت کند می‌تواند عامل خوبی برای اشتغالزایی باشد اما با توجه به اینکه اغلب زنبورداران شهرستان همچنان به صورت سنتی فعالیت می‌کنند برای رسیدن به بازارهای بزرگ‌تر و منطقه‌ای نیازمند برندسازی و توجه بیشتر هستند.

وی به استعدادها و ظرفیت‌های خاص شهرستان در زمینه پرورش زنبورعسل و فراورده‌های آن اشاره کرد و افزود: نهاوند دارای بزرگ‌ترین مزارع گشنیز در کشور است و این‌ یک مزیت بزرگ برای زنبورداران به شمار می‌رود که از این گیاه گل‌دار و دارویی برای تغذیه زنبورها و تولید عسل بهره می‌برند.

حاج باباعلی افزود: در حال حاضر ۳۴۱ زنبورستان فعال در نهاوند وجود دارد  که در این مکان‌ها ۱۴۸ هزار کندوی مدرن شامل بومی و مهاجر به کار تولید عسل مشغول‌اند که محصول خود را در نهاوند و دیگر مناطق کشور به بازارهای مصرف عرضه می‌کنند.

وی موفقیت «سعید درویشی» به عنوان یکی از زنبورداران شهرستان در سطح کشور را نمونه ظرفیت بالای شهرستان برای تبدیل شدن به قطب پرورش زنبور عسل دانست و افزود: این زنبوردار حرفه‌ای و نمونه با بهره‌گیری از دانش روز و اصلاح ملکه زنبور اقدام به پرورش 3 هزار و ۵۴۰ کلونی زنبور عسل در بخش  زرین‌دشت کرده که به طور میانگین  از  هر کندو ۳۰ کیلوگرم  عسل با کیفیت برداشت و به رکورد تولید بیش  از ۱۰۰ تن در  یک مرحله برداشت  دست یافته است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نهاوند با بیان اینکه این زنبوردار با کسب نمونه برتر تولید عسل در سطح استان در پی  کسب  نمونه  کشوری تولید این محصول است گفت: این شهرستان آمادگی دارد با استفاده از تجربه زنبورداران موفق شهرستان کلاس‌های آموزشی را در زمینه پرورش زنبورداری نوین و تولید عسل برای سایر شهرستا‌ن‌ها و حتی سایر استان‌ها برگزار کند.