فوتبال پایه همدان در آفساید

یک مربی فوتبال پایه در استان همدان معتقد است: فوتبال پایه در همدان به دلیل هزینه‌های بالا رو به تعطیلی است.       به گزارش “فردای همدان” و به نقل از همشهری کوروش قپانوری اظهار می‌کند: فوتبال پایه استان همدان به خاطر مشکلاتی که هیأت فوتبال استان برای آن به وجود آورده از جمله […]

یک مربی فوتبال پایه در استان همدان معتقد است: فوتبال پایه در همدان به دلیل هزینه‌های بالا رو به تعطیلی است.

 

 

 

به گزارش “فردای همدان” و به نقل از همشهری کوروش قپانوری اظهار می‌کند: فوتبال پایه استان همدان به خاطر مشکلاتی که هیأت فوتبال استان برای آن به وجود آورده از جمله گرفتن هزینه‌های بالای ورودی تیم‌ها در مسابقات در حال تعطیل شدن است.

وی اضافه می‌کند: بی‌برنامگی و مدیریت در فوتبال بیداد می‌کند. با تعطیل شدن فوتبال پایه استعدادها هرز می‌روند و به فوتبال همدان آسیب می‌زند.

 

لیگ نونهالان استان

قپانوری می‌افزاید: امسال فوتبال لیگ نونهالان استان با 5 تیم برگزار می‌شود. 4 تیم علم و ادب، شهرداری، پاس و تالار وحدت از شهر همدان و از شهرستان‌ها یک تیم از کبودراهنگ به دلیل نزدیکی به شهر همدان و کم شدن هزینه‌ها در این رقابت‌ها حضور دارند.

وی با اشاره به اینکه مسئولان هیأت فوتبال باید از تیم‌های پایه حمایت کنند، بیان می‌کند: در تمام دنیا مسابقات فوتبال پایه به صورت رایگان برگزار می‌شود تا تیم‌های فوتبال رونق گیرند اما در همدان برعکس است و هزینه‌های سنگینی برای مسابقات پرداخت می‌شود که باعث تعطیلی فوتبال پایه شده است.

قپانوری با بیان اینکه شهرستان‌هایی مانند نهاوند، ملایر، تویسرکان، اسدآباد، رزن و فامنین به دلیل اینکه هزینه فوتبال پایه سنگین است هیچ تیمی در مسابقات ندارند، ادامه می‌دهد: هیأت فوتبال استان همدان باید برای این مسابقات اسپانسر بگیرد تا رقابت‌ها رایگان برگزار شود.

این مربی فوتبال پایه در استان همدان عنوان می‌کند: زمانی که در مسابقات منطقه‌ای شرکت کرده بودیم از مربی کنگاور و کرمانشاه هزینه ورودی را پرسیدم و متوجه شدم ورودی مسابقات استانی آن‌ها 300 هزار تومان است در صورتی که در استان همدان این مبلغ بالای یک و نیم میلیون تومان است. زمین آن‌ها رایگان است و داور و آمبولانس را هیأت فوتبال می‌گیرد، اما در استان همدان همه اینها به عهده ماست. تیم‌های پایه چه گناهی کردند که باید همه هزینه‌ها را پرداخت کنند؟

 

نبود برنامه و مدیریت

قپانوری اظهار می‌کند: به نظر من در چند سال آینده فوتبال پایه استان همدان تعطیل می‌شود. رفته‌رفته نوجوانان و جوانان نیز به آن اضافه می‌شود و فقط تیم‌های بزرگسال می‌ماند؛ البته تیم‌های بزرگسال هم امسال به سختی توانستند هزینه ورودی خود را تهیه کنند و وارد مسابقات شوند.

وی با اشاره به اینکه مقصر تمام این مشکلات هیأت فوتبال استان همدان است، خاطرنشان می‌کند: نبود برنامه و مدیریت در این زمینه بیداد می‌کند و مسئولان هیأت استان حتما باید چاره‌اندیشی کنند.

این مربی فوتبال پایه در استان همدان با بیان اینکه اگر فوتبال پایه تعطیل شود استعدادها هرز می‌روند و ضرر اصلی آن را استان همدان می‌بیند، می‌گوید: ما هزینه‌های سنگین و کمرشکنی را برای تیم پاس انجام می‌دهیم و استانداری، استاندار و اداره‌کل وررش و جوانان از آن حمایت می‌کنند اما از فوتبال نونهالان و نوجوانان که هزینه برگزاری کل مسابقات آن 50 میلیون تومان هم نمی‌شود، حمایت نمی‌کنیم.

 

کنار کشیدن تیم‌ها

قپانوری با اشاره به اینکه استعدادهایی مانند نوید عاشوری، مرتضی تبریزی، مهدی کیانی و خیلی از بچه‌هایی که در فوتبال کشور مطرح هستند از دل مدارس فوتبال و مسابقات پایه بیرون آمده‌اند، اظهار می‌کند: متأسفانه هیأت فوتبال این روزها دارد با گرفتن هزینه‌های سنگین فوتبال پایه استان را تعطیل می‌کند و این باعث می‌شود استعدادها در مسابقات شرکت نکنند و آبدیده نشوند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر کرایه زمین، آمبولانس، دارو، تغذیه و ورودی مسابقات را باید باشگاه بپردازد، می‌افزاید: باشگاه‌های ما اسپانسر ندارند و همه مردمی هستند. همین مسأله باعث شده بیشتر تیم‌ها کنار بکشند.

این مربی فوتبال پایه در استان همدان ادامه می‌دهد: از دیگر مشکلات این است که همدان 4 تیم به مسابقات می‌آورد در حالی که نباید اینگونه باشد و باید مثل سایر شهرستان‌ها قهرمان خود را وارد مسابقات کند؛ اما برای اینکه پول زیادی جمع شود هیأت فوتبال استان سایر تیم‌ها را دعوت می‌کند و می‌گوید شما هم می‌توانید در لیگ شرکت کنید.

قپانوری بیان می‌کند: همدان به تنهایی 4 تیم دارد. شهرستان‌ها نمی‌توانند از پس آن‌ها بر بیایند و شانس قهرمانی آن‌ها در مسابقات کم می‌شود چراکه باید با 4 تیم همدانی مسابقه دهند.

 

ضعف کمیته استعدادیابی

قپانوری با اشاره به اینکه نهاوند زمین‌های خوبی دارد و زیرساخت‌ها در آن فراهم است، می‌گوید: در نهاوند دیگر مسابقاتی برگزار نمی‌شود زیرا دیگر تیمی نیست.

وی ادامه می‌دهد: برای پیشرفت فوتبال در استان باید استعدادیابی انجام شود اما یکبار ندیدم مسئولان استعدادیابی استان تا شهرستان‌ها بیایند و استعدادها و نخبه‌ها را شناسایی و در طول سال با آن‌ها کار کنند تا حداقل 4 یا 5 نفر برای تیم ملی دعوت شوند. کمیته استعدادیابی در استان ضعیف کار می‌کند و ضربه‌ آن را فوتبال همدان می‌خورد.

این مربی فوتبال پایه در استان همدان با بیان اینکه هیأت فوتبال نهاوند تلاش خود را می‌کند و تنها یک زمین چمن دارد که آن را به ما اجاره داده، اظهار می‌کند: برای رفتن به مسابقات می‌گویند از خانواده‌ها پول بگیرید. پس اداره ورزش و جوانان برای چه راه‌اندازی شده است؟

نویسنده: مهری درویش قنبر