تاخت‌و تاز همدانی‌ها در صفحه شطرنج

داور همدانی فدراسیون جهانی شطرنج آینده این رشته ورزشی را در استان روشن ترسیم می‌کند.       به گزارش “فردای همدان” و به نقل از همشهری، ایرج صبا با اشاره به اینکه شطرنج همدان با توجه فعالیت‌های هیأت شطرنج به خوبی پیش می‌رود بیان می‌کند: چند امتیاز را ظرف یکی دو سال گذشته کسب […]

داور همدانی فدراسیون جهانی شطرنج آینده این رشته ورزشی را در استان روشن ترسیم می‌کند.

 

 

 

به گزارش “فردای همدان” و به نقل از همشهری، ایرج صبا با اشاره به اینکه شطرنج همدان با توجه فعالیت‌های هیأت شطرنج به خوبی پیش می‌رود بیان می‌کند: چند امتیاز را ظرف یکی دو سال گذشته کسب کردیم. بازیکنان ما از سطوح مبتدی و مقدماتی رشد کردند و اکنون چند تن از بازیکنان ما در حال ورود به شطرنج حرفه‌ای سطح بالای کشور هستند.

صبا با بیان اینکه از جمله آن‌ها امیرعلی دلاوی است که رنکینگ خودش را به بالای 2200 رسانده و یکی از افتخاراتی بوده که نصیب استان شده، عنوان می‌کند: همچنین شایان رحمتیان، یاشار موحدی، سینا کروند و ساسان علی‌بابایی چهره‌های جدیدی هستند که شطرنج همدان را به سمت بالا حرکت می‌دهند و فکر می‌کنم در آینده‌ای نزدیک صاحب یک استاد ویژه از استان همدان در کشور خواهیم شد.

 

حمایت هیأت شطرنج همدان

این مربی شطرنج استان همدان با اشاره به عوامل پیشرفت شطرنج می‌گوید: یکی از نکاتی که باعث پیشرفت شطرنج در همدان شده آموزش منظم و پیگیری بوده که خود شطرنج‌بازان داشتند؛ همچنین حمایت هیأت شطرنج همدان و خانواده‌هایی که حامی بچه‌ها بودند.

وی ادامه می‌دهد: کسی در شطرنج پیشرفت نمی‌کند مگر اینکه چند آیتم داشته باشد؛ خانواده علاقه‌مند، علاقه‌مندی خود فرد، حمایت و نظارت هیأت شطرنج و حضور مستمر در کلاس‌ها، تمرین مداوم و حضور در مسابقات مختلف.

صبا با بیان اینکه اگر بازیکنان در مسابقات کشوری و بین‌المللی شرکت نکنند به هیچ‌وجه نمی‌توانیم به سطوح بالای کشوری و بین‌المللی دست پیدا کنیم، اظهار می‌کند: شطرنج‌بازان همدان و خانواده‌های آنان باید به این عوامل آگاه باشند.

 

کمبود مربی

این مربی شطرنج استان همدان با اشاره به وضعیت مربیگری در همدان خاطرنشان می‌کند: استان همدان مربیان توانمند و علاقه‌مندی دارد. از نظر کمیت فقر مربی داریم اما از نظر کیفیت کار مربیان استان مطلوب است مشروط به اینکه خانواده‌ها هم بتوانند با مربیان هماهنگ باشند و بتوانند نظرات مربیان را تأمین کنند. اگر مربی برنامه‌ای را برای بچه‌ها لحاظ می‌کند خانواده‌ها هم باید همکاری کنند.

وی در ادامه با اشاره به وضعیت داوری در استان همدان، اظهار می‌کند: از سال 1390 استقبال شطرنج‌بازان به سمت امور داوری وضعیت خوبی داشتند و شاهد این بودیم که چندین داور به طور فعال علاوه بر اینکه در مسابقات بودند تلاش کردند خود را به درجات بالا برسانند.

صبا با بیان اینکه عرفان هاشمی توانست به رتبه داوری بین‌المللی در کشور دست پیدا کند، می‌افزاید: هادی حیدریان و بنده هم به زودی به این امر دست پیدا می‌کنیم؛ همچنین در بخش خانم‌ها داوران درجه یکی از استان در کشور داریم که باعث بالا رفتن و نزدیک شدن بدنه داوری هیأت شطرنج استان همدان شده‌اند.

این مربی شطرنج استان همدان در پاسخ به این سؤال که آیا از مربیان و دوران استان حمایت می‌شود، بیان می‌کند: با مدیریت فعلی توجه به مربیان و داوران استان بسیار خوب است. فقط می‌ماند در کشور که وقتی برنامه‌ریزی و تقسیم‌بندی می‌شود نوبت به داوران همدانی هم برسد. خوشبختانه با توجه به توانایی‌هایی که همدانی‌ها از خود نشان دادند صدای داوران دیگر استان‌ها درآمده که چرا از داوران همدانی در مسابقات بیشتر استفاده می‌شود.

 

نشان فیده

چند روز پیش برای نخستین بار در تاریخ ورزش همدان دو شطرنج‌باز و مربی استان همدان نشان جهانی مربیگری و آموزگاری شطرنج فیده را دریافت کردند که یکی از آن‌ها ایرج صباست.

وی در این باره می‌گوید: دوره بین‌المللی مربیگری به میزبانی ایران 25، 26، 27 و 28 تیرماه در تهران برگزار شد. از فدراسیون جهانی شطرنج، کیرسان ایلیو مژینوف، رئیس کمیته فدراسیون جهانی شطرنج، و همچنین رئیس فدراسیون شطرنج مغولستان که رئیس کل مدارس شطرنج جهان هم است، کلاس را اداره کردند. شرکت‌کنندگان در این کلاس 23 نفر بودند که دو نفر از آن‌ها همدانی بودند. در پایان این کلاس 7 نفر موفق به کسب نشان جهانی مربیگری و آموزگاری شطرنج فیده شدند.

صبا در رابطه با درجه‌های مربیگری اظهار می‌کند: در ایران درجه‌های مربیگری به درجه 3، 2 و یک تفسیم‌بندی می‌شود. مربیان استان همدان 2 نفر هستند که تا درجه یک پیش رفتند و بقیه دوستان و علاقه‌مندان همدانی تا درجه 2 و 3 توانستند فعالیت کنند.

این مربی شطرنج استان همدان با بیان اینکه نشان جهانی مربیگری و آموزگاری شطرنج فیده را تاکنون در استان همدان کسی کسب نکرده، می‌افزاید: این از اولین افتخاراتی است که نصیب استان همدان شده است. وی با اشاره به اینکه چند روز پیش مسابقات بین‌المللی ارومیه با حضور 3 داور همدانی برگزار شد، ادامه می‌دهد: همچنین در مسابقات قهرمانی مدارس آسیا که در تیرماه در تهران برگزار شد هم 3 داور از همدان حضور داشتند. در جشنواره قهرمانی کشور که 10 روز دیگر شروع می‌شود باز همدانی‌ها به داوری خواهند پرداخت که این داوران بنده، عرفان هاشمی و هادی حیدریان هستیم.

نویسنده: مهری درویش‌قنبر