آینده همدان به تدوین طرح جامع بستگی دارد

رئیس کمیسیون معماری شهرسازی شورای اسلامی شهر همدان گفت: هر آنچه آمال و آرزو برای رسیدن به آینده‌ای روشن در شهر همدان وجود دارد، باید در تدوین طرح جامع این شهر پیش‌بینی شود که در این زمینه اعضای شورای شهر هم نقطه نظرات نهایی و نگرش فنی و کارشناسی خود را برای پیشرفت و آبادانی […]

رئیس کمیسیون معماری شهرسازی شورای اسلامی شهر همدان گفت: هر آنچه آمال و آرزو برای رسیدن به آینده‌ای روشن در شهر همدان وجود دارد، باید در تدوین طرح جامع این شهر پیش‌بینی شود که در این زمینه اعضای شورای شهر هم نقطه نظرات نهایی و نگرش فنی و کارشناسی خود را برای پیشرفت و آبادانی شهر اعلام داشته‌اند.

به گزارش “فردای همدان”، نرگس نوراله‌زاده در کمیسیون شهرسازی و معماری شورا با محوریت ارائه گزارش نهایی از اطلاعات جمع‌‎آوری شده طرح جامع همدان توسط مشاور طرح، با اشاره به اینکه در نظر گرفتن سیاست‌های کلی شهر همدان در نگرش کاربری شهر اثر دارد و از طرفی بر تقویت جایگاه گردشگری در شهری با هویت تاریخی تأکید داریم، افزود: شورای اسلامی شهر همدان بر این نظر است که با توجه به نقش همدان در طرح‌های بالادستی با رویکرد گردشگری و دانشگاهی و وجود بوعلی سینا در شهر، همدان به عنوان شهر خلاق در حوزه سلامت و طب سنتی معرفی شود.

وی همچنین با تأکید بر مدیریت برنامه‌ریزی محله‌محور، معتقد است: در اکثر مناطق جدید شهر مبحث محله‌محوری قابل رویت نیست.

نوراله‌زاده به اجرای سیاست های کلی حمل‌ونقل شهری بر محوریت انسان‌محور اشاره کرد و افزود: در کاربری حمل‌ونقل انتظار میرود که به گونه ای پیش رویم تا با محوریت سیاست انسان‌محوری، گسترش حمل‌و‌نقل عمومی را به دنبال داشته باشد.

وی بر نگاه ویژه برای تعیین‌تکلیف کاربریهای نقاطی از شهر که رها شده اند و برخی نیز مربوط به مناطق انتظامی و نظامی هستند، تأکید کرد و ادامه داد: نقش محوری همدان در گذر عابران اربعین پتانسیل مناسبی خواهد داشت که در ارتقای شرایط فرهنگی، اجتماعی و گردشگری همدان اثرگذار است و باید در طرح جامع به رویکرد شهر همدان در گذر کربلا توجه خاصی شود.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر همدان اضافه کرد: در بحث سرمایه‌گذاری در شهر باید به دارایی‌های شهر هم توجه شود.

نواله‌زاده در ادامه با بیان اینکه همدان به لحاظ نزدیکی به کوهپایه‌ها، قابلیت های مناسب گردشگری دارد؛ اظهار کرد: ایجاد شرایطی برای ورزش های زمستانی و بررسی ایجاد تفرجگاه با  مدیریت شیبهای موجود در برخی نقاط شهر، قابل بررسی است؛ از طرفی  برای جلوگیری از آلودگی های شهر می توان تنفس‌گاه‌های جدید همراه با درخت‌کاری در این مناطق، پیش بینی شود.

وی همچنین گفت: مکان یابی ایجاد ترمینال شرق همدان در جاده ملایر هم باید بررسی شود که در صورت ضرورت ایجاد این ترمینال، در طرح های بالادستی هم دیده شود.

نواله‌زاده بر ایجاد خدمات متوازن در شهر تأکید و ابراز امیدواری کرد: طرح جامع شهر همدان به عنوان نخستین طرح در کشور به گونه ای تدوین شود که حداقل 80 درصد آن عملیاتی و محقق شود تا شهری آباد را با افتخار به آیندگان تحویل دهیم.

طرحی با کمترین جراحی را موفق‌تر می‌دانیم

رئیس شورای اسلامی شهر همدان هم در ادامه این نشست با بیان اینکه در حوزه مدیریت شهری و راه‌وشهرسازی، مدیران و کارشناسان خبره‌ای وجود دارند که اشرافیت کاملی نسبت به مسائل دارند، گفت: به طور قطع اطلاعات اولیه که برای برداشت وضعیت موجود توسط مشاور طرح جامع شهر همدان به دست خواهد آمد، هر چقدر به واقعیت نزدیک‌تر باشد، طرح مناسب‌تری برای شهر خواهد بود که اگر کمترین جراحی و تغییر کاربری‌ها را هم داشته باشد، آن طرح را موفق‌تر می‌دانیم.

ابراهیم مولوی ادامه داد: در بحث ساماندهی کاربری‌های شهر در طرح جامع شهر همدان، قرار است سند چشم‌انداز 10 تا 20 ساله شهر ارائه شود که توجه ویژه در تدوین این طرح به شکل مناسب و منطبق بر واقعیات، اصول معماری و شهرسازی و همچنین حفظ حقوق شهروندی و طبیعت، از اهمیت بسزایی برخوردار است.

وی با توجه به اینکه نخستین طرح شهرسازی مدرن در شهر همدان تهیه شده است، خطاب به مشاور طرح جامع گفت: انتظار میرود که از کارشناسان خبره برای تهیه این طرح به کار گرفته شود.

مولوی معتقد است: در بحث توسعه شهر همدان، این شهر از نظر کاربری و فیزیکال مشکل دارد که جهت توسعه در شهر باید به سمت و سویی برود تا حریم سبز شهر نابود نشود.

وی همچنین بر باز زنده‌سازی و احیای بافت فرسوده شهری به عنوان یک پتانسیل مناسب برای جلوگیری و حذف حاشیه‌نشینی ها در شهر تأکید کرد.

رئیس شورای شهر همدان اظهار کرد: به دلیل حساسیت قابل درک در سکونتگاه‌های غیررسمی و مناطق توانمندسازی که با ساخت‌وسازهای غیرمجاز همراه بود، انتظار می‌رود این مناطق نیز مورد توجه قرار گیرند.

نایب رییس شورای اسلامی شهر همدان نیز با تأکید بر ساماندهی ورودی‌ها شهر و ایجاد منظره مناسب شهری گفت: این موضوع باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

علی فتحی افزود: در ورودی‌های شهر به‌ویژه بلوار آیت‌اله نجفی که مسیر تزانزیت از غرب به مرکز کشور است، انتظار میرود که در پهنه این بلوار به صورت بلند مرتبه‌سازی، یک جداره سبز شکل گیرد.

کامران گردان، سخنگوی شورای اسلامی شهر همدان در ادامه گفت: با توجه به اینکه شهرداری، بهره‌بردار شهر بوده و شورای شهر هم ناظر بر اقدامات این مجموعه مدیریت شهری است، انتظار می‌رود که مشاور طرح جامع همدان نگاه ویژه ای به پیشنهادات اعضای شورا داشته باشد.

تأکید بر برندسازی شهر همدان

نماینده استان در شواری عالی استان ها و رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای اسلامی شهر همدان هم بر برندسازی شهر همدان تأکید کرد و افزود: این شهر با وجود مقبره بوعلی سینا می‌تواند به عنوان شهر دانشگاهی، خلاق و پزشکی معرفی شود. از طرفی همدان را به عنوان باغ شهر میشناسند که با احداث باغ ویلاها و…، جذابیت این شهر دوچندان می شود.

حمید بادامی‌نجات اضافه کرد: تمرکز بر جانمایی ایستگاه راه آهن در شهر همدان هم امر مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی همچنین گفت: توجه به ایجاد ساختارهایی چون دوستداران طبیعت و پرندگان کودکان، سالمندان و معولان و همچنین دوستدار کسب‌وکار برای ساماندهی مشاغل در حوزه مدیریت شهری و در سطح شهر از اهمیت بالایی برخوردار است.

بادامی‌نجات اظهار کرد: ضرورت است تا علاوه ایجاد پارک‌های هکتاری و کمربند سبز شهری، در مناطق و محله‌های مختلف شهر همدان هم پارک های منطقه ای برای گذراندن اوقات فراغت شهروندان هر منطقه دیده شود.

وی همچنین با بیان اینکه باید علاوه بر حریم و محدوده، رویکرد منطقه‌ای شهر همدان دیده شود؛ گفت: انتظار میرود تأثیر محدوده‌های شهر بهار و تویسرکان و منطقه حیدره در بافت مجموعه شهری همدان مورد بررسی قرار گیرد.

تأکید بر تقویت پیوست اقتصادی و فرهنگی برای طرح جامع شهر

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و مالی شورای شهر همدان هم گفت: ماهیت شهر همدان نه تجاری و نه صنعتی بوده و با توجه به وضعیت نامناسب کشاورزی هم نگاه به آینده این شهر در حوزه گردشگری تعریف شده است که در حال حاضر زیرساخت‌های مناسب ندارد.

حسین قراباغی با تأکید بر تقویت پیوست اقتصادی و فرهنگی برای طرح جامع شهر همدان، ادامه داد: با توجه به دغدغه شهروندان، در صورت امکان قبل از تصویب نهایی طرح جامع شهر، شبیه‌سازی از وضعیت طرح پیشنهادی داشته باشیم تا در جریان خواسته‌های مدنظر قرار گیریم و اشتباهات 10 سال آینده به حداقل برسد.

رئیس کمیسیون نظارت، حقوقی و امور اداری شورا نیز با تأکید بر دغدغه های موجود در برداشت کاربری های شهر همدان، ابراز امیدواری کرد: برداشت‌هایی منطبق بر واقعیت باید در طرح مدنظر قرار گیرد.

سید مسعود عسگریان افزود: در حال حاضر نقاط توانمندسازی، مشکل جدی در شهر همدان به وجود آورده که اگر مقررات این چنینی در طرح جامع شهر دیده نشود، هزینه هنگفتی برای مدیریت شهری به بار خواهد آورد.

وی بر اجرای ساماندهی و احیای باغ‌های شهر همدان همگام با اجرای صحیح ضوابط شهرسازی تأکید کرد و گفت: با توجه به اینکه قوانین موجود برای ضرورت حفظ باغات وجود دارد؛ اما باید این سرمایه‌های طبیعی را بیش از پیش مورد توجه قرار دهیم و حفظ کنیم.

عسگریان با تأکید بر اینکه حقوق اکتسابی مردم باید رعایت شود، گفت: در مباحث گردشگری هم به صورت دقیق و صریح باید مشخص شود که مصداق گردشگری در همدان چه خواهد بود و چه امتیازی از رهاورد آن برای مردم ایجاد خواهد شد؟

عضو شورای اسلامی شهر همدان نیز در ادامه گفت: تمامی اقدامات مجموعه مدیریت شهری و راه و شهرسازی برای مردم انجام میشود؛ بنابراین باید نظرات آنها را هم در مباحث مختلف لحاظ کنیم.

اکبر کاوسی‌امید بر  ضرورت ایجاد سامانه ای برای دریافت اظهار نظرات شهروندان و اطلاع رسانی برنامه‌ریزی برای طرح جامع شهر همدان تأکید کرد و گفت: پس از دریافت نقطه نظرات محلی و بعضاً کارشناسی شهروندان باید برای بهره‌برداری بهتر، پالایش شوند.

وی با بیان اینکه حفظ و افزایش کاربری های فضای سبز از اهمیت بالایی برخودار است، عنوان کرد: بلندمرتبه سازی‌ها باید حداقل در نقاط خاصی از شهر تعریف شود؛ زیرا نمای آسمان‌خراش آنها، شهر را بهم می‌ریزند.

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر نیز گفت: مناطقی در شهر با ظرفیت های متنوعی وجود دارد که نباید حجم گردشگر را به آن سمت و سو سوق دهیم و اگر قرار است تغییراتی صورت گیرد، باید ظرفیت فعلی مناسب با محدودیتها برای جلوگیری از مشکلات ترافیکی و زیست‌محیطی، در نظر گرفته شود تا شهر در آن نقطه خاص آسیب نبینند.

رضوان سلماسی در ادامه بر تغییرات یکسان در تمام نقاط شهر تأکید کرد و افزود: ظرفیت های موجود در تمامی نقاط شهر باید شناسایی و بررسی شوند تا از مشکلات جدی پیشگیری شود.

تدوین طرح جامع شهر بدون همکاری شورا و شهرداری امکان‌پذیر نیست

مدیرکل راه‌وشهرسازی استان همدان هم در ادامه این نشست گفت: تدوین و تهیه طرح جامع شهر همدان بدون اظهارنظر و همکاری شورای شهر و شهرداری امکان‌پذیر نیست.

فرهاد فرزانه معتقد است: ایده آل ما این است تا تمامی ایده آل‌ها را برای این شهر در قالب طرحی مشخص، درنظر گیریم.

فرزانه در ادامه استانداری، راه‌وشهرسازی و شهرداری را سه ضلع کاری با هدف پبشبرد توسعه شهری دانست و گفت: مشاور طرح جامع همدان بر این مبنا انتخاب شدند تا از تمامی جوانب برای پاسخگویی به نیازهای شهروندان توانایی داشته باشد که تاکنون از عملکرد وی، رضایت داریم.

وی همچنین در زمینه تدوین طرح جامع شهر همدان توضیح داد: در این زمینه درخواست‌ها و اظهار نظرها جمع آوری، تجزیه و تحلیل میشود که با توجه به برداشت وضع موجود، وارد فکر کردن برای ایجاد ساختار شهر می‌شویم، البته امیدواریم در چند ماه آینده، ساختار کلی را به دست آوریم.

فرزانه با بیان اینکه با توجه به نقشه برداری ها، شهر ما 6 هزار و 700 هکتار است، گفت: در این طرح تمامی محدوده و حریم شهر را در نظر گرفته ایم.

وی با بیان اینکه برای نقشه برداری ها به حدود 17 میلیون ریال اعتبار نیاز است، عنوان کرد: انتظار می رود بخشی از این اعتبارات را شهرداری کمک دهد.

مدیرکل راه‌وشهرسازی استان بر پیوست اقتصادی طرح جامع شهر تأکید کرد و افزود: باید تولید ثروت برای شهر را مدنظر قرار دهیم تا در آینده، شهرداری همدان هم ثروتمند باشد.

فرزانه با توجه به خط موجود برای نقاط کم برخودار و برخودار اظهار کرد: باید به گونه ای پیش برویم تا پتانسیل های ساختاری شهر در همه نقاط، یکسان دیده شود.

وی بر تأمین فضای سبز با کاربری های عمومی در تمام نقاط شهر را برای داشتن شهری آباد تأکید کرد و گفت: در این زمینه نخستین تغییرات در املاک دولتی و سپس مردمی خواهد بود.

در ادامه این نشست مشاور طرح تمامی نظرات ارائه شده را در 3 قالب ویژگی های شهر همدان در حوزه های مختلف، مسائل شهر همدان و نظرات، خواسته ها و پیشنهادات، ارائه داد.

وی با تأکید بر اینکه به صورت گام به گام، طرح جامع شهر همدان را آن‌هم با همکاری حوزه مدیریت شهر پیش می‌بریم، معتقد است: گام نخست، ارائه ساختار فضایی موجود و در صورت تصویب آن، رسیدن به طرح جامع است.

انتهای پیام/