چاه‌هاي کشاورزي به کنترهاي هوشمند مجهز مي‌شوند

معاون برنامه ريزي و امور عمراني فرمانداري شهرستان همدان گفت: تجهيز کامل چاه‌هاي کشاورزي شهرستان به کنترهاي هوشمند همزمان با فصل زراعي جديد آغاز مي شود. به گزارش “فردای همدان”، رضا زمانی با اشاره به حضور ادواري مديران استاني در جلسات شهرستاني گفت: شهرستان همدان ارتباط کاري بسيار زياد و مثبتي با ادارات استاني دارد […]

معاون برنامه ريزي و امور عمراني فرمانداري شهرستان همدان گفت: تجهيز کامل چاه‌هاي کشاورزي شهرستان به کنترهاي هوشمند همزمان با فصل زراعي جديد آغاز مي شود.

به گزارش “فردای همدان”، رضا زمانی با اشاره به حضور ادواري مديران استاني در جلسات شهرستاني گفت: شهرستان همدان ارتباط کاري بسيار زياد و مثبتي با ادارات استاني دارد و برنامه حضور مديران استاني به پيشنهاد استاندار در جلسات مرتبط شهرستاني تسهيل کننده بسياري از اقدامات است .

 

وي با بيان اينکه بسته هاي حمايتي دولت در وجوه مختلف براي ايجاد اشتغال اعلام شده است”، تصريح کرد : در راستاي اجراي اقتصاد مقاومتيِ حوزه کشاورزي ، پروژه هاي کم آب بر و ديم بايد به جاي محصولات غرقابي با در نظر گرفتن صرفه اقتصادي متوازن به کشاورزان معرفي شود .

 

زماني از تخصيص اعتبار مطالعه و اجراي طرح بهره مندي از آبهاي سطحي در کميته برنامه ريزي شهرستان همدان خبر داد و افزود : نبايد توجه به منابع زير زميني و چاه ها ، ما را از ساماندهي منابع گران بهاي روان آبهاي سطحي حاصل از نزولات و قنوات غافل کند .

 

وي اضافه کرد : لايروبي رودخانه هاي شهرستان همدان مطالبه کشاورزان بخش هاي شراء و مرکزي بوده که اعتباري نيز در اين زمينه از سوي کميته برنامه ريزي اختصاص داده شده است .

 

اين مقام مسئول به مشکلات کم آبي شهرستان همدان در دهه گذشته اشاره داشت و خاطر نشان کرد: همه چاه هاي کشاورزي بايد به سمت استفاده الکترونيکي از منابع آب رفته و از کنتر هاي هوشمند استفاده کنند  .

 

وي افزود: طرح تجهيز کامل چاه هاي کشاورزي شهرستان به کنتر هاي هوشمند در فصل زراعي آغاز شده و برداشت ها ازمنابع آب ساماندهي مي شود .

 

معاون برنامه ريزي و امور عمراني فرمانداري شهرستان همدان خاطر نشان کرد : اعتبار هاي ملي پروژه ها از سوي دستگاه ها پيگيري و جهت به ثمر رساندن طرح ها جذب شود .

 

وي خواستار برخورد قانوني با متخلفين ساخت و ساز هاي غير مجاز در حريم و بستر رودخانه هاي شهرستان شد که بدون در نظر گرفتن خطرات طبيعي و قوانين موجود اقدام به احداث بنا کردند .

 

زماني تاکيد کرد : استعلامي بين دستگاهي در اداره جهاد و آب منطقه اي تعريف و مجوز موقت برداشت فصولي که بارش ها در موعد معمول صورت نگرفته براي کشاورز فراهم شود .

 

وي ادامه داد : بازه اي براي مصرف آب در بخش کشاورزي ، همزمان با فصل زراعت کشاورزان از سوي اداره جهاد کشاورزي شهرستان مشخص شود تا تخلف درکشت هاي دوم به حداقل برسد .

 

سرپرست آب منطقه اي استان همدان نيز گفت : شوراي حفاظت از منابع آب شهرستان همدان به صورت منظم و ماهانه تشکيل نشست داده و از مصوبات خوبي برخوردار است .

 

منصور ستوده با بيان اينکه سطح منابع آب هاي زير زميني دشت هاي شهرستان همدان ثابت بوده و کاهشي نداشته تصريح کرد :  با ساماندهي مصرف مشترکان و اقدامات بازدارنده براي متخلفان ، برداشت از منابع آب هاي زير زميني شهرستان همدان کنترل شده و کاهشي در اين منابع ثبت نشده است .

 

وي در پايان تاکيد کرد: بستر و حريم رودخانه هاي فصلي و دائمي شهرستان جز اراضي ملي بوده و هرگونه ساخت و ساز در اين مناطق مشمول برخورد قانوني خواهد شد .

انتهای پیام/