چراغ خاموش حمایت از ورزشکاران روشندل

گروه ورزش: ورزشکاران کم‌بینا و نابینای استان با مشکل نبود حامی مالی و خیر مواجه‌ هستند. رئیس هیأت ورزش‌های نابینایان و کم‌بینایان استان همدان در گفت‌و‌گو با همشهری اظهار می‌کند: هیأت نابینایان و کم‌بینایان همدان در ۲ بخش بانوان و آقایان در رشته‌های شنا، دوومیدانی، گلبال، پاورلیفتینگ و وزنه‌برداری فعالیت می‌کند…     به گزارش […]

گروه ورزش: ورزشکاران کم‌بینا و نابینای استان با مشکل نبود حامی مالی و خیر مواجه‌ هستند. رئیس هیأت ورزش‌های نابینایان و کم‌بینایان استان همدان در گفت‌و‌گو با همشهری اظهار می‌کند: هیأت نابینایان و کم‌بینایان همدان در ۲ بخش بانوان و آقایان در رشته‌های شنا، دوومیدانی، گلبال، پاورلیفتینگ و وزنه‌برداری فعالیت می‌کند…

 

 

به گزارش “فردای همدان” و به نقل از همشهری، ورزشکاران کم‌بینا و نابینای استان با مشکل نبود حامی مالی و خیر مواجه‌ هستند.رئیس هیأت ورزش‌های نابینایان و کم‌بینایان استان همدان در گفت‌و‌گو با همشهری اظهار می‌کند: هیأت نابینایان و کم‌بینایان همدان در ۲ بخش بانوان و آقایان در رشته‌های شنا، دوومیدانی، گلبال، پاورلیفتینگ و وزنه‌برداری فعالیت می‌کند.

سمیه سهیلی با بیان اینکه تقریبا حدود ۴۰ نفر آقا و ۳۰ تا ۳۵ نفر خانم در شهر همدان فعال هستند، می‌افزاید: هیأت برای ورزشکاران خود از ایاب و ذهاب گرفته تا مربی و اعزام به اردو هزینه می‌کند و به لحاظ مالی دچار مشکل است.وی با اشاره به اینکه ورزشکاران را به دلیل اینکه نابینا هستند باید با آژانس از سطح شهرستان همدان مانند دیزج، شورین، خضر، مریانج و مناطق دیگر سر تمرین بیاوریم و دوباره به منزل‌هایشان بازگردانیم، بیان می‌کند: تمامی این کار‌ها مستلزم هزینه است و هیأت تأمین تمامی این هزینه‌ها را به عهده دارد.

 

حمایت از قهرمانان مدال‌آور

رئیس هیأت ورزش‌های نابینایان و کم‌بینایان استان در پاسخ به این سؤال که چرا از کم‌بینایان و نابینایان بیشتری حمایت نمی‌کنید، عنوان می‌کند: هزینه‌های ما بالاست و باید از افرادی حمایت کنیم که مدال‌آور هستند چراکه بحث قهرمانی برای ما و کشور مهم است؛ البته اگر بودجه و منابع مالی باشد حاضریم از افرادی که دوست دارند برای سلامتی‌ خود ورزش کنند نیز حمایت کنیم اما متأسفانه بودجه نیست.وی می‌گوید: در حال حاضر به دلیل مشکلات مالی فقط یک تعداد محدود ورزشکار سر تمرین می‌آیند، چراکه ما بیشتر از این نمی‌توانیم حمایت کنیم و از حمایت این تعداد اندک هم به خوبی برنمی‌آییم.

 

استعدادیابی

سهیلی با اشاره به اینکه هیأت برای تمرین این بچه‌ها ریالی از آن‌ها هزینه دریافت نمی‌کند، اضافه می‌کند: این بچه‌ها درآمدی ندارند و بیشتر آن‌ها به لحاظ مالی مشکل دارند.رئیس هیأت نابینایان و کم‌بینایان ورزش‌های استان همدان ادامه می‌دهد: زمانی که ورزشکاران به مسابقه می‌روند به آن‌ها جایزه می‌دهیم که تشویق شوند و خودشان را بیشتر نشان دهند. هزینه زیادی می‌کنیم که در مسابقات نتیجه بگیرند و بدرخشند.

وی در پاسخ به این سؤال که چگونه افراد را انتخاب می‌کنید، توضیح می‌دهد: ابتدا مربی از افراد کم‌بینا و نابینای علاقه‌مند به ورزش تست‌ می‌گیرد و اگر تأیید شوند برای آن‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنیم. همچنین ورزشکاران مستعد را از طریق مدارس و اداره بهزیستی پیدا می‌کنیم.

 

یک سالن

رئیس هیأت ورزش‌های نابینایان و کم‌بینایان استان همدان در پاسخ به این سؤال که هزینه‌ها از کجا تأمین می‌شود، اظهار می‌کند: اداره‌کل ورزش و جوانان استان یک سالن در اختیار هیأت گذاشته و درآمد این سالن برای بچه‌ها هزینه می‌شود. درآمد ما فقط از طریق این سالن است.

سهیلی در پاسخ به این سؤال که تا به حال به دنبال یک حامی برای هیأت بوده‌اید، می‌گوید: بله خیلی؛ اما فقط به کشتی و فوتبال اهمیت داده می‌شود چراکه این رشته‌ها خیلی درآمدزا هستند. مدرسه فوتبال کلی درآمد دارد اما ورزش نابینایان خاص و هزینه‌بر است. وی با اشاره به اینکه هیأت کشتی، فوتبال و هر رشته دیگری برای ورزشکاران از جمله ایاب و ذهاب هزینه نمی‌کند یا هزینه‌های جانبی ندارد اما هزینه‌های ما بالا و سنگین است، بیان می‌کند: با اینکه هزینه‌ها بالاست هیأت ورزشکاران کم‌بینا و نابینا را به همه مسابقات اعزام می‌کند و البته آن‌ها نیز دست خالی برنمی‌گردند و همیشه مدال‌آور بوده‌اند.

 

حمایت از حمید اسلامی

رئیس هیأت ورزش‌های نابینایان و کم‌بینایان استان همدان با بیان اینکه حمید اسلامی یکی از برترین‌های هیأت است که برای مسابقات پاراالمیپک انتخاب شده، عنوان می‌کند: از حمید اسلامی نیز حمایت می‌کنیم و هزینه ایاب و ذهاب و همراه دونده او را می‌دهیم، البته خودش هم با تمامی مشکلاتی که دارد هزینه می‌کند.

سهیلی در پاسخ به این سؤال که هیأت نابینایان و کم‌بینایان در چند شهرستان فعال است، می‌گوید: در حال حاضر در تویسرکان فعال هستیم و بعد از ماه رمضان باید ملایر و رزن را هم فعال کنیم که حداقل ورزشکاران ما بیشتر شوند.

وی با بیان اینکه عمده‌ترین مشکل هیأت فقط مالی و نبود حامی و یک خیر است که از بچه‌ها حمایت کند، ادامه می‌دهد: هیأت نمی‌خواهد شرمنده برخی از افراد شود چراکه بسیاری از نابینایان دوست دارند برای سلامتی‌ خود ورزش کنند و این از عهده هیأت خارج است.سهیلی در پاسخ به این سؤال که خیران چگونه می‌توانند به هیأت کمک کند، اضافه می‌کند: هر خیر می‌تواند هزینه ایاب و ذهاب ورزشکاران را بدهد و هزینه باشگاه و مربی را هم خود هیأت متقبل می‌شود.

 

حمایت بخش خصوصی

رئیس هیأت ورزش‌های نابینایان و کم‌بینایان استان همدان با اشاره به اینکه ادارات و ارگان‌ها به راحتی می‌توانند کم‌بینایان و نابینایان را تحت پوشش بگیرند، خاطرنشان می‌کند: شرکت‌های خصوصی در این راستا گام بردارند چراکه اصلا نیازی برای دادن شهریه و هزینه‌های آن‌چنانی نیست اما متأسفانه آن‌ها فقط از فوتبال و کشتی حمایت می‌کنند.وی اظهار می‌کند: ورزشکاران ما بسیار مدال‌آورند و با حمایت از آن‌ها تعداد مدال‌هایشان بیشتر می‌شود. به عنوان مثال در مسابقات قهرمانی کشور دوومیدانی نوجوانان و جوانان پسر ۵ نفر فرستادیم که ۸ طلا آوردند و کل طلاهای مسابقات را از آن خود کردند.

سهیلی اظهار می‌کند: اگر کسی از آن‌ها حمایت کند تا چند سال آینده ۳ نفر از آن‌ها می‌توانند جای حمید اسلامی را بگیرند اما متأسفانه حمایتی نیست.

نویسنده: مهری درویش قنبر