بار کج

اعضای شورای شهر همدان، در جلسه انتخاب شهردار در 11 مهر ماه، به یکباره تصمیم گرفتند به جای یک شهردار، دو شهردار انتخاب کنند و در حضور شاهدان و بنا بر اسناد صوتی و تصویری موجود، اعلام نمودند که دلیل رای گیری برای دو نفر به منظور انتخاب شهردار این است که اگر یکی نتوانست […]

اعضای شورای شهر همدان، در جلسه انتخاب شهردار در 11 مهر ماه، به یکباره تصمیم گرفتند به جای یک شهردار، دو شهردار انتخاب کنند و در حضور شاهدان و بنا بر اسناد صوتی و تصویری موجود، اعلام نمودند که دلیل رای گیری برای دو نفر به منظور انتخاب شهردار این است که اگر یکی نتوانست به هر دلیل مسئولیت شهرداری را بپذیرد یا تایید صلاحیت نشد، دیگری به عنوان شهردار منصوب شود تا فرصت از دست نرود.
حالا پس از قریب به 40 روز از آن جلسه علنی، حسین مرادی، شهردار منتخب اول که پیش از این اعلام کرده بود به دلیل عدم مهاجرت خانواده اش به همدان، در مسیر تهران و همدان در رفت و آمد خواهد بود، عدم تمایل خود را تلویحا برای پذیرفتن سمت شهرداری همدان اعلام کرده که اعضای شورا از آن به عنوان انصراف و استعفا یاد می کنند و با سخنان ضد و نقیض، سعی دارند بر مسئله سرپوش بگذارند. عده ای هم در خفا از عدم تایید مرادی، از سوی وزارت کشور سخن به میان می آورند.
اینکه چرا پس از بررسی گزینه های متعدد، در روز رای گیری، اعضای شورای شهر همدان تصمیم گرفتند نام دو نفر را روی برگه بنویسند و چه شد که بازی به نفع مرادی، شهردار نزدیک به قالیباف چرخید و محمدی که 6 رای از 11 رای شورا را کسب کرد، نفر دوم این رای گیری شد، مورد بحث ما نیست.
بحث اصلی این است که چرا اکنون، با وجود انصراف مرادی از شهرداری همدان، آن روز رای گیری و انتخاب دوم یادشان رفته است، و علی رغم اسناد موجود، به سهو یا عمد از بررسی گزینه های بیشتر حرف میزنند!
محمدرضا محمدی، مدیرکل فعلی حفاظت محیط زیست استان همدان است که در رشته برنامه ریزی شهری و مدیریت محیط زیست تخصص دارد. وی که 30 سال است در همدان سکونت دارد و مدیر بومی همدان محسوب می شود، از حمایت نهادهای مدنی و مردمی همدان برخوردار است و به نقش مردم در ایجاد تحولات مثبت به نفع شهر اعتقاد شایانی دارد که عملکردش در محیط زیست استان همدان، مبین این اعتقاد است.
محمدی با وجود عملکرد مثبت در محیط زیست استان همدان، از حمایت استاندار همدان برخوردار است و همگان او را به سلامت نفس و پاکدستی میشناسند.
توجه و نگاه ویژه او به مقوله های فرهنگ، هنر و حضور مردم در صحنه های تصمیم سازی و تصمیم گیری، از او یک مدیر منحصر به فرد ساخته است که دیدگاه های سازنده فرهنگی اش را حتی در مدیران فرهنگی و هنری استان و کشور نیز سراغ نداریم.
توجه دکتر محمدی به مقوله محیط زیست و ارائه راهکارهای عملی در خصوص توسعه گردشگری در شهر و ایجاد درامدهای پایدار و رسیدن به شهر سبز پایدار همدان، از خواسته های مردمی است که برای از دست رفتن هر روزه باغات و فضای سبز شهری و هدر رفتن منابع آبی شهر و از میان رفتن هویت شهری، دل می سوزانند.
کنار زدن چنین فردی و منحرف کردن اذهان از وجود رای اعضای شورا به وی، شائبه سیاسی کاری در این دوره از شورای اسلامی شهر همدان را ایجاد می کند که این موضوع، به هیچ وجه به نفع شهر و مردم همدان نیست. الله اعلم، شاید ارائه برنامه های محمدی در برخورد با باندهای فساد موجود در شهرداری موجب وحشت برخی شده است که مترصد اعمال فشار بر شورایی ها برای جلوگیری از حضور وی به عنوان شهردار همدان هستند.
نگارنده معتقد است اقدام طیف اصولگرای شورا در روز رای گیری برای جلوگیری از ورود دکتر محمدی به عرصه شهرداری همدان، بار کجی بود که اکنون تلو تلو خوران در حال افتادن است و اعضای شورا سعی می کنند به هر ترتیب، آن را بر مرکب نگه دارند و این اصرار، آنها را متهم و بدهکار مردم شهر همدان خواهد کرد. اگر به فکر شهر همدان و مردم نجیب آن هستیم، فرصت دوباره به دست آمده است. محمدی انتخاب اصلح اعضای شورای شهر همدان به عنوان شهردار است و نمی توان از آن گذشت.

یادداشت: شیرین سرافراز