کنگره ملی آیت‌الله آقا نجفی همدانی آذرماه در همدان برگزار می شود

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان گفت: کنگره ملی مفسر قرآن کریم آیت‌الله آقا نجفی همدانی 23 آذر ماه در همدان برگزار می شود. به گزارش “فردای همدان”، فاضل عبادی با بیان اینکه مرحوم آیت‌الله آقا نجفی همدانی عالم ولایتمدار بودند، اظهار کرد: همدان از دیرباز مهد تمدن ایرانیان بوده و هگمتانه تاکنون […]

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان گفت: کنگره ملی مفسر قرآن کریم آیت‌الله آقا نجفی همدانی 23 آذر ماه در همدان برگزار می شود.

به گزارش “فردای همدان”، فاضل عبادی با بیان اینکه مرحوم آیت‌الله آقا نجفی همدانی عالم ولایتمدار بودند، اظهار کرد: همدان از دیرباز مهد تمدن ایرانیان بوده و هگمتانه تاکنون استوار ایستاده است.

عبادی با اشاره به اینکه همدان دیار رشد دانشمندان، متفکران، عارفان، فقیهان و مصلحان است، گفت: این سرزمین عالمان زیادی پرورش داده و همواره مورد توجه اهل فکر، فرهنگ و دینداری است.

وی از آیت‌الله آقانجفی همدانی به عنوان نمونه ای بارز از مجاهدان این دیار نام برد و گفت: ایشان همه سال‌های عمر خود را در مسیر عرفان، ارشاد و راهنمایی مردم سپری کردند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر اینکه عرفان مرحوم آقانجفی به گوشه‌گیری و انزوا ختم نمی‌شد، خاطرنشان کرد: تحولات اجتماعی همواره مورد توجه ایشان بود و این عارف بزرگ در هر فرصتی از سنگر مسجد برای تربیت نسل جوان استفاده می‌کرد.

آقا نجفی همدانی در خانواده‌ای اهل علم و تقوا در نجف به دنیا آمد و پدر وی سید علی عرب از فقهاء و مجتهدین شهر همدان است و در مسجد کولانج سال ها به اقامه نماز می‌پرداختند.

مرحوم آیت الله آقا نجفی در دوران نوجوانی وارد حوزه علمیه شد و مقدمات و بخشی از سطوح عالی در محضر پدر تلمذ کرد، برای ادامه تحصیل وارد حوزه نجف شد و از اساتیدی چون آیات عظام مرحوم میرزای نائینی، سید علی قاضی، کمپانی و سایر علمای حوزه نجف کسب فیض کردند.

وی بعد از اخذ درجه اجتهاد از آیات عظام نائینی، غروی اصفهانی و شیخ عبد الکریم حائری به شهر همدان برگشت و به فعالیت تحقیقی، تالیف و تبلیغ دین پرداخت.

این عالم در مدت عمر با برکت خود خدمات شایانی به انقلاب و جامعه اسلامی کرد و از جمله آن تالیف تفسیر انوار درخشان در ١٨ جلد، پرتوی درخشان از اصول کافی، شرح جلد کتاب التوحید کافی در٦ جلد، معاد جسمانی و ده‌ها آثار دیگر را تالیف کرد.

مرحوم آقا نجفی از علمایی بود که با روی گشاده همواره پذیرای جوانان به ویژه بسیجیان و رزمندگان دفاع مقدس بود که با دفاع از ارزش‌های انقلاب، تاکید بر حفظ دستاوردهای انقلاب اسلامی داشتند.

وی بعد از عمری مجاهدت برای پیروزی انقلاب در سحرگاه ١٣٧٥ در سن ٩٦ سالگی دیده از جهان فرو بست، پیکر او در جوار حرم اما رضا(ع) در رواق دارالزهد در کنار قبر شیخ  بهایی آرام گرفت.

انتهای پیام/