همکاري دستگاههاي اجرايي ذيربط در راستاي پيشگيري از آنفولانزاي فوق حاد پرندگان

فرماندار شهرستان همدان خواستار همکاري همه دستگاههاي اجرايي ذيربط در راستاي پيشگيري از آنفولانزاي فوق حاد پرندگان شد و گفت: هر چقدر در بحث پيشگيري جديت داشته باشيم و هزينه کنيم آسيب هاي احتمالي شيوع آنرا کاهش داده ايم که مراتب خطرناکتر و پر هزينه تر است. به گزارش “فردای همدان”، علي تعالي در جلسه […]

فرماندار شهرستان همدان خواستار همکاري همه دستگاههاي اجرايي ذيربط در راستاي پيشگيري از آنفولانزاي فوق حاد پرندگان شد و گفت: هر چقدر در بحث پيشگيري جديت داشته باشيم و هزينه کنيم آسيب هاي احتمالي شيوع آنرا کاهش داده ايم که مراتب خطرناکتر و پر هزينه تر است.

به گزارش “فردای همدان”، علي تعالي در جلسه اي که به منظور پيشگيري از شيوع آنفولانزاي فوق حاد پرندگان برگزار شد هزينه پيشگيري از اين بيماري را بسيار کمتر از مبارزه و کار عملياتي دانست و  اظهار کرد: شيوع اين بيماري مي تواند تلفات جاني و زيانهاي اقتصادي را بدنبال داشته باشد که اهميت پيشگيري را دو چندان مي کند.

فرماندار شهرستان همدان خواستار همکاري همه دستگاههاي اجرايي ذيربط در راستاي پيشگيري از آنفولانزاي فوق حاد پرندگان شد و افزود : هر چقدر در بحث پيشگيري جديت داشته باشيم و هزينه کنيم آسيب هاي احتمالي شيوع آنرا کاهش داده ايم که مراتب خطرناکتر و پر هزينه تر است.

وي با اشاره به اينکه سال گذشته در تعدادي از استانهاي کشور شاهد همه گيري و خسارتهاي جاني و مالي در مواجهه با اين بيماري بوديم تصريح کرد : ورود کودهاي آلوده از  استانهاي شمال کشور و برخي از فرآورده هاي دامي مانند تخم مرغ از استانهاي آلوده بايد با حساسيت ويژه اي تحت نظارت و جلوگيري باشد.

تعالي با بيان اینکه احتمال شيوع اين بيماري در فصول سرد سال بيشتر است تاکيد کرد : وظايف مشخص و معين شده دستگاههاي اجرايي ذيربط در خصوص پيشگيري از اين بيماري ابلاغ شود و اکيپ پيش بيني شده براي نظارت مستمر و مقابله با کانونهاي احتمالي آلوده آمادگي کامل داشته باشد.

وي با اشاره به تلفات و خسارت قابل توجهي که سال گذشته بر اثر آلودگي دو واحد مرغداري در همدان بوقوع پيوست اظهار کرد : متاسفانه بواسطه سخت گيري بيش از معمول شرکتهاي بيمه در حين پرداخت خسارت به خسارت ديدگان با عدم رغبت فعالان اين بخش مواجهيم.

سرپرست اداره دامپزشکي شهرستان همدان همدان نيز گفت : آبزيان و پرندگان مهاجر دو عامل اصلي انتقال دهنده اين بيماري به کشور ما هستند که با توجه به زيستگاههاي متعدد مهجر پذير در کشور ما بيشتر در معرض آسيب قرار داريم.

اميرحسين نقي‌پور افزود : ويروس آنفولانزاي فوق حاد پرندگان بعنوان عامل بيماري مشترک بين انسان و دام مي تواند از طريق فضولات و لاشه پرندگان آلوده منتقل و در صورت عدم پيشگيري لازم باعث ايجاد همه گيري مي شود .

وي اضافه کرد: اين ويروس حتي سابقه تلفات جاني انساني را در کشور دارد که بويژه افراد را در سنين بالا با ايمني ضعيف تر يا ساير بيماريهاي زمينه اي تهديد مي کند.

نقي پور همکاري جهاد کشاورزي، محيط زيست، مراکز بهداشت، نيروي انتظامي ، شهرداري ها، اتحاديه عرضه دام و طيور را در امر پيشگيري از همه گيري اين بيماري بسيار موثر دانست و بيان کرد: اطلاع رساني و افزايش آگاهي عمومي نيز به منظور رعايت موارد بهداشتي در اين راستا مي تواند بسيار موثر باشد .

وي خواستار تهيه و مصرف فرآوردهاي دامي تحت نظارت سازمان دامپزشکي شد و خاطر نشان کرد : عرضه پرندگان در واحدهاي غير مجاز و دستفروشي، ذبح غير بهداشتي دام و طيور از جمله مواردي است که بايد در پيشگيري از شيوع اين بيماريها مورد توجه قرار گيرد.

انتهای پیام/