هفدهمین دوره مسابقات ملی مهارت در مرحله استانی برگزار می‌شود

مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان همدان گفت: در تاریخ 7 و8 مرداد ماه هفدهمین دوره مسابقات ملی مهارت در مرحله استانی با حضور 137 نفراز نخبگان استان در 27 رشته  برگزار خواهد شد و برگزید گان نهایی این مسابقات در اردوی 3 ماهه برای مسابقات ملی مهارت کشوری اعزام خواهند شد.     به گزارش […]

مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان همدان گفت: در تاریخ 7 و8 مرداد ماه هفدهمین دوره مسابقات ملی مهارت در مرحله استانی با حضور 137 نفراز نخبگان استان در 27 رشته  برگزار خواهد شد و برگزید گان نهایی این مسابقات در اردوی 3 ماهه برای مسابقات ملی مهارت کشوری اعزام خواهند شد.

 

 

به گزارش “فردای همدان”، علیرضا مهرابی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: با توجه به شرایط کنونی اشتغال در کشور و لزوم ایجاد یک جنبش کارآفرین توانمند، آموزش مهارت ها به عنوان یک کلید توسعه اشتغال و موتور توانمند هر کشور برای توسعه نیروی انسانی محسوب می شود.

مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان همدان افزود: افزایش آموزش مهارت و آموزش فنی حرفه ای می تواند به عنوان رشد اقتصادی و عدالت محور در افزایش بهره وری در کاهش هزینه تولید رفاه اجتماعی و امید به زندگی جوانان راهگشا و تاثیر گذاشته باشد.

وی با اشاره به اینکه طبق گزارشات وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی 50 درصد از جوانان  جویای کار هیچگونه مهارتی ندارند، بیان کرد: اگر بتوانیم جوانان جویای کار را به دو بال علم و فن مجهز کنیم حتما اشتغال پایدارخواهند داشت و اگر جوانان را در بخش خصوصی وارد کنیم غیر ازعلم حتما به مهارت نیاز دارند.

مهرابی ادامه داد: اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان همدان به عنوان زیر مجموعه ای از سازمان آموزش  فنی و حرفه و تعاون کار کشور در بخش مهارت های غیر رسمی می تواند به نیازهای استان در حرفه های مختلف پاسخ دهد.

مدیرکل فنی حرفه ای استان همدان ابراز کرد: آموزش مهارتی غیر رسمی به معنای آنکه هر چه نیاز بازار کار باشد با استفاده از توان بخش دولتی و توان آزاد زیر مجموعه و کارآفرینان و کارفرمایان بخش خصوصی بتوان دوره ای طراحی و اجرا کرد و سپس ارزشیابی مهارت و در نهایت گواهی نامه مهارت ارائه داد.

وی گفت: بسیاری از دانش موزان و دانشجویان و فارغ تحصیلان دانشگاهی رغبت زیادی به آموزش ها و مراکز فنی حرفه ای دارند، به طورد که حدود 80 درصد از ورودی های مراکز فنی حرفه ای استان همدان از دانشجویان و  فارغ تحصیلان دانشگاهی است.

مهرابی عنوان کرد: فنی حرفه ای در مسیر نیاز سنجی و براساس نیاز های برآورد شده  فنی حرفه ای استان نشان می دهد که  نیازها به سمت بومی و محلی حرکت می کند.

مدیرکل فنی حرفه ای استان همدان با بیان اینکه آموزش فنی وحرفه ای استان پویا فعال و کارامد است، اظهار داشت: با استفاده توان تجهیزاتی خوب و فضای آموزشی مناسب و مربیان و کارشناسان  کارآمد آموزش های مهارتی در استان یکی از قطب های کشور شده و رتبه هایی را در استان و کشور داریم.

وی افزود: در سال اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل اداره کل فنی و حرفه ای بحث ارتقای شایستگی دانش آموختگان و دانشجویان دانشگاهی را جهت رفع نیاز بازار کار به نیروی متخصص در الویت قرار داده و سپس بحث توانمند سازی عشایر و روستاییان و افراد در معرض آسیب های اجتماعی و زنان بی سرپرست و بد سرپرست در اولویت های بعدی است.

مهرابی عنوان کرد: از عملکردهای سازمان فنی و حرفه ای استان میتوان به واگذاری پروژه های عمرانی به بخش خصوصی، پیگری مدیریت عملکرد جامع در استان، تجهیز مراکز سنجش آزمون مراکز آنلاین در راستای دولت الکترونیک، توسعه و تقویت تیم المپیاد و نخبگان مهارتی استان، توسعه و تقویت بخش خصوصی اشاره کرد.

مدیرکل فنی حرفه ای استان همدان گفت: در حوزه آموزش مهارتی در 3 ماهه اول سال 95 حدود 24هزار و 649 نفرساعت در پادگان ها، در حوزه آموزش دولتی در 3 ماهه اول 1 میلیون نفر ساعت در پادگان ها و کارگاه های ثابت شهری، تیم ثابت روستایی، تیم زندان، استاد شاگردی، پایگاه عشایری، پایگاه اصناف آموزش دیده اند.

وی افزود: 746هزار نفر ساعت توسط آموزشگاهای خصوصی آموزش دیده اند و در حوزه دانشجویان علمی کاربردی در 12 رشته 169نفر تکنسین در حوزه آموزشی، آموزش می بینند.

مهرابی با اشاره به اینکه 52 درصد آموزش دیدگان بانوان و48 درصد آقایان می باشند، گفت: در 3 ماهه اول در استان 365 حرفه آموزش داده شده و 249 کارگاه در سطح استان فعال هستند.

وی عنوان کرد: تعداد افرادی که در سه ماهه اول سال 95 به مرحله آزمون رسیدند 12هزارو 700نفر بودند که 70درصد از نتیجه قبولی برخوردار می شوند.

مهرابی اضافه کرد: در تاریخ 7 و8 مرداد ماه هفدهمین دوره مسابقات ملی مهارت در مرحله استانی با حضور 137 نفراز نخبگان استان در 27 رشته  برگزار خواهد شد و برگزید گان نهایی این مسابقات در اردوی 3 ماهه برای مسابقات ملی مهارت کشوری اعزام خواهند شد.

وی ادامه داد: از حوزه هایی که اداره کل فنی و حرفه ای تمایل به فعالیت در آن دارد می توان به آموزش روستایی، آموزش مشاغل خانگی، آموزش اینترنتی مخصوصا در حاشیه شهرها و نقاط آسیب پذیر اشاره کرد.

مدیرکل فنی حرفه ای استان همدان بیان کرد: بر اساس مقایسه عملکرد استان همدان و کشور که در سال 94 انجام شد در حوزه آموزش های دولتی استان همدان 60 درصد از میانگین کشور بالاتر بوده است.

وی خاطرنشان کرد: همچنین ضریب نفوذ آموزش ها در کشور سه و 61 دهم درصد و در استان همدان 12و 45 صدم درصد می باشد همچنین سرانه آموزشی کشور 7 دهم درصد و استان یک و 3 دهم درصد است که در مقایسه با کشور بالاست.