100درصد ساختمان‌های شهری همدان نیازمند مقاوم‌سازی اند/افتتاح پارکینگ آقاجانی بیگ تا سال آینده

رئیس کمیسیون معماری، شهرسازی و فنی عمرانی شهر همدان اظهار کرد: 100 درصد ساختمان‌های شهری همدان نیازمند مقاوم‌سازی هستند، که بعضی از این ساختمان نیازمند رسیدگی‌های خرد هستند.   به گزارش خبرنگار پایگاه خبری”فردای همدان”، حمیدرضا طبی‌مسرور، رئیس کمیسیون معماری، شهرسازی و فنی عمرانی شهر همدان امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: جایگاه شورای اسلامی […]

رئیس کمیسیون معماری، شهرسازی و فنی عمرانی شهر همدان اظهار کرد: 100 درصد ساختمان‌های شهری همدان نیازمند مقاوم‌سازی هستند، که بعضی از این ساختمان نیازمند رسیدگی‌های خرد هستند.

 

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری”فردای همدان”، حمیدرضا طبی‌مسرور، رئیس کمیسیون معماری، شهرسازی و فنی عمرانی شهر همدان امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: جایگاه شورای اسلامی به وضوح در قانون اساسی اشاره شده ولی با توجه به مسائل جنبی گاهی جایگاه قانونی، عرفی و شرعی این ارگان به عنوان نمایندگان مردم کمتر دیده می‌شود که امیدوارم این موضوع به تدریج از بین تغییر کند.

وی ادامه داد: شخصیت اعضاء شورا حقوقی است و توسط تک تک آراء مردم به دست می‌آید پس نتیجه افکار مردم است.

رئیس کمیسیون معماری، شهرسازی و فنی عمرانی اظهار کرد: تمام کمیسیون‌ها برای ارتقاء جامعه و فضا شهری از حیث‌های فرهنگی، آسایش و محیط زیست تلاش می‌کنند و توجه به محیط زیست را به عنوان یک منبع خدادادی از مهمترین اصول شورای اسلامی می دانند.

تمام پروژ‌ه‌های شهری باید پیوست‌های فرهنگی داشته باشند

طبی‌مسرور با بیان اینکه تمام پروژ‌ه‌های شهری باید پیوست‌های فرهنگی داشته باشند، ابراز کرد: پروژه‌های فاقد پیوست فرهنگی به قطع ابتر هستند و اگر در پروژه بزرگی مانند بوعلی پیوست فرهنگی نبود با مشکلات زیادی رو به‌رو می‌شدیم.

وی با اشاره به حادثه پلاسکو که موجب شهادت و جان باختن بسیاری از آتش نشانان و هموطنان شد، اضافه کرد: مقررات ملی ساختمان‌ها تدوین و تمام موارد حفاظتی و ایمنی در نظر گرفته شده و تمام اشخاص حقیقی و حقوقی باید مقررات ملی را اجرا کنند.

بازرسی از مراکز تجاری شهر همچنان ادامه دارد

رئیس کمیسیون معماری، شهرسازی و فنی عمرانی با تاکید بر اینکه وظیفه شورا به عنوان ناظران شهر حراست از جان و مال مردم است، گفت: از تعدادی از پاساژ‌‌ها، مراکز تجاری و خرید به صورت تصادفی بازرسی شده است و این بازرسی همچنان ادامه خواهد داشت.

طبی‌مسرور ادامه داد: در پی همین بازدید، پاساژ استقلال تنها مقداری از نظر سازه بنا مشکل دارد همچنین پاساژ قدس در مسئله پیش‌گیری از مباحث بحرانی مانند زلزله، آتش سوزی و … باید اقدامات بیشتری صورت گیرد.

وی با عنوان اینکه 100 درصد ساختمان‌های شهری همدان نیازمند مقاوم‌سازی هستند، اذعان کرد: بعضی از این ساختمان ها نیازمند رسیدگی‌های خرد هستند.

جداره سازی خیابان اکباتان در اولویت است

رئیس کمیسیون معماری، شهرسازی و فنی عمرانی با اشاره به پیاده رو سازی خیابان اکباتان بیان کرد: پردازش جداره‌های خیابان اکباتان از کف‌سازی مهم‌تر است زیرا اگر نتوانیم در زیرساخت‌ها آرامش را بکشانیم، این اقدامات بی تاثیر است.

طبی‌مسرور یادآور شد: با توجه به حضور تپه باستانی هگمتانه در انتهای خیابان اکباتان، طراحی و شکل این خیابان متناسب با آن انجام خواهد شد.

وی در پاسخ به سئوال خبرنگار”فردای همدان” در رابطه با امکان وجود آثار باستانی در زیر خیابان اکباتان اظهار کرد: در این خیابان به دلیل همین احتمال کند و کارها عمیق نخواهد بود و اگر در بین ساخت و ساز به اشیائی برخورد کنیم به میراث فرهنگی انتقال می‌دهیم و در حفظ میراث فرهنگی استان اهتمام داریم.

وی عنوان کرد: فاز نخست پروژه پارک ملل همدان با 550 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری خواهد شد که برای اجرای کل پروژه هزار و 500 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری می‌شود همچنین با توجه به همجواری این پارک با فرودگاه همدان بررسی‌های لازم در زمینه مدیریت ترافیک و اصلاح شکل هندسی اطراف آن صورت گرفته است.

رئیس کمیسیون معماری، شهرسازی و فنی عمرانی اظهار کرد: در دو دهه گذشته مدیریت شهری و دستگاه‌های ناظر در زمینه ساخت و سازهای بی‌رویه و بدون مجوز موفق عمل نکردند که برای جلوگیری از این مشکلات سعی کردیم در صدور مجوزها سهل و آسان عمل کنیم.

افتتاح پارکینگ آقاجانی بیگ تا سال آینده

طبی‌مسرور با اشاره به زمان تحویل زمین پارکینگ آقاجانی بیگ در 15 فروردین با تعیین 241 میلیارد ریال هزینه، بیان کرد: قرارداد مشاور 3.5 میلیارد تومان بوده که 2.5 میلیارد تومان هزینه آن انجام شده و پیش‌بینی می‌شود سال آینده به پایان برسد.

وی در رابطه با پروژه‌های در دست تکمیل عنوان کرد: پل سردار همدانی، بازار سینا، پارکینگ آقاجانی بیگ، پیاده‌راه اکباتان و میدان، پارک ملل، میدان بار مرکزی، تالار قرآن، کارخانه سیمان، بازار سنگ و آهن و بازار خودرو از پروژه‌های کلان در دست اجرا است.

رئیس کمیسیون معماری، شهرسازی و فنی عمرانی ادامه داد: بسیاری از پروژه‌های خرد در شهر به دلیل برودت هوا تعطیل هستند و دامه روند ساخت آن به صلاح نیست.

طبی‌مسرور با بیان اینکه تاکنون 152 مورد از شمع‌های پل سردار همدانی اجرایی شده، ابراز کرد: اجرای 100 شمع در راستگرد تقاطع مانده است و سرمایه‌گذاری بیش از 50 میلیارد تومان در این پروژه صورت می‌گیرد که تاکنون 11 میلیارد تومان توسط پیمانکار هزینه شده ولی مبلغ پرداختی توسط شهرداری همدان مبلغ کمتری بوده است.

وی ادامه داد: به دنبال پیدا کردن منبع جدید برای این پروژه هستیم زیرا منبع مالی که قبل برای آن در نظر گرفته شده پاسخگو نبود.

این مقام مسئول تصریح کرد: تعطیلی اخیر پروژه تقاطع غیرهمسطح سردار شهید همدانی به سبب تهیه قالب‌ها بود ولی به طور قطع افتتاح پروژه از زمان‌بندی انجام شده دیرتر انجام می‌شود.

3 تا 4.5 میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز برای سازه گنبد تالار قرآن

طبی‌مسرور اظهار کرد: سازه گنبد تالار قرآن مورد بررسی مجدد قرار گرفته و درصد آسیب‌دیدگی از حد انتظار ما کمتر بود و با هزینه حداقلی قابل رفع است ولی اعتبار مورد نیاز برای سازه گنبد 3 تا 4.5 میلیارد تومان است.

وی با اشاره به فضای پارکینگ تالار قرآن ابراز کرد: ملک پشت تالار قرآن ویژه برای پارکینگ این طرح در حال تملک و خریداری است ولی متاسفانه این مشکلات به علت نداشتن برنامه تدوین شده برای پروژه‌ها است.

پروژه تالار قرآن به آبروی ملی تبدیل شده است

وی با بیان اینکه شهرداری همدان باید منابع مالی اجرای این پروژه را حتی از طریق تعطیل کردن پروژه های مهمی چون پل سردار همدانی تامین کند، اذعان کرد: ایرادات سازه گنبد تالار قرآن همدان شناسایی شده ولی اصلاح نشده است؛ پروژه تالار قرآن به آبروی ملی تبدیل شده و در سطح کشور بسیار زبانزد و شناخته شده است.

رئیس کمیسیون معماری، شهرسازی و فنی عمرانی ابراز کرد: در شورای شهر دوره چهارم داخل رینگ دوم مجوز برج‌سازی داده نشد و سرمایه‌گذاران به رینگ‌های بعدی شهر و در مساحت‌های 800 تا 1000 متر هدایت شدند اما در دوره‌های قبل مجوز بلندمرتبه‌سازی در مساحت 300 متر خیابان بوعلی داده شد.

طبی مسرور اضافه کرد: طرح جامع و تفصیلی در دست برنامه‌ریزی است که باید آسیب شناسی شود تا نیازمندی‌های واقعی شهر دیده شده و مشکلی در 10 سال آینده دیده نشود.

ایجاد شهرداری منطقه 5 در بافت فرسوده

وی ابراز کرد: تکمیل پروژه‌های ناقص شهری و آسیب شناسی طرح‌های تفصیلی، تبیین ضوابط شهرسازی کارا و کاربردی، تدوین پهنه‌های بلندمرتبه‌سازی، شهرک‌های ویلایی، پزشکی و ورزشی، ایجاد شهرداری منطقه 5 در بافت فرسوده و منطقه بازار و برندسازی از اولویت‌های کمیسیون محسوب می‌شود.