سه ميليارد دلار سرمايه گذاري خارجي در انرژي هاي تجديد پذير تصويب شد

وزير نيرو گفت: سه ميليارد دلار سرمايه گذاري خارجي در بخش انرژي هاي تجديد پذير به وزارت اقتصادي و دارايي درخواست شده و مورد تصويب قرار گرفته است. به گزارش پایگاه خبری”فردای همدان” حميد چيت چيان، وزير نيرو روز شنبه در آيين آغاز عمليات اجرايي برج خشک دوم نيروگاه شهيد مفتح همدان اظهار کرد: حجم […]

وزير نيرو گفت: سه ميليارد دلار سرمايه گذاري خارجي در بخش انرژي هاي تجديد پذير به وزارت اقتصادي و دارايي درخواست شده و مورد تصويب قرار گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری”فردای همدان” حميد چيت چيان، وزير نيرو روز شنبه در آيين آغاز عمليات اجرايي برج خشک دوم نيروگاه شهيد مفتح همدان اظهار کرد: حجم قرار داد بسته شده يک هزار و 100 مگاوات است و 400 مگاوات ديگر نيز به زودي بسته مي شود و در مجموع يک هزار و 500 مگاوات سرمايه گذاري که تا کنون درخواست داده شده و به تصويب وزارت اقتصاد و دارايي رسيده است.

وي ادامه داد: امروز شاهد بهره برداري 2 نيروگاه خورشيدي 7 مگاواتي و آغاز عمليات اجرايي سه نيروگاه خورشيدي 7 مگاواتي در استان همدان بوديم .

وي اضافه کرد: همچنين عمليات اجراي خنک کن برج نيروگاه مفتح آغاز شد که همه اين فعاليت ها نشان دهنده توجه وزارت نيرو و دولت به مسايل زيست محيطي است.

وي افزود: شايد اين سوال به نظر برسد که با وجود داشتن نيروگاه هاي بزرگ و متعدد چه دليلي دارد براي افتتاح 14مگاوات نيروگاه خورشيدي اين چنيين مراسم برگزار شود که علت آن وجود دو ويژگي خاص است که جمهوري اسلامي ايران در برابر مسئوليت بين المللي که دارد خود را موظف به کاهش انتشار گازهاي گلخانه اي کرده است.

چيت چيان افزود: ايران به صورت داوطلبانه برنامه مشارکت جدي خود را در افزايش سهم انرژي تجديد پذير در توليد برق اعلام کرد و در اين برنامه تا سال 2030 هفت هزار و 500 مگاوات نيروگاه تجديد پذير نصب کند.

وي اظهار کرد: در برنامه ششم توسعه نمايندگان مجلس تصويب کردند که 5 هزار مگاوات در طول برنامه و در پنج سال ايجاد شود.

وي گفت: طبق تعهد براي جلوگيري از انتشار گازهاي گلخانه اي در دنيا همه شرايط را کشور ما فراهم کرده است و اين طرح با سرمايه گذاري خارجي شکل گرفت و بسيار براي ما مهم است چرا که ايران کشوري رو به رشد است و طبق فرموده رهبر معظم انقلاب در برنامه ششم بايد به رشد متوسط سالانه هشت درصد در توليد ملي دست يابيم و براي رسيدن به اين رشد در هر سال بايد پنج هزار مگاوات نيروگاه جديد وارد مدار شود.

وزير نيرو گفت: در اين زمينه محدوديت سرمايه و منابع مالي است که در 11 سال گذشته مجوز هايي براي احداث 37هزار مگاوات نيروگاه توسط بخش خصوصي صادر شده و بخش خصوص تنها 12 مگاوات از 37 مگاوات را سرمايه گذاري کند.

چيت چيان اضافه کرد: تحقق نيافتن همه موارد به دليل محدوديت تکنولوژي نيست بلکه به دليل و محدوديت منابع بوده است لذا بايد از سرمايه گذار بخش خصوصي استفاده کرد.

وي ادامه داد: وزارت نيرو زمينه سرمايه گذاري خارجي و داخلي را براي احداث نيروگاه فراهم کرد و از کشورهاي متعدد پيشنهاد سرمايه گذار دريافت کرد که برخي از طرح ها نيز بسيار زود اجرا و بهره برداري شد.

چيت پيان گفت: به زودي در استان هرمزگان عمليات اجرايي نيروگاه حرارتي 1400 مگاواتي به زمين زده مي شود که با تامين منابع مالي از خارج صورت گرفته است.

وي در خصوص نيروگاه شهيد مفتح همدان نيز گفت: 25 سال پيش احداث نيروگاه شروع شده مسايل محدوديت در منابع آب آن زمان به اين اندازه شناخته شده نبود و اگر آن زمان محدوديت آب مشخص مي شد چه بسا نيروگاه در اين منطقه ساخته نمي شد.

چيت چيان افزود: نيروگاه شهيد مفتح احداث شد و 50 حلقه چاه نيز در اطراف نيروگاه براي تامين آب نيروگاه زده شده تا با تمام ظرفيت کار انجام شود.

وي ادامه داد: اين نيروگاه 15 ميليون متر مکعب آب لازم داشت که برداشت و پايين رفتن سطح آب زير زميني موجب شد وزارت نيرو توليد برق را محدود کرد و در سال هاي اخير بايد در اين باره چاره جويي مي شد.

وي گفت: تبديل برج هاي خنک کننده تر به خشک راهکاري بود که انجام شد تا ميزان مصرف آب به 15 درصد تقليل يابد و

و اقدام دوم به جاي اينکه از آب زير زميني استفاده شود از پساب حاصل تصفيه فاضلاب شهر همدان براي اين نيروگاه استفاده شود و هم اکنون با اين اقدام مصرف آب نيروگاه به 10ميليون متر مکعب کاهش يافته است و 6 ميليون و 500 هزار متر مکعب نيز از پساب استفاده مي شود.

وي افزود: در ادامه اين کار نيز با ساخته شدن برج هاي خنک کننده خشک مصرف کل آب نيروگاه به يک ميليون متر مکعب کاهش مي يابد که در واقع هر دو اقدام در راستاي اهداف زيست محيطي انجام شده است.

طرح برج خشک دوم نيروگاه شهيد مفتح در طول 30 ماه ساخته مي شود و يک هزار و 20 ميليارد ريال سرمايه گذاري لازم دارد و موجب صرفه جويي 85 درصدي آب مي شود.

در سفر يک روزه وزير نيرو به استان همدان چند طرح عمراني از جمله نيروگاه خورشيدي ، تصفيه خانه رزن و مجتمع آبرساني روستاي چايان در رزن بهره برداري و عمليات اجرايي سه نيروگاه خورشيدي آغاز شد.