اولین دوره ارتقا سواد رسانه ای فعالان فضای مجازی همدان برگزار شد

اولین دوره آموزشی ارتقاء سواد رسانه ای فعالان فضای مجازی استان همدان برگزار شد که در این دوره 180 نفر از فعالان فضای مجازی شهرستانهای مختلف همدان حضور داشتند.     به گزارش “فردای همدان”، در این دوره آموزشی که با حضور نزدیک به 180 نفر از فعالان فضای مجازی شهرستان های مختلف همدان در […]

اولین دوره آموزشی ارتقاء سواد رسانه ای فعالان فضای مجازی استان همدان برگزار شد که در این دوره 180 نفر از فعالان فضای مجازی شهرستانهای مختلف همدان حضور داشتند.

 

 

به گزارش “فردای همدان”، در این دوره آموزشی که با حضور نزدیک به 180 نفر از فعالان فضای مجازی شهرستان های مختلف همدان در مجتمع تفریحی و توریستی گنجنامه همدان برگزار شد، کارگاه های مختلفی در حوزه موضوعات مرتبط با سواد رسانه ای اجرا شد و آقای حامد امامی و خانم نهرین به تدریس این دوره پرداختند.

کارگاه بررسی آسیب ها و فرصت های شبکه های اجتماعی و نیز کارگاه تکنیک های اندروید ، آینده پژوهی فضای مجازی، گفتمان انقلاب اسلامی ، وظایف امروز فعال فضای مجازی جبهه فرهنگی انقلاب ، تکنیک های رسانه ای و جنگ روانی و جریان شناسی رسانه های کشور، دنیای امروز و دگرگونی ماهیت رسانه از جمله کارگاه های آموزشی ای بود که در این دوره برگزار شد.

بررسی فرصت ها و تهدیدهای فضای مجازی استان همدان، جلسات مختلف پرسش و پاسخ، مراسم ذکر و توسل و… از دیگر برنامه های متنوع این دوره بود.

آشنایی حداقلی با اولویت ها و مفاهیم انقلاب اسلامی، فعالیت موثر در حوزه فضای مجازی استان همدان، همکاری و فعالیت در یکی از مجموعه های فرهنگی فعال در سطح استان همدان از جمله شرایط عمومی شرکت کنندگان در این دوره بود.

 

مدیرکل ورزش و جوانان استان در این مراسم در خصوص هداف از اجرای این طرح گفت : هدف از اجرای این طرح تربیت و آگاهی بخشی نسل جوان فعال در عرصه فضای مجازی است و امروز عرصه فضای مجازی به یکی از مهمترین کانون های اوقات فراغت نوجوانان و جوانان تبدیل شده است که هم می تواند تهدید و حتی فرصت باشد و برای استفاده از آن باید برنامه ریزی کرد .

وی گفت: اجرای این طرح در راستای سیاستهای حوزه فضای مجازی وزارت ورزش و جوانان و تربیت 8 هزار مدرس سواد رسانه ای کشور در 10 استان کشور و از جمله استان همدان برگزار می شود و مدت زمان اجرای این طرح به مدت 8 ساعت و با حضور اساتید مجرب کشوری بود .

منعم گفت: 32 درصد جمعیت استان همدان را جوانان تشکیل می دهند و در حال حاضر بیش از 50 درصد کار برای فضای مجازی را جوانان تشکیل می دهند و باید توجه به فضای مجازی در دستور کار قرار گیرد.

معاون فرهنگی و امور جوانان نیز در این مراسم افزود: با توجه به حضور همه جانبه رسانه ها و نقش مهم آنها در زندگی روزمره ما، محتوای پیام هایی که در طول روز در محیط کار، خانه و مهمانی دوستانه و … بین ما تبادل می شود ، بی شک در شیوه زیستن یا سبک زندگی ما موثر است به همین دلیل باید به آموزش سواد رسانه ای در کشور اهمیت ویژه ای داده شود.

وی اظهار کرد: ذهن ما از طریق رسانه ها در معرض دریافت انبوهی از اطلاعات قرار دارد، اطلاعاتی که مدام تولید و باز تولید یا جایگزین اطلاعات قبلی ما می شودکه در این میان کانال های ماهواره ای ، تلفن های همراه و اینترنت به دلیل سهولت بیشترین ضریب نفوذ و تاثیرگزاری را دارند.

وی با اشاره به هیاهوی رسانه های گوناگون در اطراف هر فرد خاطرنشان شد: مخاطبی موفق خواهد بود که بتواند با آگاهی های ناشی از سواد رسانه ای ، در مواجه با پیام های متعدد رسانه ها ، رابطه خود و رسانه ها را مدیریت کند.

ربانی مهر بیان کرد: مخاطبی که از سواد رسانه ای برخوردار است ، می تواند از بین انبوه اطلاعات ، آگاهانه دست به گزینش درست بزند.

وی سواد رسانه ای را به توانایی تحلیل و ارزیابی محتوای پیام های رسانه ای تعریف کرد و یادآور شد: سبک زندگی در عصر رسانه نیاز به دانش و مهارت دارد که در طرح آموزش رسانه به دنبال این هدف مهم و ارزشمند در کشور هستیم.

مجری طرح راهنمایان سواد رسانه ای در کشور نیز در ادامه به اجرای این طرح درسال 95 در سه استان کشور پرداخت و افزود: همدان چهارمین استانی است که به همت مجموعه سازمان های مردم نهاد، اداره کل آموزش و پرورش و ورزش و جوانان این استان ، اولین کارگاه آموزشی راهنمایان سواد رسانه ای در آن برای مشاوران ، مربیان ،معاونان پرورشی و نمایندگانی از سازمان های مردم نهاد فعال در این استان برگزار شد.

امامی با اشاره به زمان آغاز اجرای این طرح آموزشی از سال 82 در کشور اظهار کرد: تا کنون 320 دوره اموزشی در نقاط مختلف ایران اسلامی برای گروه های مختلف سنی از جمله معلمان ، دانشجویان ، مدیران و اعضای سازمان های مردم نهاد برگزار و نکات علمی – مهارتی در خصوص فضای مجازی به آنان در قالب کارگاه آموزشی ارائه شده است.

مجری طرح آموزشی سواد رسانه ای در کشور از مدیریت فضای مجازی بعنوان یک مهارت مهم در زندگی هر فرد ایرانی در عصر حاضر یاد کرد و افزود: سبک زندگی در عصر رسانه در جامعه ما نیاز به گسترش دامنه اموزش های رسانه ای دارد.

گفتنی است: مراسم اختتامیه این دوره آموزشی با حضور منعم مدیرکل ورزش و جوانان استان، ربانی مهر معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان برگزار شد.