جامعه برای کارآفرینی سرمایه‌گذاری کند/ هر کارگاه با استخدام یک نیرو مشکل شغل را حل می‌کند

نشست هم اندیشی هیات امنای کانون کارآفرینی و نهادها و تشکل های بخش خصوصی استان همدان برگزار شد.         به گزارش “فردای همدان”، دومین صبحانه کاری تشکل‌های بخش خصوصی به دعوت کانون کارآفرینان استان به میزبانی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حالی برگزار شد که مدیران بخش‌های خصوصی و […]

نشست هم اندیشی هیات امنای کانون کارآفرینی و نهادها و تشکل های بخش خصوصی استان همدان برگزار شد.

 

 

 

 

به گزارش “فردای همدان”، دومین صبحانه کاری تشکل‌های بخش خصوصی به دعوت کانون کارآفرینان استان به میزبانی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حالی برگزار شد که مدیران بخش‌های خصوصی و یا نمایندگان آنها در این برنامه به ارائه نظرات و پیشنهادات خود پیرامون برگزاری جشنواره کارآفرینان برتر، تأسیس صندوق خیرین کارآفرین و ماده 148 قانون کار پرداختند.

هرچند در این جلسه برخی مدعوین برخلاف انتظار حضور پیدا نکرده بودند اما این برنامه فرصتی پیش‌روی آورد تا چالش‌های بخش خصوصی، کارآفرینی و سرمایه‌گذاری در حضور مدیرکل کار و رفاه اجتماعی به عنوان نماینده دولت مطرح شد.

در نخستین نشست این مجموعه نیز مسائل مربوط به تأمین اجتماعی مورد ارزیابی و تبادل نظر قرار گرفته بود.

حال در دومین جلسه تشکل‌های بخش خصوصی و دولتی استان آنچه گذشت تحلیل برخی مباحث روز از جمله آموزش کارآفرینان بود که گفته شد غفلت از این موضوع باعث ضرر و زیان واحدهای تازه کار شده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان در این نشست با بیان اینکه کارآفرینی در کشور ما مبحثی نوپا است، افزود: با این وجود در دهه اخیر این موضوع به جد دنبال شد و می‌توان با اطمینان گفت که ایران می‌تواند به دلیل داشتن منابع انسانی و ظرفیت‌های سرمایه‌گذار قطب کار و کارآفرینی باشد. اما متأسفانه وجود اقتصاد نفتی این بحث را کمرنگ کرده است که لازم است «اقتصاد کارآفرینی» جایگزین آن شود.

احمد توصیفیان‌پور بیان کرد: کارآفرینی پیامدهایی چون اشتغال، نوآوری، خلاقیت و عدم وابستگی و در نهایت امنیت کشور را به دنبال دارد و در حقیقت کارآفرینی یک استراتژی برای تحقق اقتصاد مقاومتی است که می‌تواند مشکلات دولت را کاهش دهد.

جامعه به جای سرمایه‌گذاری روی آسیب‌های اجتماعی برای کارآفرینی سرمایه‌گذاری کند

وی بحران جمعیت سال های 55 تا 65، بحران مدرسه در سال‌های 65 تا 75 و بحران کنکور در سال‌های 75 تا 85 و سپس بحران کار، ازدواج، مسکن و اشتغال در سال‌های 85 تا 95 را تلنگری بر برنامه‌ریزان دانست که در آن سال‌ها از رشد جمعیت و نیازهای آنها غافل شدند.

توصیفیان گفت: در این شرایط دولت باید موانع کارآفرینی را با سیاست‌های حمایتی مرتفع سازد که در این ارتباط لازم است دو مسأله مدنظر باشد که یکی حذف و یا کاهش محدودیت‌های کارآفرینی و دیگری ترغیب و تشویق کارآفرینان به ادامه مسیر است.وی از ضرورت‌های تحقق این موضوع به مسائلی اشاره کرد و گفت: برای تحقق این مهم آموزش کارآفرینی، ایجاد مراکز مالی حمایت‌کننده به همراه حمایت و احترام کارآفرینان ضروری است.

توصیفیان تأکید کرد: باید اساتید دانشگاهی کاری کنند که کارآفرین بهترین گروه مرجع در جامعه باشد.

وی آموزش کارآفرینی را در حوزه خانواده مهم دانست و گفت: اداره کار آمادگی دارد این آموزش‌ها را با ارائه گواهی‌نامه توسعه دهد که چه بسا هم‌اینک این نوع آموزش‌ها وجود دارد.

هر کارگاه با استخدام یک نیرو مشکل شغل را حل می‌کند

توصیفیان با اشاره به بحث نظام استاد شاگردی و کارورزی که در گذشته اجرا می‌شد و در آن 50 درصد حقوق کارگر را دولت تقبل شده بود، افزود: با این اقدام نیروی کارورز پس از 11 ماه آموزش و مهارت می‌توانست جذب بازار کار شود.

وی ادامه داد: هم‌اینک 40 هزار کارگاه در استان همدان فعال هستند که اگر هر کارگاهی یک نیروی کار استخدام کند مشکل بیکاری تا حدودی مرتفع خواهد شد که البته برای تحقق این موضوع باید مشوق‌هایی در نظر گرفت. وی در خصوص برگزاری جشنواره کارآفرینان برتر نیز گفت: هدف از اجرای این جشنواره معرفی گروه‌های مرجع کارآفرینی و فرهنگ‌سازی کارِ کارآفرینی است که برای اجرای آن ثبت‌نام کارآفرینان از 16 خرداد تا 16 مرداد 95 انجام شد که در نهایت 184 نفر شامل 92 نفر در بخش صنعت، 33 نفر در بخش کشاورزی و 59 نفر در بخش خدمات ثبت‌نام کردند که پس از تشکیل کمیته داوری و مصاحبه از 20 نفر از کارآفرینان، در پایان 3 نفر از بخش صنعت، یک نفر از بخش کشاورزی و 3 نفر از بخش خدمات به جشنواره کارآفرینان ملی معرفی شدند.

مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی همچنین در ارتباط با خیرین کارآفرین گفت: دانشکده کارآفرینی تهران با 31 میلیارد تومان از محل مراسم گلریزان توسط خیران کلنگ‌زنی شد و حال با توجه به اینکه همدان خیران بسیاری را از دیرباز داشته و دارد نیاز است تا با برگزاری مراسم گلریزان برای این موضوع به دنبال فرهنگ‌سازی این مهم باشیم.

در این نشست رئیس کانون کارآفرینان استان همدان نیز گفت: با توجه به اینکه کانون کارآفرینان تشکیلاتی نوپا است و هنوز قادر به حمایت مالی و تسهیلاتی از اعضا نیست اما مباحث نرم‌افزاری، فرهنگی و کارآفرینی را به جد دنبال و به پیشنهاد هیأت امنا نکات، مسائل و مشکلات را مطرح و هم‌افزایی لازم را انجام می‌دهد تا در راه توسعه بخش خصوصی گام بردارد.

نصرت‌ا… طاقتی‌احسن اظهار کرد: در هفته جهانی کارآفرینی تبلیغات، فرهنگ‌سازی و مصاحبه‌های مختلفی را داشتیم که قرار بود صداوسیما هم وارد این مباحث شود اما متأسفانه این رسانه برای تبلیغ این مهم ظرفیت خود را به کار نگرفت.

همچنین استاندار همدان نیز با وجود حمایت از این بخش، این هفته در این ارتباط خوب وارد نشد و در جلسات به بیان این موضوع نپرداخت.

وی مدیر جوان اداره کار را علاقمند به حل مشکل و دغدغه‌های بخش خصوصی دانست و بیان کرد: با توجه به روابطی که وی با وزارت دارد می‌توان امیدوار بود که مشکلات مطرح شده در این جلسات پیگیری خواهد شد. طاقتی‌احسن با اشاره به اینکه دغدغه‌هایی در خصوص بازبینی سند آمایش استان وجود دارد، افزود: هر چند این حرکت مثبت و سازنده است اما قرار است یک تیم غیربومی که اشراف کامل به استان ندارند این سند را بازبینی و تصویب کنند که احتمال می‌رود نتوانند اولویت‌ها را شناسایی و سند واقعی را ارائه دهند.

وی ادامه داد: در گذشته نیز چنین خطاهایی وجود داشته و تکرار شده است؛ چراکه هر استانداری که آمد یک اولویت را برای توسعه استان مشخص و مدتی روی آن کار کرد و رفت.

با ریش سفیدی شکایت کارگر از کارفرما حل می‌شود

مدیر کانون کارآفرینان استان همدان با اشاره به اینکه تولیدکنندگان جدیدی که وارد بازار سرمایه‌گذاری می‌شوند با اطلاعات اندک وارد این پروسه شده و کمتر از 6 ماه با مشکل شکایت کارگر مواجه می‌شوند، گفت: این دغدغه جدی‌ترین مسأله در کاهش انگیزه کارفرمایان است که لازم است با توجه به شروع به کار این افراد به جای اینکه شکایت‌ها عیله آنان باشد با ریش‌سفیدی مسائل حل شود.

مدیر کانون کارآفرینان استان همدان با بیان اینکه معتقدم 52 درصد ظرفیت استان کشاورزی، دامداری و باغداری است، افزود: هرچند گردشگری استان مهم است اما با توجه به قوانین حاکم بر کشور نمی‌توان آن را در اولویت دید پس باید سند آمایش راه درست خود را پیدا کند. بخش دوم این نشست بررسی دستور جلسه و پرسش و پاسخ‌های مطرح شده در خصوص ماده 148 قانون کار، جشنواره کارآفرینان، تأسیس صندوق کارآفرینی بود که معاون روابط کار اداره کل تأمین اجتماعی در ارتباط با ماده 148 قانون کار گفت: طبق این ماده تمامی کارفرمایان مکلفند کارگران خود را بیمه کنند که استنکاف کارفرمایان از این مهم مستوجب ماده 148 است.

محمدرضا اسلامی ادامه داد: برخی کارگران هنگام شروع به کار می‌گویند ما بیمه نمی‌خواهیم و پول آن را مطالبه می‌کنند اما بعدها شاکی می‌شوند و هزینه طاقت‌فرسایی را به کارفرما تحمیل می‌کنند که کارآفرینان و مدیران واحدهای تولیدی باید با علم به مقررات قانون کار مانع از ضرر و زیان خود شوند.

اسلامی عمده ضعف کارفرمایان و مدیران واحدهای تولیدی- خدماتی را فقر آموزش کسب‌وکار دانست و بیان کرد: طبق قانون اگر کارگری بیمه نشود پس از شکایت رأی صادره چنین است که حتی 7 درصد سهم کارگر را هم باید کارفرما بپردازد همچنین در این ارتباط حتی امکان شکایت کیفری هم برای اجرای ماده 148 وجود دارد.

کارگران مشتاق‌تر از کارفرمایان برای یادگیری قانون کار

معاون روابط کار اداره کل تعاون کارورفاه اجتماعی با اشاره به اینکه آنقدر که کارگران مشتاقِ آموزش و یادگیریِ قانون کار هستند، کارفرمایان رغبتی از خود نشان نمی‌دهند، افزود: یک رأی غیر کارشناسانه نیز در خصوص شکایت کارگری- کارفرمایی نداشتیم و با نهایت دقت و صرف وقت مسائل را دنبال کردیم.

وی ادامه داد: باید ذهنیت‌ها به اداره کار تغییر کند؛ چراکه کا مجری قانون هستیم و به زعم برخی ذهنیت‌ها مانع سرمایه‌گذاری نیستیم.

با بیان اینکه در قانون مشوق‌هایی برای بیمه کارگری از جمله معافیت از پرداخت درصدی از سهم کارفرمایی در نظر گرفته شده است، افزود: دولت توان استخدام و اشتغال‌زایی را ندارد و این مهم را به بخش خصوصی واگذار کرده است لذا باید این نوع مشوق‌ها افزایش یابد.

سایه تهدید بر سر کارفرمایان

در این جلسه عضو هیأت مدیره خانه صنعت و معدن نیز گفت: متأسفانه همیشه سایه تهدیدهای قانونی بر سر کارفرمایان بوده و این مانع بسیاری از فعالیت‌ها شده است. علی‌اکبر فلاح موضوع ماده 148 را مهم دانست و افزود: ماده 148 به اشتغال پایدار تأکید دارد و اصل و هدف کارآفرینی هم اشتغال و توسعه و امنیت کار است اما در اجرای قانون کار برخی نواقص وجود دارد که باید حل شود.

وی ادامه داد: جریمه‌هایی که پس از شکایت کارگر تأمین اجتماعی آن را مطالبه می‌کند درآمد بادآورده‌ای برای این سازمان است که خلأ قانونی بسیاری را نشان می‌د‌هد. فلاح با طرح این سؤال که چرا کارگری که مدتی بیمه نبوده و از خدمات بیمه‌ای خود هم استفاده نکرده، کارفرما باید جریمه آن را به تأمین اجتماعی بدهد، گفت: در شورای حل اختلاف باید حق رأی‌های مشخص باشد نه اینکه فقط به دنبال جریمه سنگین برای تنبیه کارآفرین باشند.

وی با اشاره به اینکه قرار نیست برای ماده 148 که قانون است دستگاه‌ها بخشنامه صادر کنند، اظهار کرد: نمی‌توان جدی این قانون را گرفت اما می‌توان به دنبال راه حل بود؛ چراکه در صورت اجرای نادرست این قانون کارگاه‌ها رو به تعطیلی رفته و اشتغال از بین می‌رود.

فلاح در ادامه در بیان نقطه نظر مدیر کانون کارآفرینان که کشاورزی را محور توسعه استان دانست بیان کرد: در کدام فعالیت خدماتی، تولیدی و اقتصادی استان از جمله کشاورزی، گردشگری، صنایع دستی و…صنعت» حضور ندارد اصل اساس کارآفرینی صنعت است که می‌تواند محور توسعه باشد.

سازمان‌ها از آموزش کارآفرینان غافل شدند

مدیرعامل شرکت بتن بریس، گفت: باید مشکل جایگاه کارآفرینی را در شرایط امروز جامعه بشناسیم؛ چرا که فردی که وارد کارآفرینی می‌شود با هدف اشتغال و توسعه جلو آمده است.

حسین میرابیان ادامه داد: کارآفرینان تازه کار نیاز به آموزش دارند لذا باید آنها را مجاب به آموزش کرد تا در ابتدای کار دچار مشکل نشوند.وی با انتقاد از اینکه سازمان‌ها و مجموعه‌های دولتی از آموزش کارآفرینان غافل شدند، افزود: آموزش راه برون‌رفت از مشکلات کارآفرینی، بیکاری، شکایت کارگری و… است.

میرابیان عضو هیات امنای کانون کارآفرینان استان ادامه داد: نباید صرف داشتن مدرک دانشگاهی و یا تخصص کارآفرینان در انجام کاری آموزش مهارت کارآفرینی و کسب‌وکار را رها کنیم؛ چراکه کارآفرین در انجام هدف خود درگیر امور اداری، قوانین و مجموعه‌های مختلف خواهد شد.

وقت سنتی نگاه کردن به فرآیند کار تمام شده است

وی با اشاره به اینکه وقت سنتی نگاه کردن به فرایند کار پایان یافته است، ادامه داد: کارفرما یک فرد زورگو نیست کارفرما در حقیقت مثال پدری است که یک خانواده را از نظر مالی مدیریت می‌کند لذا دغدغه او منافع کارگران زیرمجموعه است.

خلأهای قانونی باعث سوء استفاده برخی کارگران شده است

دبیرخانه صنعت استان نیز با بیان اینکه خلأهای قانونی باعث شده است که برخی کارگران از قانون استفاده سوء کند و کارفرما را دچار چالش نمایند، بیان کرد: متأسفانه برخی قوانین کارگری باعث شده که مبحث استاد- شاگردی که می‌توانست مهارت جوانان و افراد غیرشاغل را برای کسب حرفه افزایش دهد از بین برود. وی خواستار آن شد که بخش بیمه از انحصار سازمان تأمین اجتماعی خارج و مدیرتی آن را بخش خصوصی عهده‌دار شود تا رقابت برای کار و انجام قرارداد بیمه‌ای افزایش یابد.

کارآفرینان باید از مشاور کمک بگیرند

مدیر صندوق کارآفرینی امید نیز گفت: مجموعه دولتی باید مسیر را برای کارآفرین تسهیل کنند که البته گفته می‌شود موانع کارآفرینی بیشتر به فضای کسب‌وکار بازمی‌گردد.

محسن افروخته با اشاره به اینکه در ایران فرآیندهای ایجاد یک کسب‌وکار ساده از اخذ مجوز گرفته تا پرداخت تسهیلات و مالیات بسیار طولانی است بیان کرد: به طور تقریبی 318 روز طول می‌کشد تا مجوز لازم برای یک فعالیت اقتصادی صادر شود که بخشی از علت طولانی شدن این فرآیند به دولت و بخشی دیگر به کارفرما مربوط است.

وی راهکار حل این مشکل را آموزش، خدمات مشاوره‌ای و فرهنگی دانست و بیان کرد: فعالان اقتصادی باید از باور سنتی خارج و برای امور خود از مشاور کمک بگیرند.

افروخته ادامه داد: استفاده نکردن از مشاور بسیاری از امور ما ایرانی‌ها را از جمله اخذ گواهی رانندگی، ثبت سند خانه و حتی اجاره‌بها و… طولانی کرده که اگر استفاده از فرهنگ مشاوره شکل بگیرد دیگر چنین مشکلاتی را شاهد نخواهیم بود.

اعتبار تأمین اجتماعی در کشور ما به جریمه کردن است

عضو هیأت امنای کانون کارافرینان استان در این جلسه اظهار کرد: در کشور ما بدون حضور شاکی حسابرسی تأمین اجتماعی اقدام به جریمه کارفرما می‌کند که این نشان می‌دهد اعتبار تأمین اجتماعی به جریمه زیاد است.

مهدی هاشمی با اشاره به اینکه استان ما در بحث صنعت، گردشگری، خدمات و… از سایر استان‌های غرب کشور در رتبه بالاتر قرار دارد، افزود: ما در حوزه تأمین اجتماعی با مشکلاتی مواجه هستیم که لازم است بحث حسابرسی را از این سازمان جدا کنیم. وی ادامه داد: علت ضرر و زیان برخی کارفرمایان در اجرای قانون است؛ چراکه اگر آنان هم همچون برخی افراد از کارگران خود سفته و یا چک بخواهند دیگر شاهد مشکل نخواهند بود.

وی ادامه داد: شرکت‌های مشاوره‌ای نیز که تأمین اجتماعی کارگر را به آن ارجاع می‌دهد فقط به کارگران آموزش می‌دهد که چگونه شکایت کنند و جریمه بگیرند.

بدون آموزش سرمایه تولید هدر می‌رود

در ادامه مسعود میدانچی، رئیس هیأت مدیره کانون کارفرمایان استان بیان کرد: باید گواهی آموزش به عنوان یکی از مهمترین مدرک مورد نیاز دریافت مجوز در دستور کار باشد؛ چراکه لازم است با داشتن آگاهی از کسب‌وکار علاج واقعه قبل از وقوع باشد.

مسعود میدانچی گفت: در صورتی که کارفرما آموزش لازم را نبیند قطعاً سرمایه او نیز هدر خواهد رفت. نقی‌ئی مدیر سرمایه‌گذاری جهادکشاورزی که در این جلسه حضور پیدا کرده بود نیز گفت: با توجه به مشخص بودن دوره فعالیت کشاورزی باید روابط کار و کارگر- کارفرما در این حوزه نیز متفاوت باشد.

نقی‌ئی اظهار کرد: در حالی که در برخی فصول مشخص سال دوره کشاورزی تعطیل است نمی‌توان انتظار داشت که شکایت کارگر در این مدت به نفع او باشد که لازم است مسئولان تأمین اجتماعی این موضوع را مدنظر بگیرند.

نماینده خانه کشاورز استان نیز با بیان اینکه کارفرمایان و واحدهای تولیدی با تمام توان برای مقابله با بحران ‌های اقتصادی حاکم بر کشور ایستادگی کردند گفت: باید دنبال حل مشکلات کارآفرینی و تولید بود تا سرمایه‌گذاران به میدان بیایند.

ابوالقاسم سوزنچی با بیان اینکه متأسفانه نمایندگان بخش خصوصی به بیشتر کارگروه‌ها دعوت نمی‌شوند افزود: بارها در این خصوص مکاتبه داشتیم اما مسئولی پاسخ نداده است. وی ادامه داد: در حالی که نظام صنفی کشاورزی، معاف از مالیات است اما اداره مالیات دفاتر نظام صنفی کشاورزی را دو میلیون جریمه و ما را ممنوع‌الخروج کرده است که اگر در کارگروه‌های خاصِ آن حضور داشته باشیم چنین مشکلاتی بر سر راه ما پیش نخواهد آمد. معاون صنعت، معدن و تجارت استان نیز با طرح این سؤال که از سال‌های گذشته تشکل‌های مختلف بخش خصوصی در راستای کمک به تولید ایجاد شده اما باید دید آیا در این سال‌ها باری از دوش تولید کننده برداشته شده است بیان کرد: از ابتدا مشکلاتی چون بیمه، مالیات، عوارض، تأمین اجتماعی و… را داشتیم اما مشکلات همچنان باقی است و چرخ صنعت هم به سختی می‌چرخد.

عباس احمدی اظهار کرد: هر استانداری که آمد برای توسعه این استان نسخه واحدی را پیچید و رفت و هر کس مزیت‌های استان را از زاویه دید خود بررسی کرد. وی با تأکید بر اینکه باید سند توسعه استان را بخش خصوصی تنظیم کند، افزود: به نظر می‌رسد دولتی‌ها تمایل ندارند با بخش خصوصی وارد کار شوند؛ چراکه اگر قرار بود بر اساس سند توسعه، کشور توسعه یابد حال با تشکیل این همه تشکل باید تاکنون مشکلات بخش تولید، سرمایه‌گذاری و کارآفرینی حل می‌شد.

آموزش‌های غیرکاربردی مشکل تولید و توسعه

در این جلسه محمدرضا سلیمان شرفی از شرکت مدیران بهبود دانش‌سینا نیز گفت: مشکلات تولید و توسعه آموزش‌های غیرکاربردی است که با سرفصل‌های نامشخص بدبینی کارفرما به آموزش را ایجاد کرده است. سلیمان شرفی، پیشنهاد داد: از مرکز کشور چکیده آموزش‌های کارآفرینی اخذ و به کارآفرینان استان ارائه شود.

گفتنی است در پایان این جلسه سومین صبحانه کاری بخش خصوصی با حضور نمایندگان مجلس برگزار شود.

همچنین برگزای جشنواره کارآفرینان برتر از دیگر مصوبات این جلسه بود که مصوب شد برنامه ریزی لازم برای برگزاری این جشنواره صورت بگیرد.