363 هزار فوتی حوادث ترافیکی در ایران

رئیس مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی همدان مبا بیان اینکه ایران جزو 7 یا 8 کشور نخست دنیا در آمار تصادفات است، گفت: از سال 77 تا 93 یعنی طی 17 سال گذشته، 363 هزار فوتی حوادث ترافیکی در ایران گزارش شده است.       به گزارش “فردای همدان”، حبیب معصومی ظهر امروز در […]

رئیس مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی همدان مبا بیان اینکه ایران جزو 7 یا 8 کشور نخست دنیا در آمار تصادفات است، گفت: از سال 77 تا 93 یعنی طی 17 سال گذشته، 363 هزار فوتی حوادث ترافیکی در ایران گزارش شده است.

 

 

 

به گزارش “فردای همدان”، حبیب معصومی ظهر امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به گرامیداشت یادواره قربانیان حوادث ترافیکی به مناسبت 30 آبان ماه اظهار کرد:‌ حوادث ترافیکی می‌تواند پیامدهای جسمی، روحی، روانی، اجتماعی، اقتصادی به همراه داشته باشد و طبق گفته یکی از کارشناسان هر فرد که در اثر تصادف جان خود را از دست می‌دهد یک میلیارد و 200 میلیون تومان خسارت به خانواده، دولت و … وارد می کند.

رئیس مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی همدان با بیان اینکه حوادث ترافیکی به عنوان نخستین علت بار بیماری‌ها، دومین علت سال‌های از دست رفته عمر و سومین علت مرگ و میر در کشور شناخته شده است، افزود: در کودکان زیر 5 سال حوادث ترافیکی چهارمین علت مرگ و میر و در بین سنین 5 تا 17 سال نخستین علت مرگ و میر حوادث ترافیکی است.

وی با بیان اینکه حوادث ترافیکی در دنیا به دلایل مختلفی رخ می‌دهد، افزود:‌ کشورهایی هستند که چندین برابر ایران خودرو دارند اما از لحاظ حوادث رانندگی، کمترین تصادف را به خود اختصاص داده‌اند که از جمله آنها کشور ژاپن است.

معصومی با بیان اینکه علت تصادفات شامل انسان، راه و خودرو است، بیان کرد: در ایران وضعیت راه‌ها به نسبت گذشته بهبود یافته و عمدتاً نصف تصادفات به علت عوامل انسانی و واژگونی رخ می‌دهد.

رئیس مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی همدان با بیان اینکه متأسفانه با پدیده‌ای در استان همدان مواجه شده‌ایم که افراد زیر 18 سال بدون توجه به آئین و مقررات، رانندگی می‌کنند و این امر منجر به تصادفات می‌شود، عنوان کرد: چندین فقره تصادف از سال گذشته تاکنون در همدان رخ داده که راننده کم سن و سال باعث فوت عابران پیاده شده است.

وی با اشاره به آمارهای تصادف طی چند سال اخیر در کشور، گفت: بیشترین آمار فوتی مربوط به سال 84 با 27 هزار نفر فوتی است. همچنین کمترین آمار مربوط به سال گذشته با 16 هزار و 500 فوتی است.

معصومی با بیان اینکه ایران جزو 7 یا 8 کشور نخست دنیا در آمار تصادفات است، افزود: از سال 77 تا 93 یعنی طی 17 سال گذشته، 363 هزار فوتی حوادث ترافیکی در ایران گزارش شده است.

رئیس مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی همدان با بیان اینکه متوسط سالانه 21 هزار و 340 نفر در کشور فوت کرد‌اند که از سال 91 در هر سال زیر 21 هزار نفر فوتی وجود داشته است، گفت: البته طی این سال‌ها تعداد جمعیت و خودروها افزایش داشته است.

 

رئیس مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی همدان با بیان اینکه در  استان همدان نیز بالاترین آمار مربوط به سال 84 است و قریب به 870 نفر فوت شده‌اند، ابراز کرد: در سال 93 آمار فوتی تصادفات به 556 نفر و در سال 94 به 516 نفر رسید.

وی با بیان اینکه کاهش حوادث ترافیکی، کاهش فوتی و مصدومین کار بین‌بخشی می‌طلبد و 20 سازمان برای هدف‌گذاری در این زمنیه موثر است، خاطرنشان کرد:‌ دانشگاه علوم پزشکی در بخش معاونت آموزشی‌ دوره‌های آموزشی برگزار می‌کند و در زمینه پیش بیمارستانی نیز اقداماتی انجام شده است.

معصومی با بیان اینکه در 6 ماهه نخست امسال 6 هزار مصدوم حوادث ترافیکی در بیمارستان‌های استان به صورت رایگان درمان شده‌اند، گفت: در دو سال و نیم اخیر که اورژانس هوایی راه‌اندازی شده در 117 مأموریت، 161 مصدوم به بیمارستان منتقل شده است.

رئیس مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی همدان با بیان اینکه در هفت ماهه امسال تعداد فوتی‌های حوادث ترافیکی مشابه هفت ماهه سال گذشته بوده است، خاطرنشان کرد:‌ در هفت ماهه سال گذشته 355 نفر فوت شدند.

وی با بیان اینکه امسال در بیشتر ماه‌ها با کاهش آمار فوتی مواجه بودیم اما در مرداد و مهر ماه افزایش داشته است، افزود: در نیمه نخست امسال 6 تا 7 درصد با کاهش آمار فوتی مواجه بودیم اما در مهر ماه افزایش یافت که این آمارها مصادف با هفت ماهه سال گذشته شد.

رئیس مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی همدان با بیان اینکه مدت زمان لازم برای رسیدن بر بالین بیمار حائز اهمیت است که به آن زمان طلایی می گویند، افزود:‌ با وجود اینکه در جاده‌های استان 8 دقیقه برای رسیدن بر بالین بیمار ثبت می‌شود، اما گاهی در آزادراه‌ها 17 دقیقه نیز ثبت شده است.

معصومی با بیان اینکه به هنگام دور برگردان زمان از دست می‌رود، گفت: با وجود پیگیری‌های دو سال اخیر این مشکل هنوز رفع نشده است.

وی با بیان اینکه 50 درصد فوتی حوادث ترافیکی در صحنه جان خود را از دست می‌دهند، افزود: 8 درصد فوتی‌ها به هنگام انتقال به بیمارستان، 40 درصد فوتی‌های حوادث ترافیکی در بیمارستان و یک یا 2 درصد در منزل فوت می‌کنند.