تشکیل هسته‌های HSE اصلی ترین راه مقابله با تهدیدات زیستی است

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان گفت: اگر هسته های HSE در مراکز استان شکل گیرد، یکی از اصلی ترین راه های مقابله با تهدیدات زیستی در استان محقق می شود.       به گزارش “فردای همدان”، محمدرضا محمدی در کارگاه آموزشی پدافند غیرعامل با بیان این مطلب افزود: استقرار واحدهای HSE در مراکز […]

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان گفت: اگر هسته های HSE در مراکز استان شکل گیرد، یکی از اصلی ترین راه های مقابله با تهدیدات زیستی در استان محقق می شود.

 

 

 

به گزارش “فردای همدان”، محمدرضا محمدی در کارگاه آموزشی پدافند غیرعامل با بیان این مطلب افزود: استقرار واحدهای HSE در مراکز صنعتی، خدماتی و تولیدی نقش محمی در پدافند غیرعامل زیستی دارد و باید به آن توجه ویژه شود.

محمدی اضافه کرد: پدافند زیستی امروز از پیچیدگی های بیشتری برخوردار شده و می طلبد با متناسب با آن پیچیدگی ها در این خصوص اقدام کنیم.

وی گفت: تهدید زیستی، بحران زیستی ، سوانح و بیماری های طبیعی، تروریسم زیستی و جنگ زیستی مجموعه ای از مفاهیم در خصوص پدافند زیستی است  و این موضوع قدمتی تاریخی دارد به طوری که در هزاره های قبل از میلاد در نمونه ای چاه های آب با عصاره گیاه چاودار آلوده می شد تا برای دشمن محدودیت ایجاد گردد.

وی با تاکید بر استفاده از اقداات پیشگیرانه در مواجه با تهدیدات زیستی گفت: عوامل تهدید کننده زیستی که متناظر با آنها باید عوامل پیشگیرینه تعریف شود عمدتا ناظر به کنش طبیعت است و مواد فعال زیستی، تهدیدات زیستی نوین، باکتری ها و ویروس ها، عوامل ژنی، سلاح های عصبی، سموم زیستی تغییر یافته، بیماری های نوین و … است.

وی با بیان اینکه تهدیدات زیستی انسان، دام، نباتات، محیط زیست و منابع طبیعی، غذا، دارو و آب آشامیدنی را در بر می گیرد گفت: فشار به دولت برای تسلیم شدن، خدشه دار شدن چهره مقتدر نیروهای مسلح، قتل عام مردم،  از بین بردن مقاومت مردمی، کاهش توان نیروهای رزم و پشتیبانی، آسیب زدن به سلامت عمومی جامعه و ایجاد وحشت عمومی از اهداف آفندی دشمن است.

وی با تاکید بر اینکه اختلال در شرایط بهداشتی  و سلامت کشور هزینه های سنگینی به همراه دارد بر اعمال مقاومت ها و اقدامات و ایجاد زیرساخت های پدافندی در زمان صلح تصریح کرد.

وی اقدامات پس از آفند دشمن در زمینه تهدیدات زیستی را رصد و پایش تهدید، هشدار و آشکار سازی تهدید، تشخیص کیفیت تهدید و گستره تهدید، طراحی عملیات برای مقابله، امداد و نجات، مهار بحران رفع آلودگی درمانی و مصون سازی عنوان کرد.

وی تصریح کرد: یکی از پیش نیاز های اصلی اعتماد به نفس ملی، پدافند غیر عامل است و اگر صرت نگیرد، حرکت در اعتلای کشور شدنی نیست از این لحاظ توجه به پدافند غیر عامل نکته مهمی است.

وی با بیان اینکه مطالعات ارزیابی زیست محیطی برای اجرای طرح ها از ابزارهای پدافند زیستی کشور است گفت: برخی از اقدامات سازمان حفاظت محیط زیست در راستای پدافند زیستی است که از جمله آنها می توان به ملزم کردن کارخانجات صنعتی که دارای مواد اولیه صنعتی خطرناک، مخازن و انبارهای سوخت و مواد منفجره هستند به استقرار سیستم های رعایت نکات ایمنی و انجام تمهیدات لازم در برابر تهدیدات طبیعی و غیر طبیعی و استقرار سیستم های مدیریت ایزو در دوران ساخت و بهره برداری از واحدهای صنعتی از جمله این اقدامات است.

وی خاطرنشان کرد: کشور ما پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران همواره در معرض فشار و خطر علیه امنیت ملی مواجه بوده است و به دلیل استقلال خواهی کشور، استکبار نمی تواند به منافع بهره جویانه خود برسد و به این دلیل کشور را با تهدیدات گوناگونی مواجه می کند که لازم است در مقابله با آنها آمادگی های گوناگون در سطوح مختلف در اقشار گوناگون و به روش های گوناگون ایجاد شود تا در شرایط بحران بتوانیم مسئله را مدیریت کنیم و یکی از شاخص های جایگاه بین المللی در رنکینگ کشور ها از جهت امنیت ملی همین مسئله است.

وی اضافه کرد: پدافند مجموعه اقدامات و تمهیداتی است که منتهی به خنثی کردن آفند شده و به عدم دستیابی دشمن به اهدافش می انجامد که در این میان پدافند غیرعامل مجموعه اقداماتی است که مستلزم به کارگیری جنگ افزار نبوده و خسارات تجهیزات و تاسیسات حیاتی نظامی و غیر نظامی و تلفات انسانی را به حداقل می رساند.

وی در پایان گفت: هفته پدافند غیر عامل فرصتی ایجاد می کند تا اذهان متوجه اهمیت این مسئله شوند و عزمی ایجاد گردد تا بتوانیم هرچه بهتر و سریع تر به نتایج مترتب در طرح این مسئله و تمهید زیرساخت های لازم دست یابیم.

گفتنی است کارگاه آموزشی پدافند غیر عامل با حضور کارکنان حفاظت محیط زیست استان همدان و سایر دستگاه های اجرایی مرتبط با مسائل زیستی در محل اداره کل محیط زیست استان 95 برگزار شد.