کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان تشکیل شد

کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان با حضور معاون سیاسی امنیتی استانداری همدان و رییس دانشگاه علوم پزشکی، معاونین بهداشتی و غذا و دارو و مدیران حوزه سلامت تشکیل شد.

به گزارش فردای همدان، مهندس رضانیا معاون سیاسی امنیتی استانداری همدان در کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان با تأکید بر لزوم توجه به خودمراقبتی در ارتقای سطح عمومی بهداشت جامعه اظهار کرد: لازم است در راستای اجرای طرح خطرسنجی سکته‌های قلبی و مغزی، برنامه‌ای با زمانبندی معین شود که کارمندان ادارات و صاحبان مشاغل مکلف شوند در بازه زمانی مزبور مراجعه کنند و سلامت خود را مورد ارزیابی و پایش قرار دهند.

وی افزود: گردشگری سلامت از دستاوردهای بزرگ و کم‌نظیر انقلاب ماست که با وجود تحریم‌های گسترده و فشارهای متعدد حاصل شده است و جوانان باید بیشتر در این زمینه آگاهی داشته باشند.‌

معاون سیاسی امنیتی استانداری همدان با اشاره به اینکه ظرفیت گردشگری سلامت مغفول واقع شده که باید بیشتر مورد توجه باشد عنوان کرد: لازم است در این خصوص ، حساسیت‌زایی ایجاد شود و نگاه راهبردی و حمایتی مطرح گردد و باید برنامه‌محور در این خصوص عمل شود بنابراین، نیازها توسط حوزه بهداشت و درمان مطرح شود تا موانع مرتفع گردد و خدمات شایسته‌ای ارائه شود.

وی همچنین به دستورکار سوم این کارگروه اشاره و بیان کرد: در مورد سیلیس‌کوبی باید سیاست واحد و تصمیم واحد در کشور اخذ شود و دستگاههای نظارتی حتی پدافند غیرعامل، مجموعه‌ای چند نفره تخصصی در استانداری شکل دهند و از آغاز ارائه مجوزها تا پشتوانه اجرایی داشته باشد.

رضانیا با تأکید بر اینکه موضوع مهم، سلامت مردم است که به حفظ و ارتقای آن، تکلیف و وظیفه داریم گفت: سطح امنیت غذایی و سلامت باید رو به ارتقا باشد و باید تلاش کنیم این مهم در سطحی قابل قبول رشد کند.

دکتر فاطمه ترکمان اسدی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان نیز در این جلسه به انجام برنامه خطرسنجی سکته‌های قلبی و مغزی برای عموم مردم استان اشاره و بیان کرد: تقاضا داریم در گام نخست اجرای طرح، ادارات دولتی با ارجاع کارکنان خود به مراکز سلامت در این طرح مشارکت داشته باشند تا عموم افراد از مزایای پیشگیرانه بیماری‌های قلبی و مغزی بهره‌مند شوند.

دکتر معصومی رییس دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان نیز در این جلسه ضمن ارائه گزارشی از عملکرد این کارگروه و میزان اجرای مصوبات جلسات گذشته، اظهار کرد: موضوع آلودگی هوا و معاینه فنی خودروها که در جلسات قبل مطرح شدذه بود در دست پیگیری و اقدام قرار دارد و در این راستا محدودیت‌های ترافیکی در مرکز شهر ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه اجرایی شدن سند بیماری‌های غیرواگیر جهت انجام خطرسنجی در برخی ادارات انجام شده است گفت: طرح بیابان‌زدایی که اجرای آن در سه نقطه مدنظر بود و کاشت درختان کم‌آب‌بر، کنترل خودروهایی که آلودگی صوتی ایجاد می‌کنند، پیوست سلامت طرح‌های توسعه‌ای استان در نیروگاه ملایر، راه آهن، کارخانه ویان و … از دیگر موضوعاتی است که در جلسات گذشته مطرح و پیگیری شد.

دکتر قربانی رییس دانشکده بهداشت نیز در این مراسم بر لزوم پالایش و بررسی شرایط محیطی جایگاه‌های بنزین استان تأکید کرد و گفت: تبخیر هر ۲.۴ سی سی بنزین بیش از حد مجاز تلقی شده و برای ریه افراد مضر است به همین علت، رصد سلامت شاغلین در جایگاه‌های سوخت و پالایشگاه‌های نفت باید بسیار مورد توجه واقع شود.