نشست خبری آنلاین فردای همدان با حضور مدیران شهری برگزار شد

گروه جامعه: جلسه پرسش و پاسخ مردم و خبرنگاران در رابطه با بسته شدن خیابان بوعلی با حضور دکتر مولوی رئيس كميسيون فني عمراني شورا، مهندس گلشن روابط عمومی تاکسیرانی و مدیر بازرسی تاکسیرانی، مهندس فتحیان نسب مدیر منطقه یک شهرداری، مهندس مالمیر مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری و دکتر طبی مسرور نایب رئیس […]

گروه جامعه: جلسه پرسش و پاسخ مردم و خبرنگاران در رابطه با بسته شدن خیابان بوعلی با حضور دکتر مولوی رئيس كميسيون فني عمراني شورا، مهندس گلشن روابط عمومی تاکسیرانی و مدیر بازرسی تاکسیرانی، مهندس فتحیان نسب مدیر منطقه یک شهرداری، مهندس مالمیر مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری و دکتر طبی مسرور نایب رئیس شورای اسلامی شهر همدان در گروه تلگرامی فردای همدان برگزار شد.

 

 

به گزارش “فردای همدان” در نشست خبری که در گروه تلگرامی فردای همدان برگزار شد مردم و خبرنگاران به صورت آنلاین سوالات خود را از مدیران شهری پرسیدند که در ادامه سوال و جواب ها را می خوانید.

سوال ها:

1) شهبازی محب خبرنگار پانا: چرا الان که وقت آمدن توریست به شهر همدان است به فکر بازسازی شهر و خیابان و پیاده روها افتاده اید؟

2) علیمحمدی خبرنگار همدان خبر:محل تاکسی های خط بوعلی در حواشی پارکینگ عمومی است و استفاده از پارکینگ را برای شهروندان و مسافران مختل کرده آیا محل دیگری نیست یا اینکه از حجم و تعداد تاکسی های این خط کم شود؟

3) نظری یک شهروند: تاکسی ها به محوطه ذوالریاستین انتقال داده شدن اما با بی نظمی مواجه اند و حتی برای دور زدن در آن محوطه با مشکل روبرو هستند، چه برنامه ای دارید؟

4) مهر یک شهروند: خیابان بوعلی به پیاده راه تبدیل شده که برای گردشگران جذابیت داشته باشد، آیا میراث فرهنگی در این راستا برنامه هایی دارد؟

5) علیمحمدی خبرنگار همدان خبر: آیا در مسیر آرامگاه تا میدان اجازه بهره برداری از کالسکه و اسب مثل میدان باباطاهر داده می شود؟

6) شهبازی محب خبرنگار: قیمت مناسب کرایه تاکسی برای مسیر مهستان تا میدان جهاد همان 500هست چون خیلی برای رند کردن مقدار کرایه در مسیر پرتردد مشکل وجود دارد؟

7) با توجه به بسته شدن خیابان بوعلی و قرار داشتن مطب پزشکان در این خیابان چه برنامه ای پیش رو هست؟

8) با سلام بهتر نیست با گذاشتن قطار شهری رفت و برگشت و تعمیم دادن آن به  شش خیابان اصلی رفت وآمدها را راحتر کرد، خیلی از کشورها چنین کاری را انجام داده اند.

9) سلام طرح پیاده راه سازی، بدون توقف اجرا می شود یا مثل طرح های دیگر وسط کار با کمبود بودجه متوقف خواهد شد؟

10) معارفی سردبیر ایسنا: لطف می کنید درباره چرایی طرح پیاده راه سازی سوال کنید؟ اینکه بدون این طرح تجاری سازی و رونق گردشگری در این خیابان ها امکان پذیر نبود؟

11) چارمحالی: با سلام، آیا این طرح شامل خیابان بوعلی هست یا خیابان های دیگر را هم شامل می شود؟ آیا این طرح فقط برای یه ماه تابستان هست؟ برای زمستان چه چاره ای دارند؟

12) شریف زاده: با توجه به فضای زیاد زیر میدان امام چه برنامه ای وجود دارد؟

13) علیمحمدی همدان خبر: با اجرای طرح پیاده راه بوعلی فکری برای نظم بخشی به پدیده دستفروشان خواهد شد یا این روند آشفته همچنان ادامه دارد و قرار است جزو لاینفک منظر شهری این بخش از شهر باشد؟

14) با عرض سلام و خسته نباشید. پیاده راه سازی ۶ خیابان تا چه تاریخی به پایان می رسد؟؟

15) شریف زاده: آیا بهتر نبود برنامه جامع تر روی شش خیابان اصلی یکباره انجام می شد که دارای طراحی های مختلف اقتصادی و فرهنگی و بهره وری بالاتر و استفاده از زیر خیابانها و همچنین استفاده کردن از نظرات معماران  خارجی و داخلی از طریق فراخوان  و استفاده از فایناست انجام می شد تا طرحی انحصاری و بدون نقض می شد؟

16) شریف زاده: چقدر استفاده مناسب از فضا جهت مراکز تفریحی مدرن در نظر گرفته می شود که بتواند حداقل حرف اول را در ایران بزند؟

17) شریف زاده: آیا این طرح قبلا به نظر خواهی گذاشته شده اگر گذاشته شده در چه سطحی بوده و یا با سعی و خطا می خواهد انجام شود؟

18) فرحناز یادگاری خبرنگار پانا: با توجه به اینکه خیابان بوعلی قرار است پیاده راه شود چرا باز موتورسواران هستند؟

19) معارفی سردبیر ایسنا: جناب طبی مسرور مصوبات شورای شهر لازم الاجراست یا امکان الاجرا که سه دهه این طرح بر روی زمین مانده و مدیری جرات اجرا نداشته و سرانجام امسال اجرایی می شود؟

محمد گلشن در رابطه با سوالات مربوط به حوزه تاکسیرانی اظهار داشت: با توجه به مصوبات شورای عالی شهرسازی و ترافیک که می بایست خیابان بوعلی به پیاده راه تبدیل شود یکی از ملزومات آن انتقال ایستگاه های اتوبوس و تاکسی بود که با کار کارشناسی صورت گرفته باید به پایانه سینا واقع در محوطه ذوالریاستین منتقل می شد.

وی گفت: البته تعداد ۳۵۰ دستگاه تاکسی به دو مسیر جهاد، بعثت، بیمه و غنی زادیان و همچنین به میدان بهارستان دره مرادبیگ در این پایانه مستقر شدند.

گلشن بیان کرد: این تعداد تاکسی با توجه به تقاضای زیاد سفر در این مسیر معقول و مناسب بود لکن در صورت تمایل همکاران زحمت کش و خدوم تاکسیران که الحق والانصاف با اجرای این پروژه کلان همراهی مناسب داشتند، میتوانند در مسیرهای دیگر هم فعالیت نمایند، لکن به نظر میرسد با توجه به استقبال خوب شهروندان از این پایانه، پایانه فوق به یکی از بهترین پایانه های تاکسیرانی تبدیل گردد.

مدیر بازرسی سازمان تاکسیرانی در ادامه عنوان کرد: انتقال تاکسی ها به این پایانه طی جلسات متعدد با تاکسیرانان این خطوط ارائه گردید و حتی مانوری با تعداد کثیری از تاکسیرانان عزیز نیز دو روز قبل از بسته شدن برگزار شد.

وی ابراز کرد: اما با بسته شدن خیابان و ورود تعداد زیادی از خودروهای شخصی برای نهایتا یک ساعت ازدحام و ترافیک پیش آمد که با حضور بازرسین زحمتکش سازمان و عوامل زحمتکش راهور این موضوع مرتفع گردید که درنهایت با نصب جداکننده های ترافیکی و تفکیک شدن خودروهای شخصی و تاکسی این مشکل حل و بعد از آن شاهد ترافیک روان در این منطقه بودیم.

گلشن اظهار داشت: دورزدن تاکسی ها هم بعد از برداشتن فضایی که با خیابان اصلی اختلاف سطح داشت حل شد.

وی گفت: کرایه مسیر فوق بر اساس مصوبه شورای محترم  اسلامی شهر همدان ۶۰۰ تومان است.

مدیر بازرسی سازمان تاکسیرانی همدان در ادامه گفت: متاسفانه درحال حاضر میدان مرکزی شهر به پایانه اتوبوس و تاکسی تبدیل شده که علاوه بر آسیب های زیست محیطی باعث از بین رفتن هویت تاریخی میدان امام خمینی( ره) خواهد شد، لذا با انتقال ایستگاهها به حاشیه خیابانها و ایجاد پارک سوارها بستر لازم برای ایجاد زیبایی های بصری برای خیابانها بعنوان محورهای تفریحی و گردشگری بوجود آید.

گلشن عنوان کرد: راه اندازی ایستگاه ویلچر و ماشین های ویژه در مسیر و ایجاد کانکس برای ارایه خدمات رایگان به شهروندان عزیز از جمله برنامه هایی است که ایجاد شده و یا در دست اقدام است.

وی گفت: با توجه به اینکه سعی همه خدمتگذاران شما در مجموعه شهرداری وبالاخص تاکسیرانی بهره گیری از نظر تمامی صاحب نظران می باشد، اینجانب آماده هم اندیشی و پاسخگویی در خصوص پروژه انتقال تاکسی ها به پایانه سینا هستم و امید آن دارم تا کنون توانسته باشم به همه سوالات شما بزرگواران پاسخ داده باشم.

گلشن بیان کرد: طرح فوق در هر صورت باعث تغییر رفتار مردم خواهد گردید که این امر کار آسانی نخواهد بود اما طرح فوق که عرض کردم مصوبه شورای عالی شهر سازی و ترافیک است، مدیریت شهری را ملزم به اجرای این طرح کرده و قضاوت درحال حاضر شاید کارشناسی به نظر نرسد اما امیدواریم در دراز مدت در توسعه گردشگری و اوقات فراغت مردم سهم بسزایی داشته باشد.

امیر فتحیان نسب، مدیر منطقه یک شهرداری همدان در ادامه در پاسخ به سوالات مطرح شده، گفت: باتوجه به محدودیت فصل کاری امکان شروع پروژه در فصل پاییز و زمستان مقدور نیست.

وی بیان کرد: با توجه به مطرح شدن دغدغه هایی در خصوص پروژه پیاده راه خیابان تجاری _گردشگری بوعلی ذکر این موارد را لازم میدانم از جمله تعقل و روحیه مطالبه گری از ارکان پیشرفت یک جامعه است که در صورت رعایت احترام متقابل ضمن حفظ همدلی موجب اصلاح امور می گردد، همه نظرات بجای مطرح شده توسط دوستان، دغدغه بنده و تمامی همکارانم در بخشهای مختلف شهرداری بوده و ساعتها در جلسات متعدد در این خصوص بحث و تبادل نظر شده و با کسب نظر بسیاری از کارشناسان داخل وخارج از مجموعه شهرداری سعی در به حداقل رساندن آسیب ها واستفاده حداکثری از مزایای طرح را داشته ایم.

فتحیان نسب عنوان کرد: با توجه به اینکه سعی همشهریان شما در مجموعه شهرداری منطقه یک، بهره گیری از نظر تمامی صاحب نظران می باشد، اینجانب آماده هم اندیشی و پاسخگویی در خصوص پروژه پیاده راه وسایر موارد مرتبط با مجموعه منطقه یک هستم و در صورت تمایل هر یک از اعضای گروه و سایر همشهریان محترم، ساعت ۱۷ روز شنبه ۱۹تیر ماه می توانند به دفتر اینجانب واقع در میدان امام زاده عبدالله مراجعه کنند.

وی ادامه داد: قبل از شروع پروژه نیز خیابان بوعلی محل مناسبی جهت وجود ساختمان پزشکان نبود و ساختمانها نیز بدون در نظر گرفتن ضوابط ساختمان پزشکی بود و همچنین مکان یابی شهرک پزشکی در دستور کار مراجع مربوطه است.

مدیر منطقه یک شهرداری همدان خاطرنشان کرد: ویلچر وماشین برقی جهت سهولت کم توانان در نظر گرفته شده است. و همچنین.

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان همدان نیز در این نشست در پاسخ به سوالات مطرحه شده، اظهار داشت: موضوع گردشگری با توجه به ابعاد گسترده و ذینفعان متعدد آن متولیان متعدد دارد که یکی از مهمترین آنها شهرداری است.

مالمیر بیان کرد: رینگ اول همدان با توجه به بافت تاریخی آن یکی از جاذبه های گردشگری است.

وی عنوان کرد: به ویژه مسیر آرامگاه به سمت میدان امام با ویژگیهای خاص میدان و بازار و در ادامه خیابان اکباتان و نهایتا تپه هگمتانه یکی از مهمترین مسیرهای گردشگری داخل شهر است.

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان همدان گفت: بنابراین ساماندهی میدان و نیز ساخت موزه منطقه ای و همچنین ساماندهی بازار و فعالتر شدن پایگاه بافت از جمله اولویتهای اداره کل میراث در این راستا است.

وی ادامه داد: البته اینکه تمهیداتی برای انتقال افراد سالمند یا معلول یا حتی سایر افراد اتخاذ گردد ضروری است که میتواند با خلاقیت به گونه ای عمل گردد که خود تبدیل به جاذبه گردشگری تبدیل شود حالا کالسگه یا هر وسیله دیگر ….

مالمیر ابراز کرد: البته ایجاد یک پیاده راه با توجه به نقش میدان امام به عنوان یک مرکز و قرارگاه رفتاری، به نظر میرسد اصالت بیشتر داشته باشد و موضوع انتخاب وسایل و تمهیدات عبور و مرور در کنار آن باید تعریف شود به عنوان مثال میشود مانند بازار تهران عمل کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان همدان خاطرنشان کرد: طبیعتا موضوع پیاده راه سازی و نیز ساماندهی میدان امام و تعریف کاربریهای متناسب و البته ساماندهی دستفروشان در هر دو خیابان بوعلی و اکباتان باید با هم دیده شود، ضمن اینکه ساماندهی وضعیت آشفته بازار نیز باید لحاظ گردد.

وی اظهار داشت: دوستان شهرداری و به ویژه سازمان زیبا سازی اقدامات مفیدی را برای ساماندهی میدان انجام داده اند که انشالله با همکاری و تعاملی که بین شهرداری و اداره کل میراث وجود دارد امید است به زودی منتج به نتیجه گردد.

مالمیر ادامه داد: نکته دیگر این است که یکی از ضروریات گردشگری افزایش میزان ماندگاری گردشگر است که این طرح با تعریف این مسیر و قراردادن میدان امام و بافت بازار در مسیر گردشگران ماندگاری را افزایش میدهد ضمن آنکه آنان را با بخشی از بازار و نیز کسبه این دو خیابان آشتی می دهد.

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان همدان بیان داد: باید افزود عوامل و متغیرهای متعددی سبب رونق گردشگری میشود که این طرح هم در همین راستا قابل ارزیابی است.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر همدان در این نشست در پاسخ به سوالات مطرح شده، گفت: اجرای شش خیابان طرح جامع دارد ولی اجرای یکباره آن مشکلات غیر قابل کنترلی برای شهر بوجود می آورد و قریب به سه دهه هیچ مدیری جرات اجرا را نداشته است و امیدواریم با همفکری همه متخصصان و کمک همشهریان آن را اجرایی کنیم.

حمیدرضا طبی مسرور اظهار داشت: اولویت اول خیایان بوعلی و اکباتان است، سپس بقیه خیابانها اجرایی می شود.

وی افزود: مطالعه همه جانبه از ضروریات طرح است که توسط مشاور انجام شده و پیوست های مربوطه نیز در حال تهیه است که با پیشرفت طرح، یکسری مشکلات خود نمایی می کند البته این به معنی سعی و خطا نیست چون کلیات طرح مصوبه کامل دارد.

طبی مسرور بیان کرد: مصوبه مربوط به طرح تفصیلیه و شهرداری می باید با تامین مالی و تدابیر مربوطه آن را اجرا نماید البته سال گذشته با تاکید شورا و پیش بینی منابع مالی توسط شهرداری بودجه مربوطه به تصویب رسید.

وی عنوان کرد: با ایجاد کیفیات بصری و عملکردهای گردشگری گامی در شناساندن شهر همدان به دنیا برداشته می شود البته با توجه ویژه به مباحث تاریخی و فرهنگی همدان که توجه توریسم بیشتر از این حیث می باشد و در کنار آن منافع همشهریان محترم و آرامش و آسایش انها اولویت اصلی طرح می باشد.

طبی مسرور گفت: ناگفته نماند حفظ اصول مربوط به مباحث میراث فرهنگی رینگ اول شهر از ضروریات طرح است که با مدیریت شایسته این عزیزان خصوصا مهندس مالمیر و با تعامل سازنده ایشان با سایر دستگاه ها اعمال خواهد شد.

رئيس كميسيون فني عمراني شورای شهر اسلامی همدان در پاسخ به سوالات مطرح شده، اظهار داشت: دوستان عزیز امروزه با توجه به گسترش زندگی ماشینی و جدای گزینی های اجتماعی، ایجاد بستری مناسب جهت دیدارهای چهره به چهره برای شهروندان یکی از وظایف مهم مدیریت شهری میباشد که طرح پیاده راه سازی خیابانهای شش گانه رینگ اول با عنایت به طرح بالادستی در این راستا می باشد.

مولوی گفت: شورای اسلامی شهر بعنوان پارلمان محلی طبق قانون وظیفه بررسی و تصویب قوانین و نظارت بر حسن انجام امور است و نقشی نظارتی مشورتي در امور شهر دارد.

وی عنوان کرد: پیاده راه سازی و ایجاد فرصتهای فرهنگی اجتماعی برای شهروندان محترم و گردشگران میتواند باعث تعامل و آمیزش فرهنگها و تمدنها شده و گسترش و توسعه گردشگری از دستاوردهای آن می باشد.

مولوی خاطرنشان کرد: از جمله جنبش های نوین در حوزه مدیریت حمل و نقل شهری که با هدف ارتقای جایگاه عابران پیاده و شهروندان در سطح شهر و کاهش تسلط اتومبیل مطرح شده است سیاست پیاده مداری یا پیاده راه سازی می باشد که عملیات اجرایی خیابان بوعلی در این راستا ارزیابی می شود .