50 بيمار دياليزي همدان بر اثر ابتلا به كرونا جان باختند

مديرعامل انجمن حمايت از بيماران كليوي استان همدان گفت: 60 بيمار دياليزي از آغاز شيوع كرونا تاكنون به اين ويروس مبتلا شدند كه از اين تعداد 50 تن جان خود را از دست دادند.

به گزارش “فردای همدان”، ابوالفتح ميرزايي اظهار داشت: بيماران دياليزي از نظر جسمي وضعيت خوبي ندارند و به علت پايين بودن توان و مقاومت بدن و كم خوني در برابر بيماري آسيب‌پذير هستند.

وي اضافه كرد: همچنين بيماران كليوي مجبور به شكستن قرنطينه و حضور در مراكز درماني پر ريسگ براي دياليز و انجام فرايند درماني بوده بنابراين اين وضعيت احتمال ابتلاي آنها به بيماري را افزايش مي دهد.

مديرعامل انجمن حمايت از بيماران كليوي استان همدان ابراز اميدواري كرد: با رعايت شيوه نامه هاي بهداشتي از سوي مردم و همت مسوولان بتوان زمينه شكست زنجيره كرونا را فراهم كرده تا بيماران به راحتي بتوانند فرايند درمان خود را طي كنند.

ميرزايي يكي از دغدغه هاي بيماران كليوي را نبود زمينه دياليز عنوان كرد و گفت: به دنبال همه گيري ويروس كرونا پيوند كليه متوقف شد و در هشت ماه گذشته تنها تعداد محدودي براي پيوند به تهران اعزام شدند.

وي افزود: با توجه به نبود امكان پيوند كليه، بيماران به ويژه در اين شرايط كرونايي با استرس و اضطراب براي انجام دياليز اقدام مي كنند با اين وجود اطلاع رساني به بيمار و خانواده وي درباره رعايت نكات بهداشتي مورد نياز به منظور مبتلا نشدن به كرونا در مسير تردد تا بيمارستان و در محافل و خانواده صورت گرفته است.

مديرعامل انجمن حمايت از بيماران كليوي استان همدان گفت: بيماران دياليزي جزو اقشار ضعيف و كم درآمد جامعه بوده و شرايط كرونايي اندك درآمد آنها را نيز تحت شعاع قرار داده است.

ميرزايي افزود: بيشتر اين افراد به علت بيماري و بيكاري هم اينك با مشكل معيشتي مواجه بوده به گونه اي كه حتي قادر به تامين مايحتاج اوليه زندگي نيستند بنابراين با توجه به نبود رديف اعتباري آنها چشم اميد به كمك و حمايت خيران در قالب كمك نقدي، سبد كالا و بسته معيشتي دارند.