بحث و تفکر در مسائل دینی به عنوان بهترین عبادت است

مدیر عامل شرکت گاز استان همدان گفت: بحث و تفکر در مسائل دینی به عنوان بالاترین و بهترین عبادت عنوان شده است.       به گزارش “فردای همدان”، محمد مهدی مهدوی، سه‌شنبه، 19 مردادماه در مراسم افتتاحیه بیستمین دوره مسابقات قرآن و نهج‌البلاغه فرزندان پسر کارکنان شرکت ملی گاز ایران در همدان ضمن خیر […]

مدیر عامل شرکت گاز استان همدان گفت: بحث و تفکر در مسائل دینی به عنوان بالاترین و بهترین عبادت عنوان شده است.

 

 

 

به گزارش “فردای همدان”، محمد مهدی مهدوی، سه‌شنبه، 19 مردادماه در مراسم افتتاحیه بیستمین دوره مسابقات قرآن و نهج‌البلاغه فرزندان پسر کارکنان شرکت ملی گاز ایران در همدان ضمن خیر مقدم به متسابقین، اظهار کرد: بحث و تفکر در مسائل دینی به عنوان بالاترین و بهترین عبادت عنوان شده است.

وی ادامه داد: قطعا تلاوت قرآن بسیار پسندیده و مطلوب است اما باید توجه داشته باشیم که قرآن کتابی در رابطه با هدایت، موعظه، تفکر، بیان، انذار، بشارت، تبیان، حکمت، رحمت، برهان و نور است و لازمه این مفاهیم عمیق، فراگیری و درک مفاهیم قرآن به صورت عمیق است، قرائت قرآن هم پاداش دارد اما اگر همراه با توجه و تأمل باشد می‌توانیم فهم و درک عمیق از این آیات به دست بیاوریم و ان‌شاء‌الله همه بتوانیم عامل به قرآن و دستورات آن باشیم.

مهدوی عنوان کرد: در قرآن 18 بار بر تفکر در نظام آفرینش و پدیده‌های جهان هستی تأکید شده، خداوند در یکی از آیات قرآن می‌فرمایند:« يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنْ كُنْتُمْ فِي رَيْبٍ مِنَ الْبَعْثِ فَإِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ تُرَابٍ ثُمَّ مِنْ نُطْفَةٍ ثُمَّ مِنْ عَلَقَةٍ ثُمَّ مِنْ مُضْغَةٍ مُخَلَّقَةٍ؛ اى مردم اگر در باره برانگيخته شدن در شكيد پس [بدانيد] كه ما شما را از خاك آفريده‏ ايم سپس از نطفه سپس از علقه آنگاه از مضغه داراى خلقت كامل و [احيانا] خلقت ناقص تا [قدرت خود را] بر شما روشن گردانيم»( آیه5/ سوره الحج) بسیار در قرآن از این موارد از قدرت‌نمایی و اعجاب خلقت خدا بیان می‌شود که باید در آن تفکر کرد.

مدیر‌عامل شرکت گاز استان همدان ادامه داد: بارها در کتاب نورانی قرآن کریم از انسان سئوال شده که این میوه و ثمرات و دانه‌ای که بار می‌آورید، کار شماست؟ آیا می‌توانید شبیه یکی از نمونه‌های آیات خدا را شما نیز بیان کنید، این‌ها نشانه‌های برای عاقلان و اندیشمندان است، هدف خداوند از طرح این آیات تفکر در آن است زیرا می‌فرماید باشد که شما اندیشه کنید.

وی افزود: آیه‌های نظیر «لعلکم تعقلون» که بارها در آیات قرآن تکرار شده، دلالت بر محوبیت تفکر نزد خداوند دارد و «تعقل» یکی از علل نزول قرآن است از دیدگاه قرآن کسی که تعقل نمی‌کند، از چهارپایان نیز پست‌تر است، بالاترین عبادت تفکر است، هچ عبادتی مانند آن نزد خداوند مانند آن نیست و هر عملی وابسته به تفکر و تعقل است.

مدیر عامل شرکت گاز استان همدان با بیان اینکه تفکر حاصل انسانیت، انسان است و او را از سایر جانداران جدا می‌کند، اظهار کرد: تفکر مانند نور است و در عینی که ذاتا ظاهر است اما روشنی‌ بخشی نیز می‌کند، تفکر نیز ذاتا ظاهری است اما در عین حال کاشف تمام معلومات است.

مهدوی بیان کرد: هر تفکری هدف‌گذاری که در قرآن شده را به دست نمی‌آورد بلکه بستگی به نوع اندیشه فرد و مراتب خاصی دارد، امام رضا(ع) می‌فرمایند: «عبادت بسیار، عبادت محسوب نمی‌شود، عبادت فقط تفکر و اندیشیدن است» و بر آن تأکید دارند، همچنین پیامبر اکرم(ص) فرمودند: «بیشتر عبادت و اطاعت را ابوذر تفکر و تعقل تشکیل می‌داد و نیز یک ساعت تفکر از یکسال عبادت برتر است» البته قرآن تفکر را در طریق معرفت حق تعالی برتر می‌داند و نه هر تفکری  نه تفکری که خارج از این مقوله باشد.

وی خاطرنشان کرد: هارون رشید نامه‌ای به امام موسی‌بن جعفر(ع) می‌نویسد و از امام می‌خواهد تا او را در یک جمله راهنمایی کند، ایشان می‌فرمایند: «هیچ چیزی نیست که چشم تو آن را ببیند و موعظه‌ای در آن وجود نداشته باشد».

مدیر عامل شرکت گاز استان همدان ابراز کرد: پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند:«بر عاقل لازم است دارای سه وقت باشد زمانی با پروردگار خود مناجات کند و به محاسبه نفس بپردازد، زمانی درباره آنچه خداوند عزوجل برای او انجام داده است تفکر و تعقل کند و زمانی را به لذت‌های حلال دنیا بپردازد».