تامین آب شرب روستاهای حاشیه همدان با مشکل مواجه است

معاون برنامه‌ريزي و امور عمراني فرمانداري همدان گفت:‌ براي تامين آب شرب روستاهاي حاشيه شهر همدان دچار مشکل هستيم.

به گزارش فردای همدان، رضا زماني در شوراي حفاظت از منابع آب شهرستان همدان با توجه به بارش‌هاي اخير در شهرستان همدان اظهار کرد: امسال نسبت به بلندمدت، 93 درصد در سطح استان و در شهر همدان 90 درصد افزايش بارندگي را شاهد بوديم.

 

وي با اشاره به اينکه نسبت به سال قبل 81 درصد افزايش بارندگي را شاهد هستيم، گفت: خوشبختانه با توجه به بارندگي‌ها پاييز خوبي را سپري مي‌کنيم.

 

معاون برنامه ريزي و امور عمراني فرمانداري همدان با بيان اينکه در زمستان امسال دو تا سه درجه افزايش دما را خواهيم داشت، خاطرنشان کرد: اين نشاندهنده اين است که بارش برف را کمتر داشته باشيم که از دو منظر قابل بحث خواهد بود.

 

وي به سرمازدگي کشت‌هاي پاييزه با توجه به گرمي هوا اشاره کرد و افزود: از ذخاير برفي کمتري در کوه‌‎ها نيز برخوردار خواهيم بود.

 

زماني با تاکيد به صرفه‌‎جويي آب شرب و کشاورزي به توجه به اين مسائل، ادامه داد: خوشبختانه در خصوص آبياري نوين و قطره‌اي اقدامات خوبي در همدان صورت گرفته است.

 

وي با اشاره به اينکه 76 درصد از سطح آبياري شهرستان همدان زير پوشش آبياري نوين قرار گرفته است، گفت: اصلاح سيستم‌هاي آبياري نوين در حفاظت منابع آب زير زميني بسيار حائز اهميت است.

 

معاون برنامه ريزي و امور عمراني فرمانداري همدان با بيان اينکه خوشبختانه طي سال‌هاي اخير با توجه به اعتبارات بلاعوض دولت به کشاروزان، اصلاح سيستم آبياري صورت گرفته است، افزود: امسال در اين حوزه اعتبارات سطح شهرستان همدان به نسبت استان کمتر بوده که اميدوارم مسوولان جهاد کشاورزي شهرستان به اين موضوع توجه کنند.

 

وي با اشاره به اينکه امسال دولت رقمي متناسب با پرداختي کشاورزان در خصوص بيمه پرداخت مي‌کند که 1.8 برابر است، خاطرنشان کرد:‌ اين موضوع ظرفيت خوبي براي کمک به کشاورزان و باغداران است تا دغدغه سرمازدگي محصولات را نداشته باشند.

 

زماني با بيان اينکه دولت يارانه‌اي در حوزه بيمه محصولات کشاورزي پرداخت مي‌کند که کشاورزان مي‌توانند از آن بهره‌مند شوند، افزود: مي‌طلبد به سمت توسعه بيمه کشاورزي حرکت کنيم تا کشاورزان با فراغ بال کار انجام دهند.

 

وي پرکردن چاه‌هاي غيرمجاز و چاه‌هاي دوم را مورد تاکيد قرار داد و گفت: مشترکان پرمصرف روستايي را اداره آب و فاضلاب احصاء کرده و اخطارهاي لازم داده شود چراکه براي آب شرب است و نمي‌شود در کشت و دام استفاده شود.

 

معاون برنامه‌ريزي و امور عمراني فرمانداري همدان بيان کرد: در حوزه اطلاع‌رساني بيمه کشاورزي سازمان صدا و سيما ورود کند تا در بين کشاورزان فرهنگسازي خوبي صورت گيرد.

 

وي با اشاره به اينکه در تامين آب شرب روستاهاي حاشيه شهر دچار مشکل هستيم، گفت: به نوعي بايد منابع اين روستاها تامين شود که نياز به برگزاري جلسات کارشناسي است.

 

زماني خاطرنشان کرد: در هنگام گودبرداري ناظر ساختمان اگر به رشته قنات و چاهي برخورد مي‌کنند، مکلف هستند موارد لازم را رعايت کنند چراکه ممکن است حتي به ساختمان آسيب برسد.

 

وي در پايان سخنانش بيان کرد: سازمان شهرداري قنواتي را شناسايي و شناسنامه‌اي براي آنها تهيه کرده است.

 

مدير منابع آب شهرستان همدان نيز با بيان اينکه 18 حلقه چاه در نوبت انسداد است، افزود: هنگامي که مجوز حفر صادر شود به کميسيون مي‌رود و با موافقت به حفر چاه دوم، تاييد محضري از فرد متقاضي گرفته مي‌شود تا چاه قبلي را پر کند.

 

وي با اشاره به اينکه خوشبختانه صيفي‌کاري با آب شرب در شهرستان همدان به مسئله جدي تبديل نشده است، گفت: انتقال آب شرب با لوله و تانکر به زمين کشاورزي ممنوع است.

 

محمد رضي با بيان اينکه جلسه کميته بحران آب همدان تشکيل شده و اقداماتي در اين زمينه از سوي دستگاه‌هاي مختلف انجام شده است، افزود: ليست چاه‌هاي کشاورزي که برداشت زيادي دارند را جهاد کشاورزي ارائه شود تا در مواقع اضطرار در اختيار آب شرب قرار گيرد.

 

وي با اشاره به اينکه متاسفانه سازمان نظام مهندسي همراه با مجوز ساختمان مجوز چاه نيز صادر مي‌کند، گفت: آنها در دفاع از خود مي‌گويند مجوز گمانه را مي‌دهند که اين مشکلي ندارد اما مجوز چاه نبايد باشد.

منبع: سایت فرمانداری همدان