اکتشافات میدان امام(ره) فرصت بی‌بازگشت همدان

استان همدان دارای یک‌هزار و 800 اثر تاریخی و گردشگری است و به همین دلیل آن را پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین نامیده‌اند.میدان امام همدان یکی از میدان‌های منحصر به فرد است که شش خیابان اصلی به آن منتهی می‌شود و قرار است در طرحی شش خیابان اصلی آن به پیاده راه تبدیل شود.اما […]

استان همدان دارای یک‌هزار و 800 اثر تاریخی و گردشگری است و به همین دلیل آن را پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین نامیده‌اند.میدان امام همدان یکی از میدان‌های منحصر به فرد است که شش خیابان اصلی به آن منتهی می‌شود و قرار است در طرحی شش خیابان اصلی آن به پیاده راه تبدیل شود.اما در حین خاک برداری‌ها آثار باستانی در این محدوده پیدا شده که انتظار می رود با توجه به این ظرفیت در میدان امام موزه‌ای احداث شود.

به گزارش “فردای همدان”، در 29 مهرماه 96 هنگام خاک برداری در محدوده میدان امام خمینی(ره) شهر همدان، یک قطعه شی سنگی پیدا شد که پس از انجام بررسی ها مشخص شد این قطعه مربوط به دوران ایلخانیان است.

 

همچنین در 23 آبان ماه نیز یک قطعه شی تاریخی شبیه به تابوت در حفاری‌های میدان امام در شهر همدان کشف شد. گرچه باید به این نکته نیز اشاره شود که در مهرماه امسال در محدوده گنبد علویان در کوچه جراحان شهر همدان در حین خاکبرداری برای اصلاح شبکه های آب در عمق 3.20 متری از سطح معبر، یک تابوت سنگی به طول حدود 2 متر و عرض 80 سانتی ‌متر و به ارتفاع 50 سانتی متر کشف شد که نتایج کاوش و بررسی از محتویات این تابوت نشان از وجود 2 اسکلت داشت که در مطالعات اولیه بر روی اسکلت‌ های به ‌دست آمده مشخص شد یکی از اسکلت‌ها مربوط به مرد و دیگری مربوط به یک زن است. در این تابوت سنگی نشانه هایی از اسکلت یک زن و یک مرد یافت شد که قدمت آن به دوره اشکانیان باز می گشت.

 

اما در پی کشف آثار باستانی کارشناسان و مردم بر آن شدند که بهتر است میدان امام به موزه تبدیل شود و در این راستا رسانه ها مصاحبه هایی را با مسئولان در این رابطه مطرح کردند.

 

موزه شیشه‌ای در پیاده راه امام خمینی (ره) همدان ساخته می‌شود

 

رئیس شورای اسلامی شهر همدان 24 آبان ماه گفت: با هماهنگی مدیریت ارشد استان یک موزه شیشه‌ای در پیاده راه امام خمینی(ره) این شهر برای بازدید عموم مردم و شهروندان احداث خواهد شد.

 

ابراهیم مولوی با تاکید بر اینکه کشف آثار باستانی در تغییر طراحی و جانمایی آبنمای پیاده‌ راه میدان امام(ره) تاثیر بسزایی دارد، گفت: موزه شیشه‌ای در طراحی این عملیات اجرایی ساخته می شود.

 

وی اظهار کرد: این موزه در محل کاوش‌ها احداث خواهد شد تا علاوه بر ایجاد جلوه‌ای زیبا در میدان امام(ره) به گردشگری استان و جذب توریست کمک دهد، از طرفی آثار باستانی به لحاظ تاریخ و تمدن ایران زمین در این شهر برای شهروندان اهمیت بیشتری دارند.

 

مولوی گفت: یک قبر و آثار پیش از میلاد مسیح(ع) در میدان امام(ره) شهر همدان همزمان با عملیات اجرایی پیاده ‌راه این میدان و خیابان اکباتان کشف شده است.

 

وی اضافه کرد: این قطعه شی تاریخی شبیه به قبر سفالی با کاوش‌ها و تلاش شهرداری و همکاری سازمان میراث فرهنگی در میدان امام(ره) کشف شد که به گفته کارشناسان سازمان میراث فرهنگی متعلق به دوران قبل از میلاد مسیح(ع) است.

 

مولوی بیان کرد: از زمان آغاز عملیات اجرایی پیاده‌راه میدان امام (ره) و خیابان اکباتان تعدادی اشیای تاریخی در حین حفاری‌ها کشف شده است که ساعات پایانی شامگاه سه‌شنبه 23 آبان ماه 96 در پیاده‌راه میدان امام(ره) براثر کاوش‌ها، یک قبر و آثار سفالی متعلق به قبل از میلاد مسیح کشف شده است.

 

وی بیان کرد: شهرداری همدان در صحن شورای اسلامی شهر همدان پیشنهاد داده تا به کاوش‌ها ادامه دهند، زیرا به احتمال زیاد آثار باستانی و ارزشمند تاریخی در دل خاک دفن شده است که با کشف این آثار، قدمت تاریخی همدان مشهودتر خواهد بود.

 

سفال های میدان امام همدان نمی تواند گواهی بر سکونتگاه مادها باشد

 

در همین روزها بود که از سوی برخی رسانه ها و مردم مطرح شد که همدان سکونت گاه مادها بوده است اما در تاریخ هفتم آذر، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی‌و‌گردشگری استان همدان در گفت‌و‌گویی اظهار کرد: سفال هایی که به تازگی در میدان امام خمینی(ره) شهر همدان کشف شده است مربوط به دوره های مختلف تاریخی است و نمی تواند گواهی بر وجود سکونتگاهی در دوره ماده ها باشد.

 

علی مالمیر افزود: تنها شواهد کشف شده که مربوط به دوره اشکانی می شود مربوط به کشف یک تابوت سفالی و گوشه ای از یک تابوت سفالی دیگر در این میدان است.

 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان با اشاره به مطالبی که در فضای مجازی مبنی بر وجود شهر هگمتانه در میدان مرکزی شهر همدان در حال انتشار است، تاکید کرد: سفال های تازه کشف شده مربوط به دوره های مختلف تاریخی است و امکان دارد در گذر زمان از مناطق مختلف به این محل انتقال یافته باشند و از این رو نمی‌توان موضوع منتشر شده در فضای مجازی را تائید کرد.

 

مالمیر با اشاره به مطرح شدن موضوع ایجاد یک سایت موزه در این محل، اضافه کرد: پیش بینی ما این است که آثار کشف شده ظرفیت اجرای این سایت موزه را ندارند و به احتمال زیاد طرح احداث پیاده راه در این منطقه ادامه می‌یابد.

 

وی با اشاره به همکاری تنگاتنگ اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با شهرداری، تاکید کرد: احتمال می رفت در محل که برای احداث آب نما در این منطقه جانمایی شده است، آثار تاریخی دیگری نیز کشف شود که ظرفیت ایجاد یک سایت موزه را داشته باشد، از این رو با همکاری شورای شهر به این نتیجه رسیدیم که کاوش‌های تاریخی در این منطقه را انجام دهیم.

 

موزه شیشه‌ای در میدان امام همدان احداث می‌شود

 

شهردار منطقه یک همدان در تاریخ هشتم آذرماه گفت: با پیشنهاد شهرداری و همکاری و تعامل مطلوب اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، موزه شیشه‌ای در میدان مرکزی شهر همدان احداث می‌شود.

 

امیر فتحیان نسب افزود: با توجه به کشف اشیای قدیمی متعلق به دوران قبل از میلاد و بیش از 2 هزار سال پیش در همدان، پیشنهاد تبدیل نقطه مرکزی میدان به موزه، به میراث فرهنگی ارائه شد.

 

وی اضافه کرد: احداث موزه در نقاطی که اشیای تاریخی کشف می شود و قرار دادن این اشیا در همان مکان، در چند کشور جهان از جمله فرانسه (موزه لوور پاریس) اجرا شده است و این اقدام تاثیر مطلوبی در جذب گردشگران داخلی و خارجی دارد.

 

وی ادامه داد: اشیای کشف شده در اطراف میدان امام خمینی (ره) را نیز می توان به این موزه انتقال داد تا گردشگران بتوانند از هویت و تاریخ این استان بازدید کنند.

 

شهردار منطقه یک همدان اظهار کرد: با اجرای این طرح و به نمایش گذاشتن آثار تاریخی می توان زمینه مرور تاریخ بلند و پیشینه درخشان اهالی این استان را فراهم کرد.

 

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه پیش بینی می شد با حفاری میدان اصلی شهر همدان آثار تاریخی و قدیمی کشف شود، پیشنهاد شهرداری منطقه یک ادامه کاوش ها و به تاخیر انداختن اجرای طرح آب نما در وسط میدان مرکزی شهر همدان بود.

 

شهردار منطقه یک همدان اظهار کرد: پس از پیشروی تیم های حاضر در این محل، آثاری از دوره هخامنشیان کشف شد و کشف این اشیا انگیزه ای برای مهلت بیشتر به کارشناسان برای ادامه و استمرار کاووش ها شد.

 

فتحیان نسب بیان کرد: به تازگی نیز آثاری نظیر تابوت سفالی با پوششی از سنگ، راه آب سنگی، چاه آب و چندین قطعه سفال در این محدوده کشف شد که تحقیق های اولیه گویای این است که برخی از این اشیاء متعلق به دوران مادها است.

 

وی گفت: دستیابی به این آثار سناریوی جدیدی را پیش روی شهرداری قرار داد تا تبدیل کردن نقطه مرکزی میدان امام خمینی (ره) به موزه شیشه ای را در دستور کار قرار دهد تا این منطقه به میدانی شاخص در ایران و جهان تبدیل شود.

 

وی ادامه داد : احداث یک موزه در نقطه مرکزی میدان اصلی شهر همدان در کنار پیاده راه اکباتان که دارای ظرفیت های تاریخی نظیر مسجد جامع، بازار بزرگ و تپه هگمتانه است، می تواند میدان آرامگاه بوعلی سینا تا میدان هگمتانه را به مسیر گردشگری تبدیل کند.

 

مسؤولان نگران اعتبار نباشند

 

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید کاوش در میدان امام (ره) همدان ادامه یابد، گفت: می‌توان بعد از کاوش، قسمت تاریخی میدان امام (ره) را به سایت ـ موزه تبدیل کرد.

 

حمیدرضا حاجی‌بابایی نیز در هشتم آبان ماه با اشاره به اهمیت حوزه گردشگری در همدان و لزوم تبلیغ در آن اظهار کرد: از آنجا که همدان دارای ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل در حوزه صنعت توریسم و گردشگری است، باید از این توانمندی بهره برد.

 

وی با اشاره به وضعیت میدان امام (ره) و کشف آثار تاریخی در این محدوده، این اتفاق را بسیار ارزشمند دانست و اضافه کرد: اگر کاوشگران و باستان‌شناسان به این جمع‌بندی برسند که در این نقطه آثار تاریخی ارزشمندی یافت می‌شود، باید از سوی اداره‌کل میراث فرهنگی استان همکاری لازم برای تداوم کاوش صورت گیرد.

 

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اگر این قسمت از تاریخ همدان شفاف شود برای این شهر باستانی تحول‌آفرین خواهد بود، افزود: از شهرداری و اداره‌کل میراث فرهنگی درخواست همکاری در این زمینه را دارم.

 

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه از فرماندار همدان می‌خواهم در این زمینه ورود کند و با حضور مسؤولان امر جلسه فوق‌العاده تشکیل دهد، گفت: در صورت نیاز به کمک نمایندگان، ما نیز در این زمینه همکاری خواهیم کرد تا از این سرمایه بزرگ بهترین استفاده شود.

 

حاجی‌بابایی با بیان اینکه می‌توان بعد از کاوش، قسمت تاریخی میدان امام (ره) را به سایت ـ موزه تبدیل کرد، در پاسخ به این مطلب که «برخی از مسؤولان موضوع کمبود اعتبار را عامل توقف کاوش‌ها عنوان می‌کنند» اظهار کرد: این موضوع منطقی نیست.

 

وی در پایان گفت: در صورت تشخیص متخصصان امر به منظور تحقق این مهم، به لحاظ مباحث اعتباری ما نیز مجموعه استان را کمک و یاری خواهیم کرد.

 

اشياي تاريخي ميدان امام(ره) مي‌تواند همدان را جهاني كند

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی نیز در تاریخ نهم آبان ماه  ضمن بازديد از منطقه کاوش‌گری میدان امام (ره) همدان گفت: اشیاء موجود در منطقه کاوش‌گری میدان امام(ره) دارای اهمیت خاصی هستند و این روزها نه‌ تنها همدان به سبب ماجرای کاوش در عرصه ملی مطرح شده، بلکه باید در راستای جهانی شدن این موضوع تلاش کنیم.

 

امیر خجسته در این بازدید با اشاره به اهمیت بالای موضوع کاوش در نقطه مرکزی همدان، از کاوش‌گران خواست تا با حساسیت و جدیت قابل توجهی به تلاش و اقدامات خود ادامه دهند.

 

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه جلسات متعددی با مسئولان مختلف استانی و کشوری درباره موضوع کاوش در میدان امام(ره) همدان برگزار شده یا برگزار خواهد شد، تصریح کرد: کاوش در میدان امام(ره) همدان از اهمیت خاصی برخوردار است و اشیاء حاضر در این منطقه از جمله سفال‌ها، سرمایه‌های ارزشمند ملی و حتی جهانی به شمار می‌روند.

 

وی عنوان کرد: اشیاء موجود در منطقه کاوش‌گری میدان امام(ره) دارای اهمیت خاصی هستند و این روزها نه‌ تنها همدان به سبب ماجرای کاوش در عرصه ملی مطرح شده، بلکه باید در راستای جهانی شدن این موضوع تلاش کنیم.

 

خجسته تاکید کرد: مردم همدان روی این موضوع حساس هستند و در تماس‌های بی‌شمار با ما دغدغه خود پیرامون کاوش و مسائل باستانی همدان را مطرح می‌کنند. خبرنگاران هم با تلاش زیاد پیگیر این موضوع بوده‌اند و در نهایت همگی باید دست در دست هم دهیم و با تلاش فراوان، در راستای مطرح‌ شدن همدان و تاریخ چند هزار ساله این دیار همت کنیم.

 

وی با بیان اینکه کشف هر میراثی در همدان یک فرصت بزرگ گردشگری است که در صورت بی‌تدبیری می‌تواند به چالشی اجتماعی تبدیل شود، گفت: در صورت ارزشمند بودن اکتشافات از شهرداری همدان می‌خواهیم هرچه سریع‌تر اقدام به تغییر طرح میدان امام کند.

 

بیانیه هنرمندان و فعالان‌مدنی برای حفاظت از محوطه‌باستانی میدان امام‌همدان

با کشف آثار باستانی مختلف در همدان باعث شد تا هنرمندان همدانی نیز 11 آذرماه در این زمینه وارد شوند و بیانیه ای برای حفظ محوطه باستانی میدان امام صادر کنند.

 

تجربه نشان داده ملتی که حرمت گذشتگان را حفظ نکند، نمی‌تواند چشم‌انداز روشنی برای آیندگان ترسیم کند. حفاظت از میراث ملموس و ناملموس پیشینیان، تاکید بر هویت‍تاریخی ملت‌هاست؛ ولی متاسفانه ما به این اصل کم‌توجه بوده‌ایم. برخي از شهروندان میراث هویتی ملموس را به‌سان عتیقه می‌بینند و به ارزش‌های معنوی آن توجهی ندارند. اما دوستداران تاريخ و فرهنگ و مدیران دولتي مي‌توانند در پاسداری از این میراث دوشادوش هم موفق عمل کنند.

 

به گزارش “فردای همدان”، روزهای گذشته در پی کاوش‌های «میدان امام» شهر همدان آثار سفالی و سنگی باارزشی از دوره‌های مختلف تاریخی به دست آمد که حکایت‌گر اهمیت این کهن شهر است و نشان می‌دهد،اين شهر قديمي، ادامه‌دهنده تمدن‌های مهمی در منطقه بوده‌، تمدن هايي که هر یک در دوره‌هایی از تاریخ، جایگاه ویژه‌ای داشته اند. بی‌گمان محوطه باستانی هگمتانه، آثار تاریخی خیابان سنگ شير، تابوت‌ کشف شده در کوچه جراحان و ديگر يافته هاي باستاني، نشان از پیشینه غنی تاریخی در مرکز شهر دارد و آثار کشف شده از میدان مرکزی همدان نیز کم‌ارزش‌تر از آثار پیش‌یافته نیست.

 

اگر بخواهیم از نظر جایگاه و پایگاه تاریخی و فرهنگی به این یافته و سرمایه مهم ننگریم، می‌توانیم به‌عنوان یک منبع درآمد پایدار و یک جاذبه کم‌نظیر گردشگری به آن نگاه ویژه‌ای داشته‌باشیم و باور داشته باشيم كه یکی از مولفه‌های گردشگرپذیری شهرهای تاریخی، توجه به میراث فرهنگی منطقه است.

 

پیشنهاد ما به عنوان امضاکنندگان بیانیه این است که آثار و فضای کاوش شده در قالب یک سایت موزه حفظ شود و با عایق‌کاری اطراف آن، با يك پوشش شیشه‌ای در معرض بازدید عموم قرار گیرد تا گردشگران با نمونه‌ای از شیوه زندگی دوره‌های مختلف در این شهر تاریخی آشنا شوند. همچنین در ادامۀ سنگفرش کردن و پیاده‌راه‌سازی، حفاری کمتری صورت بگیرد و از حفاری عمیق خودداری شود تا این میراث با دخل و تصرف کمتری برای آیندگان باقی بماند.

 

تصمیم عجولانه مسئولان در چنین اتفاقاتی نتیجه زیان‌باری را در پی داشته و  اگر مسئولان از چنین ظرفیتی برای توسعه گردشگري در شهر غفلت کنند، آماج سرزنش آیندگان قرار خواهند گرفت. ما از مدیران می‌خواهیم از تجربه کشورهای دیگر در ساخت سايت موزه هاي شهري، استفاده کنند، به خواست و مطالبه شهروندان احترام بگذارند و این فرصت طلایی را از دست ندهند.

 

بهرام افشاري – بازيگر، جليل اكبري صحت – روزنامه نگار، مدير فرهنگي، مجید برزگر- فیلمساز، بهرام بهرامیان- فیلمساز، پرویز پرستویی- بازیگر، ناصر پلنگي – نقاش، هانیه توسلی- بازیگر، بهرام توکلی- فیلمساز، امين جعفري – مدير فيلمبرداري، احمدرضا درویش- فیلمساز، امیرشهاب رضویان- فیلمساز، حسین زندی- روزنامه‌نگار و فعال محیط زیست، مهرداد زاهدیان- مستندساز، فرزاد سپهر- مهندس معمار و روزنامه‌نگار، مهتاب کرامتی- بازیگر، رابعه مدنی- بازیگر، محمد نصرتي – آهنگساز، مهرداد نصرتي – آهنگساز، مسعود جعفری‌جوزانی-  فیلمساز، حسن گوهر پور- شاعر و روزنامه نگار، علیرضا بهرامی- روزنامه نگار و شاعر، عبداله باکیده –  فیلمساز.

کشف آثار تاریخی از دوران مادها تا اسلام در همدان

علی مالمیر، 11، آذرماه  در محوطه کاوش میدان امام خمینی (ره) همدان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: کشف تابوت سفالی در محوطه میدان امام خمینی (ره) موجب اجرای کاوش های اضطراری شد.
وی با اشاره به مطالبی که در فضای مجازی مبنی بر وجود شهر هگمتانه در میدان مرکزی شهر همدان در حال انتشار است، تاکید کرد: سفال های تازه کشف شده مربوط به دوره های مختلف تاریخی است و امکان دارد در گذر زمان از مناطق مختلف به این محل انتقال یافته باشند و از این رو نمی توان موضوع منتشر شده در فضای مجازی را تایید کرد.
مالمیر با اشاره به اجرای طرح پیاده راه سازی در میدان امام خمینی (ره) همدان افزود: با اجرای این طرح شرایط برای انجام کاوش ها فراهم شد و بخش زیادی از خاک‌های انباشته شده مربوط به دوره معاصر، برداشت شد.
وی اظهار کرد: آثار به دست آمده در این کاوش ها تاکنون مربوط به دوران مختلفی از ماد تا اسلام است و هنوز تصمیم قطعی برای احداث سایت یا موزه در این محوطه گرفته نشده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان با بیان اینکه تاکنون به هیچ مبحثی در خصوص سازه معماری تاریخی در این منطقه دست نیافته ایم، افزود: براساس شرایط و آثار کشف شده، ظرفیت‌سنجی برای راه‌اندازی سایت و موزه انجام می‌شود.
وی بیان کرد: براساس کاوش‌های چند هفته اخیر، 2 تابوت سفالی دوران اشکانی به دست آمد و در سطوح بالاتر نیز سفال هایی کشف شده است.

 

پنج میلیارد ریال برای ادامه کاوش باستان شناسی در میدان امام همدان اختصاص یافت

 

استاندار همدان، 12 آذرماه در حاشی بازدید از محدود میدان امام با بیان اینکه در صورت نتیجه بخش بودن کاوش ها، طرح احداث موزه در ابن منطقه عملیاتی می شود، گفت: باید از فرصت ایجاد شده استفاده کرد و این کار را انجام دهیم تا نمادی زیبا و در خور شان برای شهر همدان ایجاد شود.

 

انتهای پیام/