مشاور عالی شهردار همدان و دبیر ستاد گردشگری: 

همدان در مسیر توسعه گردشگری جاده ابریشم حرف برای گفتن دارد

نشست شهرداران جاده ابریشم ایران با موضوع بررسی تاسیس مجمع گردشگری شهرهای جاده ابریشم روز یکشنبه ۲۲ مهر ماه به صورت وبیناری ( برخط) برگزار گردید.

به گزارش فردای همدان، حسن محمدی با اشاره به اولین نشست شهرداران جاده ابریشم ایران در ۱۶ و ۱۷ آبان‌ماه سالجاری در سمنان پایتخت شهرهای جاده ابریشم، اظهار داشت: در این نشست شهرداران ۳۹ شهر از ۲۵ استان در مسیر جاده ابریشم از جمله همدان به عنوان عضو مجمع حضور داشتند.

مشاور عالی شهردار با اشاره به قرار گرفتن همدان در مسیر جاده ابریشم و سابقه دیرینه همدان در عضویت مجمع افزود: از راه طولانى جاده ابریشم، نه تنها ابریشم و سایر محصولات همچون ادویه ، پارچه و …، بلکه آنچه در حوزه فرهنگ و اندیشه و هنر مى گنجد در میان ایران پهناور و متمدّن و چین باستان و هند مبادله مى شد.

وی با اشاره به اهمیت جاده راه ابریشم در طول تاریخ بیان کرد: در طول تاریخ، علاوه بر رفت و آمدهاى نظامى و بازرگانى از این راه، ادیان، فرهنگ هاى شرق و غرب و زبان‌ها، تمدن هاى گوناگون با هم ارتباط داشتند و تمدن و فرهنگ ایرانى از همین راه در جهان منتشر مى شد.

محمدی عضویت در مجمع جهانی شهرهای جاده ابریشم را مهم ارزیابی کرد و افزود: این مجمع در سال ۲۰۰۵ و با هدف افزایش همکاری و همگرایی بین کشور چین و کشورهای آسیای میانه و با شعار “ساختن آینده مشترک بر اساس سنت” تاسیس و گسترش پیدا کرد.

مشاور عالی شهردار همدان عنوان کرد: این مجمع ۲۰۰ شهر از ۶۰ کشور جهان را در مسیرهای آبی و خاکی جاده ابریشم پوشش می دهد و در زمینه های حمل و نقل، اقتصاد، فرهنگ، سرمایه گذاری و گردشگری ارتباط اجرایی و هم افزایی مناسبی را بین شهرها ایجاد می کند.

وی به ثبت جهانی مجموعه باستانی هگمتانه و دو کاروانسرا و همچنین انتخاب همدان بعنوان پایتخت گردشگری آسیایی ۲۰۲۴ اشاره و گفت: شهرداری همدان آماده همکاری با مجمع شهرداران جاده ابریشم با محوریت گردشگری در برگزاری هرچه بهتر این رویداد بین المللی است و امیدواریم با مشارکت افزایش تبادلات و همکاری و ایجاد آینده ای روشن برای شهرهای در مسیر جاده ابریشم قدمهای مثبتی برداشته شود.