کاوش معبد لائوديسه نهاوند براي تعامل با جهان اهميت فراواني دارد

استاندار همدان گفت: کاوش معبد لائوديسه و اثبات وجودي اين معبد، براي تعامل با جهان بخصوص کشور يونان اهميت فراوان دارد     به گزارش “فردای همدان”، محمد ناصر نيکبخت روز سه شنبه با صدور پيامي براي همايش ‘ حمايت از ادامه کاوش در معبد لائوديسه نهاوند’ افزود: نهاوند سرافراز و مردم سربلند آن همواره […]

استاندار همدان گفت: کاوش معبد لائوديسه و اثبات وجودي اين معبد، براي تعامل با جهان بخصوص کشور يونان اهميت فراوان دارد

 

 

به گزارش “فردای همدان”، محمد ناصر نيکبخت روز سه شنبه با صدور پيامي براي همايش ‘ حمايت از ادامه کاوش در معبد لائوديسه نهاوند’ افزود: نهاوند سرافراز و مردم سربلند آن همواره در تاريخ اين سرزمين فصولي مهم را به خود اختصاص داده اند و اين اهميت و نقش آفريني ها، نهاوند را به نگين افتخارآفرين استان همدان تبديل کرده است.

وي بيان کرد: نهاوند کهن شهري است که محل تعامل و ارتباط جهانيان با ايران بوده و اکنون هم ظرفيت ايفاي اين نقش را دارا است.

استاندار همدان تصريح کرد: اينکه اگر روزي نهاوند محل زندگاني پيامبران الهي بوده و برخي از صاحبنظران بر اين باورند که حضرت نوح (ع) در نهاوند زندگي کرده و کشتي نجات بخش خود را در اين منطقه ساخته است يا روزي ديگر نهاوند دروازه ورود اسلام به ايران بوده يا در انقلاب اسلامي با ابوذرهاي خود به مبارزه با نظام استبدادي رفته است يا روزي ديگر با رزمندگان حسيني و فاطمي خود در دفاع مقدس حماسه آفريده و روزهاي ديگر نيز در آفرينش حماسه ها ، همدوش ملت بزرگ ايران بوده، امروز نهاوند و نهاوندي شايسته تکريم و بهترين امکانات است.

نيکبخت ادامه داد: به گواه تاريخ اين مردم پايبندي خود را به انقلاب و اسلام نشان داده اند و شايسته توجه ويژه دولت و نظام اسلامي هستند.

وي اظهار کرد: امروز نهاوند با تاريخ بلند خود و سرمايه هاي انساني و شخصيت هاي بزرگي که دارد و طبيعت خدادادي که در سراب ها و کوه و رود و زيبايي چشم نواز آن جلوه گر است، با سياست هاي حمايتي دولت تدبير و اميد و سياستهاي اقتصاد مقاومتي در آستانه ثبت فصل زريني ديگر در تاريخ قرار دارد.

وي بيان کرد: مطالبه مردم نهاوند براي کاوش معبد لائوديسه و آشکار شدن حقايق تاريخي ، حق اين مردم و مسئوليتي است که نه تنها در معبد لائوديسه بلکه درباره ديگر فصول موثر تاريخي نهاوند از دستگاههاي مرتبط مورد انتظار است.

وي ادامه داد: کاوش معبد لائوديسه و اثبات وجودي اين معبد، براي تعامل با جهان بويژه کشور يونان اهميت فراوان دارد و مي تواند مسير گردشگران جهان به نهاوند را گشوده و ورود گردشگران داخلي و خارجي به استان همدان را افزايش دهد.

استاندار همدان گفت: همچنين فعاليت در حوزه هاي مهم تاريخي مانند محل وقوع آخرين جنگ ايران و اعراب در نهاوند و چگونگي ورود اسلام به ايران، نظريه زندگي حضرت نوح (ع) در نهاوند و معرفي مشاهير و شخصيت هاي نهاوندي، در ارتقا جايگاه اين کهن شهر در اذهان جهانيان و واقعي شدن جايگاه آن در ايران و جهان موثر است.

نيکبخت ادامه داد: اينجانب با قدرداني و حمايت از اقدام خودجوش و مسئولانه مردم نهاوند در تشکيل پويش براي ادامه کاوش ها در معبد لائوديسه، همگام با آنها پيگير ايجاد شرايط کاوش بخصوص اعتبار مورد نياز خواهم بود.

وي در پايان ياد آور شد: اميدوارم با حفظ احساس مسئوليت مردمي و احترام به اين اعتماد و ياري خداوند متعال، نهاوند غيور و مردم حماسه ساز آن، همواره صاحب توفيق باشند.

همايش حمايت از ادامه کاوش در معبد لائوديسه روز سه شنبه در محل مجتمع امام خميني (ره) شهر نهاوند برگزار شد.

معبد لائوديسه به دنبال کشف لوح تاريخي در سال 1320 به عنوان يک بحث مهم تاريخي در نهاوند مطرح شد.

اين معبد را آنتيو خوس پادشاه سلوکي در اين شهر براي همسرخود ملکه لائوديسه بنا کرده است.

در حفاريهايي که در سال 1322 صورت گرفت کتيبه اي به خط يوناني پيدا شده که مربوط به آنتيو خوس سوم پادشاه سلوکي است.

اين کتيبه از دو قسمت متمايز تشکيل شده است ، قسمت اول نامه اي است از مندموس که فرمان شاه را به اهالي نهاوند ابلاغ و از آنان درخواست مي کند که فرمان وي را روي سنگي نقش کرده و در معبد اصلي شهر نصب کنند.

قسمت دوم کتيبه شبيه نامه آنتيوکوس سوم به مندموس است که به خاطر ملکه لائوديسه نگاشته و بنيانگذاري يکي از شعائر مذهبي را به ملکه ياد آوري مي نمايد که ملکه به سمت کاهنه بزرگ از حقوق مسلم و مزاياي مخصوص حوزه حکومتي مندموس برخوردار گردد.

تا کنون از اين منطقه سر ستونهاي يونيک نيز کشف شده است.