استقبال شهردار همدان از سؤال‌های اعضای شورای‌اسلامی شهر با ارائه گزارش پیشرفت پروژه‌های مدیریت شهری

روز گذشته سیصد و یکمین جلسه صحن شورا با حضور سید مسعود حسینی شهردار همدان در پاسخ به سؤالات اعضای شورای اسلامی شهر همدان در عمل به ماده 83 قانون شوراها برگزار شد.

به گزارش فردای همدان، روز گذشته شهردار همدان در جلسه صحن شورا حضور یافت و تأکید کرد: شهرداری در تعامل با دستگاه‌ها و حل مشکلات استان به قول خود وفا کرد.

محمود مسگریان؛ رئیس شورای اسلامی شهر همدان در این جلسه ابتدا مفاد ماده 83 قانون شوراها را قرائت کرد و سؤال از شهردار را امری طبیعی دانست و اظهار کرد: خواهشمندم جلسه توسط اعضای شورا به مباحثه و مناظره تبدیل نشود.

در ادامه جلسه نیز متن سؤالات از شهردار همدان، توسط سعید شهابی‌نیا منشی اول هیأت رئیسه شورای اسلامی شهر همدان قرائت شد.

شهردار همدان نیز با بیان اینکه در مورد طرح سؤال جای تقدیر و تشکر دارد چرا که شورا حق انتخاب شهردار و سؤال را طبق قانون دارد اظهار کرد: ما از این امر قانونی استقبال می‌کنیم تا سؤالاتی که در ذهن نمایندگان مردم وجود دارد پاسخ داده شود و به نوعی خدمات مطرح شود.

حسینی با اشاره به یکی از پنج سؤال مطرح شده از شهردار مبنی بر تعامل سازنده با دستگاه‌ها عنوان کرد: شهرداری همواره تعامل سازنده با سازمان‌ها داشته و خدمات بی منت و بی هیاهو داشته است.

وی با بیان اینکه برای همگان مبرهن است که شهرداری به عنوان نهاد قدرتمند در این دوره و دوره‌های قبل هرجا خدماتی در شهر ارائه شده پای کار بوده است افزود: تعاملات ما با استان و استانداری در دو بخش خلاصه می‌شود که در موضوعات کلی پروژه‌های بزرگی به عنوان فصل الخطاب تعریف کردیم.

شهردار همدان با بیان اینکه در حوزه تعاملی به عنوان فصل مشترک، قرار شد کمک‌هایی داشته باشیم گفت: شهرداری به قول خود وفا کرد و با دید تعاملی پیش رفت.

وی بیان کرد: شهرداری در پروژه تأمین مسکن ملی به عنوان اصلی‌ترین سیاست در دولت شهید رئیسی، به کمک دولت آمد.

وی به اختصاص 118 هکتار زمین از سوی شهرداری برای مسکن اشاره کرد و افزود: تأمین مسکن شهروندان موضوع بسیار مهمی بود که برای آن توافق شد.

حسینی با بیان اینکه همدان در تأمین زمین مسکن عقب افتاده بود و شهرداری ورود کرد و شورا مساعدت داشت تا مشکلاتی حل شود گفت: شورای مسکن مقرر کرد که ما برای هر واحد مسکونی 4 میلیون تومان بگیریم و ما نیز تمکین کردیم و با مصوبه شورا که البته شورا و شهرداری واحد هستند، مساعدت را بر اساس سیاست‌هایی که مدیریت استان خواسته بود، انجام دادیم.

شهردار همدان با بیان اینکه مورد دوم کمک‌ به استان موضوع قطار شهری بود که بالاخره مخالفان و موافقانی داشت افزود: در این راستا طرح ترافیک استان شکل گرفت و مشاور 14 سناریو را پیشنهاد داد که شاید چهار سناریو اصلی حمل و نقل ریلی بود.

شهردار همدان با اشاره به اینکه زحمات شورا و شهرداری جدا از هم نیست و واقعیت بیان عملکرد شهرداری دفاع از عملکرد شورای شهر است گفت: ما به موضوع قطار شهری طبق قول داده شده عمل کردیم و مابقی رفت تا تصمیماتی گرفته شود.

وی با بیان اینکه در خصوص همکاری با فرمانداری در بحث برگزاری انتخابات مجلس، ریاست جمهوری و کمک‌های مختلف از جمله حل بحران آب، برگزاری مراسم مختلف و… شهرداری کمک کار اصلی بوده و آنچه تکلیف شده انجام دادیم خاطرنشان کرد: یکی از موضوعاتی که به آن افتخار می‌کنیم و یکی از نکات مثبت شهرداری و شورای شهر همدان بوده این است که شهرداری همدلی همه دستگاه‌ها را داشته ورود برای کمک به ثبت جهانی هگمتانه بوده و شهرداری به تنهایی خیلی از این بار را به دوش گرفت و وظایف خود را انجام داد که در ادامه امیدواریم خبرهای خوبی از دهلی بشنویم.

حسینی با اشاره به اینکه شهرداری به عنوان اصلی‌ترین پشتیبان در شهر کار می‌کند افزود: در برگزاری دومین کنگره هشت هزار شهید استان که به اذعان خیلی‌ها بی نظیر بود تکلیف شهرداری مانندی نداشت و با کنگره‌های دیگر استان‌ها قابل مقایسه نبود.

وی با اشاره به اینکه در کمک به حل بحران آب و مجوزهای حفاری‌ که داده شده همکاری لازم را داشتیم گفت: اجرای زیرساخت فیبر نوری به طول 80 کیلومتر از دیگر اقدامات بوده است.

شهردار همدان بیان کرد: در موضوعات فرهنگی ذیل دفتر نمایندگی ولی فقیه در استان حرکت کردیم که منجر به اقدامات خوبی شد که خیلی از مردم مراجعاتی داشتند و مشکلاتی که بود حل شد؛ در این راستا ساخت دو پارک نیز عملیاتی خواهد شد که درباره آنها توافق شده است.

وی عنوان کرد: گفته می‌شود باعث فرار سرمایه‌گذار شدیم و این برمی گردد به اینکه باید صحبت‌های بیشتری می‌داشتیم و هرچند فاصله تا نقطه مطلوب داریم اما نقاط قوت مشترک بین شورا و شهرداری است.

نقطه قوت شهرداری در حوزه سرمایه‌گذاری در زمینه گردشگری

حسینی با اشاره به نقطه قوت شهرداری در حوزه سرمایه‌گذاری در زمینه گردشگری گفت: در حدود 300 میلیارد تومان قرارداد پارک آبی بسته شد و آیین کلنگ زنی انجام خواهد شد تا در دو سال آینده اجرایی شود.

شهردار همدان با اشاره به اینکه جلوگیری از خام فروشی مهم بوده و مشارکت در ساخت‌ها پیش می‌رود گفت: در زمین باغ ویلا و زمین 118 هکتاری مذاکرات با شرکت سرمایه‌گذار صورت گرفته و پیگیری شده و تا دو هفته آینده سرمایه‌گذار حاضر می‌شود که اعلام آمادگی کرده پارک 41 هکتاری سایت نخاله را به عنوان مکمل پیگیری کند و سرمایه‌گذاری 70 میلیون دلاری انجام می‌شود و این مقدمه‌ای برای سرمایه‌گذاری بعدی خواهد شد.

حسینی با اشاره به اینکه در حوزه سرمایه‌گذاری صحبت‌های زیادی شده و امیدواریم سرمایه‌گذاری‌هایی شکل گیرد که ارزش افزوده خوبی برای همدان خواهد داشت گفت: ساماندهی حمل و نقل شهری نیز مورد توجه بوده است.

6 جایگاه شارژ خودرو برقی مصوبه گرفت

حسینی در حوزه جایگاه شارژ خودرو برقی گفت: 11 جایگاه را معرفی کردیم و 6 جایگاه مصوبه گرفت.

سایت گردشگری اکباتان مرکز گردشگری غرب کشور می‌شود

شهردار همدان خاطرنشان کرد: سایت گردشگری اکباتان سایت پراهمیتی است که با تأکید شورا 30 میلیارد تومان اعتبار برای آن تعریف شده و با همکاری سرمایه‌گذار زیرساخت‌ها را انجام خواهیم داد تا به عنوان مرکز گردشگری غرب کشور معرفی شود.

وی به پارک گردشگری ولایت و فخرآباد اشاره کرد و افزود: در بازیافت زباله و تولید برق از آن با معاونت عمرانی استانداری مذاکراتی داشتیم تا قرارداد منعقد شود.

شهرداری 5 معدن را از صمت پس گرفت

شهردار همدان با بیان اینکه خاک برداری بازار پرندگان انجام شده و مواردی باید پیگیری شود گفت: شرکت سیمان ارزشمند است و ابتدای دوره ما 7 معدن درگیر مسایل حقوقی داشت و وزارت صمت آنها را پس گرفته بود که با پیگیری 5 معدن برگشت.

وی با بیان اینکه بازار خودرو 2 و طرح “قانطور” در مرحله کمیته فنی است گفت: چند غرفه اکباتان سرمایه‌گذاری شده و چند غرفه به زودی انجام می‌شود.

پروژه صبا آماده سرمایه‌گذاری

حسینی با بیان اینکه پروژه غنی‌زادگان آماده سرمایه‌گذاری است تا به صورت مشارکتی انجام شود افزود: پروژه صبا سال‌ها تعطیل بود که اکنون مشارکت بسته شده است.

رئیس کمیسیون فنی و عمرانی شورای اسلامی شهر همدان هم با بیان اینکه در ازای تعامل چه چیزی گرفتید اظهار کرد: باید سهم شهرداری را از الحاقات می‌گرفتید.

مهدی حیدری خطاب به شهردار بیان کرد: ابتدای کار شما هدف شورا تعامل با شهردار بود اما در ادامه باعث شد این سؤالات پیش بیاید.

رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری و گردشگری شورای اسلامی شهر همدان با بیان اینکه چند 10 هکتار را که مرحوم بهنام جو خریده بود برای مسکن ملی دادیم اما چرا سطح تعامل به حدی رسیده که مدیر ما را به استانداری راه نمی‌دهند و مردم هم گلایه‌مند هستند افزود: کسی نیست که نداند رابطه بین شهرداری و استانداری، شورا و شهرداری خراب است و بالاخره شورا باعث شده این تعامل ایجاد شود اما عدم ایجاد تعامل اشکال است.

حمید بادامی‌نجات با بیان اینکه در طرح جامع شهری چند سال است که مردم گرفتار هستند گفت: جای تقدیر دارد که زحمات شورا و شهرداری بوده اما می‌دانید همان موضوع گردشگری پیشنهاد شهرداری نبود و شورا پیشنهاد داد و شهرداری استفاده کرد.

رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری و گردشگری شورای شهر همدان در حوزه سرمایه‌گذاری گفت: سؤال این است که این اقدامات باعث شده سرمایه‌گذاران همدانی فرار کنند و چند سرمایه‌گذار همدانی از همدان رفتند و روابط خراب شده است.

وی با بیان اینکه ارتباط قطع شده و جایگاه شهرداری و شورا تنزل یافته و آیا روابط این مدیران در دستگاه دولتی مطلوب است و حرف شما را می‌خرند! گفت: همه ما ناراحت هستیم که این روابط به این شکل شده است.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر همدان نیز با بیان اینکه بحث ما تعامل با ادارات برون سازمانی و درون سازمانی است اظهار کرد: شما مأموریت ذاتی را جزو تعامل حساب کردید در حالی که وظیفه دارید کارهایی انجام دهید.

علی‌اکبر نظری گفت: بگویید عایدات ماده 5 چه بود و این یعنی در تعاملات و در رفتار سازمانی و تعامل با ادارات موفق نبودید.

وی با اشاره به این‌که 5 برابر بودجه امسال شهرداری را در حوزه سرمایه‌گذاری مطرح کردید گفت: اسکای مال را با 2 هزار و 500 میلیارد تعطیل کردید و 2 هزار نفر بیکار شدند.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر همدان با بیان اینکه گروه گروه به افرادی که سطل زباله می‌گردند اضافه شده و این یعنی عدم تعامل و سرمایه‌گذاری گفت: ابتدا تعامل را بشناسید و دقیق بررسی کنید و بعد بازخورد آن را ارائه دهید.

وی با تأکید بر اصلاح رفتار سازمانی گفت: با مشت آهنین بر دهان فرد زدن رفتار سازمانی نیست.

سخنگوی شورای اسلامی شهر و رئیس مرکز پژوهش‌ها نیز با بیان اینکه از تلاش‌های صورت گرفته در حوزه سرمایه‌گذاری تشکر می‌کنم اظهار کرد: همه به ظرفیت بالای همدان در حوزه سرمایه‌گذاری اعتراف می‌کنند اما با توجه به این ظرفیت‌ها عقب‌ماندگی وجود دارد.

علی رضایی عنوان کرد: جا داشت از متخصصان علمی استفاده می‌شد و می‌توانستند طرح جامع برای افق و آینده شهر فراهم کنند و این بسته جامع فرصت سرمایه‌گذاری قابل ارائه در سطح ملی می‌شد.

وی بیان کرد: یکی از عوامل مهم در رونق و توسعه و آبادانی شهر سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی است و اگر طرح جامع معرفی شود، امکان برگزاری همایش‌های سرمایه‌گذاری در سطح ملی وجود دارد.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر همدان نیز با بیان اینکه سؤالات باید به نحوی باشد که خود شورا نیز دفاع کند و ایرادها به شورا نیز در نحوه طرح سؤال وجود دارد گفت: در حوزه تعامل از نمایندگان دعوت کردیم اما آقای حاجی بابایی حضور نیافت و استاندار هم همینطور و این ایراد به شورا در ایجاد تعامل وارد است.

سعید شهابی‌نیا خاطرنشان کرد: در حوزه سرمایه‌گذاری نه تنها شهرداری بلکه استان همدان دچار مشکل است در حالی که ظرفیت سرمایه‌گذاری در همدان هست و 21 همت که مطرح شد؛ اما اینکه عملیاتی شود مهم است و دوره قبل هم این مشکل را داشتیم و آیا باید گفت شهرداری و شورا با دستگاه‌ها تعامل نداشت؟!

وی با اشاره به اینکه در دوره قبل قرار بود 90 کیلومتر فیبر نوری انجام شود و عایداتی داشت و تنها از شهرداری حفاری می‌خواستند و انجام نمی‌شد گفت: در این دوره و دوره قبل موانع بوده اما حداقل در این دوره گام‌هایی برداشته شده و ابتدای راه است.

شهابی‌نیا عنوان کرد: از آقای نظری این‌گونه صحبت‌ها را توقع نداشتیم و موضوع احداث اسکای مال تخلف بود و بحث‌های جدی شهرسازی درباره آن وجود دارد.

رئیس کمیسیون حقوقی و رسیدگی به شکایات مردمی شورای شهر نیز با بیان اینکه اگر آقای شهابی‌نیا می‌گوید تعامل نمی‌تواند منشا سرمایه‌گذاری باشد و کد می‌دهد پس آقای شهردار بگوید سرمایه‌گذاری ربطی به تعامل ندارد گفت: سال آخر شورا هستیم و سه چهارم این دوره سپری شده و بودجه سالانه شهرداری 4 هزار میلیارد تومان است و سرمایه‌گذاری 22 همت، 5 برابر بودجه شهرداری است.

رحیمی با بیان اینکه چیزی که در دوره‌های قبل غیرقانونی اجرا شده باید اصلاح شود افزود: برخی متهم می‌شویم به کارشکنی اما ما در تفویض اختیار بیت‌المال را بهتر صیانت کردیم و قانون را رعایت کردیم.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر همدان نیز با بیان اینکه عدم برقراری تعامل به منزله اشکال یک طرف نیست و باید از دو طرف باشد اظهار کرد: این همه موارد و اقدامات انجام شده قطعا تعامل این طرف است اما اینکه چه اشکالی بوده که طرف مقابل نمی‌خواهد به وظایف خود عمل کند موضوع دیگری است.

سعید حاجی بابایی با بیان اینکه باغ پرندگان پشت در ماده 5 است گفت: در سامانه شهرداری الکترونیک تاریخ درخواست و صدور در شهرداری ثبت می‌شود و اینها را در نظر داشته باشید.

وی با اشاره به اینکه تفویض اختیار شهردار را کاهش دادیم و این دستور شورا بوده است گفت: به عنوان مثال برای یک اصلاح مسیر باید مراحلی طی شود که این باعث طولانی شدن کار می‌شود.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر همدان با بیان اینکه طرح جامع شهر در دولت شهید رئیسی به تصویب رسید و ادامه کار به شهرداری ارتباطی ندارد گفت: طرح اسکای مال به شهرداری ارتباطی ندارد و معاون وزیر راه و شهرسازی پروژه را متوقف کرده است.

وی عنوان کرد: اگر بگردیم اشکال زیاد پیدا می‌شود اما طوری مطالب عنوان نشود که نکات مثبت نادیده گرفته شود.

حسینی: نخواستیم وارد حاشیه شویم و خواستیم کار پیش رود

شهردار همدان هم با بیان اینکه مشکل زمین‌های فرح‌پور 15 سال حل نشده بود و مشکل کوی شهید بهشتی و کوی الوند چرا سال‌ها حل نشده بود گفت: مشکل 6 هزار هکتار اراضی ورزشگاه انقلاب چرا حل نشده بود؟

حسینی با بیان اینکه مشکل کوی شهید بهشتی و کوی الوند حل شده است و چون گفتیم حق یک درصد را بدهید گفت: این شهر بستر حاشیه‌هاست و نخواستیم وارد حاشیه شویم و خواستیم کار پیش رود.

وی با بیان اینکه طرح قانطور در کمیته فنی است و کوی شهید بهشتی و کوی الوند منتظر اعلام است و حل شده است گفت: تا جایی که می‌دانم خیلی شهرها 10 درصد را توافق نکردند اما ما در همدان توافق کردیم 10 درصد را در مسکن بدهند.

شهردار همدان با بیان اینکه طرح سرمایه‌گذاری با شرکت ترکیه به علت تصویب طرح جامع توافق شده است عنوان کرد: امر سرمایه‌گذاری زمان بر است و در روند 10 و 15 ساله پیش می‌رود و زمان را با تعامل شورا و شهرداری تعریف کردیم.

در سال‌های گذشته بگویید سرمایه‌گذاری انجام شده؟

وی با بیان اینکه در طول سال‌های گذشته بگویید سرمایه‌گذاری انجام شده؟ گفت: ما می‌گوییم ابتدای کار است و کارهایی انجام می‌دهیم تا به نتیجه برسد.

سرمایه‌گذاری برای خرید هواپیما در فرودگاه همدان

وی گفت: در خرید هواپیما ورود کردیم و زیرساخت‌ها آماده و سرمایه‌گذاری انجام می‌شود.

مدیریت کنیم به حاشیه‌ها اضافه نشود

حسینی با بیان اینکه مدیریت کنیم به حاشیه‌ها اضافه نشود و کار و پروژه‌هایی را پیش ببریم ادامه داد: پارک آبی چند سال طول می‌کشد و بالاخره زحمت زیادی می‌خواهد.

رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری شورای اسلامی شهر همدان هم با بیان اینکه اینکه بگوییم کار نشده ظلم به گذشته است و بالاخره شهرداری از قبل این پروژه‌ها می‌چرخد گفت: بازار سینا به انتهای کار رسیده بود و انجام شد و پروژه شهید مدرس هم همینطور و بالاخره کارهایی انجام شده است.

بادامی نجات بیان کرد: موضوع ما در سؤال سرمایه‌گذاری نیست بلکه می‌گوییم عدم تعامل باعث فرار سرمایه‌گذار شده است‌.

رئیس کمیسیون بازرسی و نظارت شورای اسلامی شهر همدان نیز با بیان اینکه نه می‌توانیم بگوییم در گذشته کار انجام نشده و نه می‌توانیم بگوییم همه کارها را انجام دادند و پیغمبر بودند اظهار کرد: بهتر است بگویید پروژه‌ها قبلا چقدر پیشرفت داشته و امروز چقدر است و این می‌تواند باعث شود بهتر تصمیم بگیریم.

مرتضی کرباسیان با اشاره به اینکه تعامل دو طرفه است و اگر به برخی ادارات امتیاز دادیم و تعامل کردیم اما سازمانی قدمی برنداشته با احترام بگویید چه کاری انجام نشده است گفت: برخی دستگاه‌ها درخواست‌های غیرمتعارف دارند و برخی انجام نشده و برخی انجام شده و خواهشمندم شهرداری بگوید که چه بود و چه کار هایی سازمانی انجام داده و یا انجام نداده تا مردم بدانند.

رئیس شورای اسلامی شهر همدان نیز بیان کرد: اعضای شورای شهر به عنوان نمایندگان مردم نسبت به مسائل حساس هستند و جای تشکر دارد.

ادامه جلسه به سؤال دوم یعنی عدم تعمیر و نگهداری پل‌های عابر پیاده گذشت.

11 هزار اصله درخت کاشته شد

شهردار همدان با بیان اینکه 11 هزار اصله درخت کاشته شده است گفت: گل محمدی کاشته شده و بذر پاشی انجام شده است.

وی با اشاره به ایجاد مخزن در سد اکباتان عنوان کرد: در بلوارها 75 درصد آبیاری مکانیزه انجام می‌شود و در بزرگراه‌ها هم اقداماتی انجام شده و بلوار ارتش نیز در این باره در اولویت است.

ساخت پارک نهج البلاغه در مصلی در دستور کار است

حسینی با بیان اینکه به سمت مکانیزه شدن آبیاری تمام شهر می‌رویم گفت: تفاهم‌نامه‌ای منعقد می‌کنیم که پارک بانوان را با همکاری حوزه علمیه ایجاد کنیم و در مصلی ساخت پارک نهج البلاغه در دستور کار است.

در منطقه دره مرادبیک و دیوین 100 هکتار از اراضی منابع طبیعی در اختیار شهرداری قرار می‌گیرد

وی با اشاره به اینکه در منطقه دره مرادبیک و دیوین 100 هکتار از اراضی منابع طبیعی در اختیار شهرداری قرار می‌گیرد، گفت: در حیدره طرح‌هایی وجود دارد و زیرساخت‌هایی انجام می‌دهیم.

شهردار همدان با اشاره به اینکه در حوزه مدیریت مشاغل مزاحم طرح جامعی نبوده است و 30 درصد پروژه در این راستا انجام شده است بیان کرد: اجرای احکام ماده صد پیگیری شده است.

قسمت عمده ضایعاتی‌‌ها، جمع آوری شده است

حسینی با اشاره به اینکه قسمت عمده ضایعاتی‌‌ها، جمع آوری شده و تقریبا سه بازارچه محلی نیز راه‌اندازی شده است گفت: سه بازار هم در دست اقدام داریم که پرونده مقصودیه در شورا است و کنار مسجد قبا و ورودی کوی شهید بهشتی نیز راه‌اندازی این بازار را در دستور کار داریم.

ساماندهی شب بازار پیاده‌راه بوعلی سبب رضایتمندی شهروندان شد

وی با اشاره به اینکه ساماندهی وانت‌بارها و روز بازارها در دستور کار شهرداری است افزود: شب بازار پیاده راه بوعلی ساماندهی شد که مورد رضایتمندی شهروندان بوده است.

شهردار همدان با بیان اینکه برای ساماندهی روزبازارها پیمانکار گرفته شده است و وانت‌بارها ساماندهی شده و تقریبا هر ماه 20 فک پلاک داریم افزود: در حوزه کنترل نظارت و ساماندهی مشاغل با نقطه مطلوب فاصله داریم و نیاز به بازنگری است و باید به سمتی برویم که معضلات حل شود.

وی با بیان اینکه کنترل ساختمان‌ها و ساخت‌وسازها مدنظر بوده است گفت: در حال حاضر هر نوع تخلفی منجر به پرونده می‌شود و بلوار سردار همدانی جزو بزرگ‌ترین پروژه‌ای بوده که بر اساس ماده 100 انجام شده است.

ساماندهی سد معبر در سرگذر، بساط گستران بوعلی و گنجنامه

وی با اشاره به اینکه سامانه‌ای ذیل سامانه 110 انعقاد قرارداد شده است گفت: در زمینه سد معبر ساماندهی سرگذر، بساط گستران بوعلی، گنجنامه و… انجام شده است.

شهردار همدان با بیان اینکه یگان حفاظت در شهرداری‌ها باید تشکیل شود و با نیروی انتظامی تفاهم نامه‌ای بستیم گفت: در حوزه سیما و منظر شهری 40 نماد در شهر نصب و نقاشی و دیوارنگاره مختلف را در شهر داریم.

بیش از 700 مورد تابلو بزرگ شهدا را نصب کردیم

شهردار همدان با اشاره به نصب 110 تابلو راهنمای مسیر و 10 هزار عدد پلاک منازل و… عنوان کرد: بیش از 700 مورد تابلو بزرگ شهدا را نصب کردیم.

حسینی با اشاره به اینکه مطالعات طرح جامع نورپردازی در شهر را داریم گفت: اقدامات دیگری هم در این زمینه انجام شده است.

شهردار همدان در خصوص پل‌های عابر پیاده گفت: در سالهای گذشته قراردادی که با پیمانکار بسته شده بود سرقت در مفاد قرارداد دیده نشده بود و سرقت‌هایی می‌شد که پل‌‎ها دچار آسیب‌هایی شده بودند و نگهداری پل ‌ها با مشکل مواجه بود.

وی با بیان اینکه در چند سال گذشته به مرور پله‌های برقی دچار مشکل شد و در مناطقی پل‌های عابر پیاده وجود داشتند که پله برقی بود گفت: با استفاده از تجربیات سایر کلان شهرها برنامه‌ریزی در این خصوص انجام شد و قرار شد آسانسور جایگزین شود.

حسینی با بیان اینکه در منطقه یک آسانسور انجام و پل‌ها راه‌اندازی شد گفت: 53 شرکت آسانسور را انجام نمی‌دادند و شاید یک دلیل این بود که پیمانکار قبلی رئیس اتحادیه بود.

وی با اشاره به اینکه در مناقصات ما برای پل عابر پیاده کسی حاضر نمی‌شد شرکت کند و با پیگیری‌ها در حال حاضر شرکتی وارد کار شده است و اقداماتی انجام داده است افزود: در منطقه دو و چهار پل آماده بهره‌برداری است و مشکل حاضر در منطقه سه است و شرکت قزوینی آمد و از همدان نداشتیم.

تقریبا موضوعات پل عابر پیاده مناطق حل شده است

شهردار همدان با بیان اینکه با مذاکرات با یک شرکت در منطقه سه دو پل عابر پیاده تا 90 درصد پیشرفت دارد و چهار پل باقی مانده که در مرحله مناقصات است گفت: در مجموع بجز منطقه سه، تقریبا موضوعات پل عابر پیاده مناطق حل شده است و در منطقه سه هم امیدواریم به زودی حل و مورد بهره برداری قرار گیرد.

شهردار همدان بیان کرد: در حال حاضر تقریبا تجهیزات مکانیزه 14 پل روشن است.

علی‌ضمیر: تعمیرات، خرید و نصب آسانسور برای پل‌های عابرپیاده در مناطق مورد توجه قرار گفت

معاون امور زیربنایی و حمل و نقل شهری شهردار همدان نیز با بیان اینکه نسبت به قولی که داده بودیم کارهایی انجام داده‌ایم اظهار کرد: شهرداری در این حوزه ساکن نبوده و اقداماتی انجام داده اما در خروجی مشکلاتی بوده که باعث شده زودتر نتیجه ندهد.

وحید علی‌ضمیر با بیان اینکه تعمیرات، خرید و نصب آسانسور در مناطق مورد توجه قرار گفت: در منطقه یک 6 آسانسور راه‌اندازی و 7 میلیارد تومان هزینه شد.

وی با اشاره به اینکه در منطقه سه متأسفانه شرکت کامل عمل نکرد و تمام اخطارها موجود است گفت: پیمانکاری که در منطقه دو و چهار کار انجام داده بود برنده مناقصه ادامه پل منطقه سه شد.

معاون امور زیربنایی و حمل و نقل شهری شهردار همدان با بیان اینکه پیمانکاری به کار گرفته شده که کار نگهداری، نظافت، جلوگیری از سرقت و… تمام پل‌ها را انجام دهد و این پیمانکار در مدت 20 روز گذشته مشغول به کار شده و اقداماتش مثبت است عنوان کرد: اگر یک یا دو پلی که باقی مانده کارش انجام شود تقریبا می‌توان گفت که کار انجام شده است.

علی ضمیر بیان کرد: در هیچ قانون، دستورالعمل و ضوابطی نیامده که پل‌های عابرپیاده مکانیزه باشد البته وظیفه مدیریت شهری تسهیل حضور شهروندان در شهر است.

وی خاطرنشان کرد: فرایندی که در شهرداری طی شد قابل دفاع است و وظیفه انسانی ما بوده که شرایط را برای شهروندان محیا کنیم.

معاون شهردار همدان گفت: امیدواریم بتوانیم در کوتاه مدت مشکلات باقی پل‌های عابر پیاده را حل کنیم که دغدغه شورا رفع شود.

در نگهداشت فضای سبز موفق عمل کردیم

شهردار همدان در پاسخ به سؤال سوم پیرامون توسعه فضای سبز اظهار کرد: در نگهداشت فضای سبز موفق عمل کردیم و با توجه به وضعیت بی‌آبی اقدامات خوبی انجام شده است.

حسینی با اشاره به کاشت گونه‌های گیاهی کم آب‌بر گفت: در کاشت گل‌های فصلی 30 درصد صرفه‌جویی شده و گونه‌های مقاوم کاشته می‌شود.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته تقریبا 10 هکتار فضای سبز را توسعه دادیم افزود: پارک‌های کوچک‌ محلی آسیب‌زا است.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر همدان نیز با بیان اینکه در موضوع خدمات شهری چند نکته خدمت شهردار فرستادیم و صورت جلسه و مصوب کردیم که از جمله موارد ناحیه محوری بود که جلوی ساخت و سازهای غیرمجاز را بگیرد اظهار کرد: خواستیم کارگروه‌هایی شکل گیرد و بازرسی‌هایی انجام شود اما انجام نشد.

علی اکبر نظری با بیان اینکه در دوران قبل سراغ نداریم یک طبقه غیرقانونی ساخته شود اما الان 6 یا 7 طبقه غیر قانونی داریم گفت: در کوی محمدیه، قاسم آباد و… ساخت و سازهای غیرمجاز در چند طبقه ساخته شده و چه کسی باید جلوی آن را بگیرد.

وی با اشاره به اینکه برخی مدیران‌کل در باغات ساختمان‌های لاکچری ساخته‌اند اما یک طبقه تخریب نشده است اما فشار بر دیگران است.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورا گفت: قطع اشجار و دزدی درختان را داریم که نمونه آن را در گنجنامه می‌بینیم.

رئیس کمیسیون فنی عمرانی شورای اسلامی شهر همدان با طرح سؤال از شهردار با بیان اینکه سال 1402 نسبت به 1401 آیا وضع کنترل تخلفات بهتر شد گفت: در حالی که کاربری بلوار سلامت تغییر داده نشده در چند طبقه ساخت و ساز غیرمجاز وجود داشته است.

حیدری با اشاره به اینکه مقابله با ساخت و ساز غیرمجاز اراده می‌خواهد بعد اقدام گفت: این حقی است بر گردن ما برای آیندگان.

حسینی: در کوی محمدیه تخلف در سال 95 ایجاد شده است

شهردار همدان نیز بیان کرد: در کوی محمدیه تخلف در سال 95 ایجاد شده است و وقتی تخلف می‌گوییم باید قبلا را هم بگوییم.

مسگریان: این جلسات نشانه رشد و پویایی شورای شهر و شهرداری است

محمود مسگریان رئیس شورای اسلامی شهر همدان نیز در پایان با بیان اینکه این جلسات نشانه رشد و پویایی شورای شهر و شهرداری است اظهار کرد: شورای اسلامی شهر در طول سه سال گذشته تمام حمایت‌ها را داشته تا شهرداری بتواند اهداف را محقق کند.